Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur dyrt objektiv till d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Är vi helt säkra på att att inte Tobbe driver med oss, bara? Mycket tyder på det. Jag är imponerad av ert lugn!

Per.
 
Jag tror inte du driver med oss. Jag tror du menar fullständigt allvar och det är därför jag vill hjälpa dig. Istället för att säga som vissa andra att du ska lägga ner allting.
 
Det där är ett bra exempel på hur skärpedjupet ändras när man ändrar bländare. Ju mindre bländaröpppning (dvs högre bländartal) desto större skärpedjup.
 
För att skärpedjupet sträcker sig framför och bakom skärpeplanet (där du satt fokuspunkten). Vid stor bländare (litet bländartal) är sträcker sig skärpedjupet ett litet avstånd åt båda hållen, men vid liten bländare (stort bländartal) sträcker sig skärpedjupet en längre sträcka både bakåt och framåt.

(Skärpedjupet sträcker sig olika mycket framför och bakom skärpeplanet, men det kan vi bortse från vid korta fotograferingsavstånd).
 
Skärpedjupet räknas från där du sätter din fokuspunkt (åt båda hållen), dvs på etiketten, då blir korken med bländare 5 mer oskarp än med f/16

Man sätter i princip fokus på det man vil ha skarpt och resten ska sedan tyna bort i oskärpa. Önskar man ha mer skärpedjup så väljer man en mindre bländare eller väljer ett objektiv med mer vidvinkel
 
Eftersom bilden som är upplagd är så liten är det väldigt svårt att avgöra precis var skärpan ligger, men om du har siktat på ansiktet ser det ut som om skärpan hamnade en aning längre bort, närmre nederkanten av etiketten.

För att se om objektivet verkligen är behäftat med defekten "far focus" behövs ett bättre riggat test, där man också har en aning bättre upplösning i bilden för att se precis var skärpan hamnar. Men om det nu är så är felet ändå inte större än att man bör få bra skärpa med något mindre öppning eller kortare brännvidd.

Det ser inte ut på bilderna som om det skulle vara fel på kameran, men om du kan printa ut skärpetestbladet som jag tipsade om förut och fotografera det i sned vinkel med automatskärpa mot det grova svarta strecket, så lär du kunna se om objektivet fokuserar rätt.

Och alldeles självklart måste man väldigt ofta ändra kontrast, ljushet och skärpa innan bilden är klar.
 
Jag tycker bilden ser ganska skarp ut där den borde vara skarp. Dock ser den väldigt grå och trist ut. Detta kan du ändra på. Jag skulle rekommendera att använda antingen landskap eller livfull. Sen kan du som sagt göra egna bildkontroller. (alla digitala kameror använder bildkontroller bara att med kompaktkameror kan man oftast inte ändra på dem)

http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2
Här är en ganska bra simulator vad de grundläggande sakerna gör.

Fokus blir längre vid större bländartal och kortare vid mindre bländartal. Men vi mycket höga bländartal brukar objektivet tappa "skarp skärpa" alltså det blir mer skärpa utefter ett längre avstånd, men den skärpan blir inte lika skarp.

Man brukar säga att ett objektiv har sin skarpaste skärpa ungefär 1-2 hela bländarsteg mot maxbländare. (dvs står det f4 på objektivet brukar den vara skarpast vid ungefär f5,6 eller f8. Men detta är såklart olika från objektiv till objektiv)
 
För att skärpedjupet sträcker sig framför och bakom skärpeplanet (där du satt fokuspunkten). Vid stor bländare (litet bländartal) är sträcker sig skärpedjupet ett litet avstånd åt båda hållen, men vid liten bländare (stort bländartal) sträcker sig skärpedjupet en längre sträcka både bakåt och framåt.

(Skärpedjupet sträcker sig olika mycket framför och bakom skärpeplanet, men det kan vi bortse från vid korta fotograferingsavstånd).

så låt oss säga att man står i en tunnel och vill ha väggarna längre bort skarpare så har man större f-tal på...men varför kan man inte ha flera focuspunkter på när man fotar "som man ska göra"...och hur vet man hur stort fokusområdet blir på bilden med bara en fokuspunkt...jag vet att man kan flytta runt den i fokusmarkeringen, verkar väldigt begränsat
 
Det går inte att ha flera fokuspunkter med ett objektiv, det går inte heller med en kompaktkamera.

Däremot kan du ställa in så kameran använder flera fokuspunkter för att hitta den punkt den tror att du vill ha skärpan.

*Du får helt enkelt fokusera på väggarna längre bort. Ja eller ha ett högt bländartal.
 
så låt oss säga att man står i en tunnel och vill ha väggarna längre bort skarpare så har man större f-tal på...men varför kan man inte ha flera focuspunkter på när man fotar "som man ska göra"...och hur vet man hur stort fokusområdet blir på bilden med bara en fokuspunkt...jag vet att man kan flytta runt den i fokusmarkeringen, verkar väldigt begränsat

Din kamera har 39 fokuspunkter, har jag för mig, men om du har alla aktiva så väljer kameran antagligen att fokusera med en fokuspunkt som ligger på den motivdetalj som är närmast kameran. För att vara helt säker på att autofokusen fokuserar där man vill så måste man välja att bara ha en fokuspunkt aktiv.

Hur stort skärpedjupet är kan man räkna ut med hjälp av formler (eller appar om man har en telefon som kan köra appar; eller ett datorprogram; eller med hjälp av tabeller), men enklast är nog att trycka på skärpedjupsknappen, om kameran har en sådan. Då bländar kameran ner objektivet och man ser i sökaren hur skärpedjupet faller. Observera att det blir mörkare i sökaren då också, eftersom objektivet bländas ner, så ibland kan det vara lite svårt att se hur stort skärpedjupet är.

Jag vet inte om din kamera har en skärpedjupsknapp. Det står antagligen i manualen.

Ytterligare ett sätt att se skärpedjupets omfattning är att titta på bilden man nyss tagit på kamerans bildskärm.
 
Om du står i en tunnel och vill ha skarpast längs bort så sätter du fokuspunkten ungefär 1/3 in i det området som du vill ha skärpa, på det sätter utnyttjar du skäpedjupet som bäst. För att göra detta så funkar det bäst med en fokuspunkt som du sätter där du vill ha den. Om man använder flera fokuspunkter så tar den i regel den som är närmast och då får du istället skärpa i början av tunneln.

D7000 har en mycket avancerad teknik med fokuspunkter som du kan använda när du lärt dig grunderna, du akn tex sätta en fördröjning av förflyttning mellan fokuspunkter etc
 
jag drar bara slutsatsen att en systemkamaera som min bara är skit..för det ser även en nybörjare som jag att den inte tar klarare bilder, om än sämre, än en enkel digitalkamera..att man sedan ska kunna redigera en bild "skarpare" är ju bara nonsens, för inte kan man ändra på "verkligheten" i fotot..visserligen kan man ju trolla med ljussättningen..

Jag har en d7000 själv och är otroligt nöjd. Det finns bara 2 alt. 1. du har fått ett felaktigt exemplan. 2. Du har inte en susning om hur du skall hantera din kamera...har man 0 koll skall man inte ha en d7000. Som foto skrev för ett tag sen om d7000 "Den är för avancerad att passa som första systemkamera.
 
Pft, vad är det för struntprat? Jag hade i princip noll koll när jag skaffade min D90. Jag tror inte D7000 är grymt mycket mer avancerad än den.

Det finns masser med bra information hur allting fungerar, det gäller bara att ta sig an att ta reda på mer.
 
Pft, vad är det för struntprat? Jag hade i princip noll koll när jag skaffade min D90. Jag tror inte D7000 är grymt mycket mer avancerad än den.

Det finns masser med bra information hur allting fungerar, det gäller bara att ta sig an att ta reda på mer.

Tja...det va så dom skrev iaf...FOTO och uppenbarligen ligger det väl en del i vad dom skriver. Det klart allt står i manualen men man måste förstå vad som skrivs också... Ta D3S...det står nog de mesta om den i manualen oxå...
 
Jag har inte så mycket tid just nu, men jag ska kika närmare på bilderna senare ikväll eller imorgon.

Angående att korken inte är skarp: bländare har inget med nära/långt borta att göra. Glöm det. Om du fokuserar på en punkt bestämmer bländaren hur långt bakom och framför den punkten det kommer att vara skarpt. Stora bländare ger kortare skärpedjup än små bländare på alla avstånd, men med samma bländare kommer skärpedjupet att vara längre på längre avstånd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.