Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur definieras egentligen slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

emjo

Avslutat medlemskap
Rubriken säger allt: Hur definieras egentligen slutartid?

Egentligen är jag mest intresserad av hur det ligger till när det gäller centralslutare.

Jag har letat på nätet en del men bara hittat den allmänna definitionen att "det är den tid slutaren är öppen" men slutaren är ju halvöppen på sin väg till helöppen osv.
 
Tror du snurrat in dig lite för mycket i dina tankar.
Ja, slutaren är halvöppen under en viss tid, men den är även lika mycket halvstängd, vilket gör att varje del av sensorn/filmen belyses under lika lång tid - slutartiden.
 
Fast väldigt teoretiskt borde ju faktiskt olika delar av bilden exponeras lite olika eftersom den öppnar och stänger från samma sida. Således borde den ena delen av sensorn/filmen faktiskt exponeras aningens längre än den andra. Min gissning är att det handlar om så liten tid att det helt enkelt är försumbart.
 
Men var på flanken mäter man tiden då? Mäter man ljusinsläppet som funktion av tiden ser det ut ungefär som nedan (ljus in = låg del av kurvan).

Mäter man mellan de övre hörnen? De nedre hörnen? Eller något däremellan?

Just den här bilden är fånig i sammanhanget eftersom det är en långsam slutartid. Men principen framgår?
 

Bilagor

  • Screen shot 2012-06-11 at 10.38.57.jpg
    Screen shot 2012-06-11 at 10.38.57.jpg
    43.3 KB · Visningar: 1,044
Rubriken säger allt: Hur definieras egentligen slutartid?

Egentligen är jag mest intresserad av hur det ligger till när det gäller centralslutare.

Jag har letat på nätet en del men bara hittat den allmänna definitionen att "det är den tid slutaren är öppen" men slutaren är ju halvöppen på sin väg till helöppen osv.

Den tid som sensorn exponeras är slutartiden.

Sensorn exponeras på olika ställen för att få heltäckning, men ingen yta exponeras längre än någon annan.

1/1000 innebär alltså att varje sensorpixel exponeras en tusendels sekund.
 
Förstår ändå inte riktigt vad du menar, vid varje givet tillfälle på valfritt ställe på sensorn så träffas den antingen av ljus eller inte - på eller av. Slutartiden är tiden som en valfri punkt är på - träffas av ljus. Du mäter samma punkt under hela mätningen.

För centralslutare så kan det vara så att olika tillverkare har olika definition på sina mätpunkter eftersom det inte är något som vi "måste" vara överens om av någon praktisk anledning, till skillnad från hur tungt ett gram är, hur lång en sekund är eller längden av en meter.
 
Flankerna ska ju idealt vara lika branta.
Eftersom ridåerna går åt samma håll så blir det typ övre vänster till nedre höger...
 
Mäter man mellan de övre hörnen? De nedre hörnen? Eller något däremellan?
En parameter till att fundera över är hur bländaren påverkar slutartiden då den påverkar "hörnen". :)
Ramperna som skapas av att slutaren öppnas och stängs blir kortare om en större del av slutarens "resa" döljs bakom bländaren än när resan sker med helt öppen bländare.

Det har funnits centralslutare som endast klarar sina kortaste tider med objektivet nerbländat. De hinner alltså inte öppna helt innan det är dags att stänga.
 
Och precis som inledningsfrågan förutsätter, slutaren är delvis öppen under en stor del av exponeringstiden när man tar med centralslutare och korta tider. Stora centralslutare bromsas inte alls när man har ställt in dem på kortaste tid, vilket kan vara exempelvis 1/500 sekund. Slutarens totala löptid är då längre än 1/500 sekund och resultatet är att den ger ett totalt ljusinsläpp som motsvarar en exponering på 1/500 sekund. När man bländar ner blir den verkliga exponeringstiden längre än 1/500 sekund, den virtuella slutartiden varierar alltså med bländaröppningen och man får alltså inte samma exponering av 1/500 f/8 som 1/125 f/16.

Yashica gjorde ett par kameror med centralslutare som hade ännu kortare slutartider, vilket enbart fungerade med nerbländat objektiv, och slutaren löpte då inte hela vägen till fullt öppet.

Om man tar en relativt stor slutare, som den i Hasselblad 500C, så är det en skillnad i verklig exponeringstid vid olika bländaröppning och kortaste tid.
 
Det har funnits centralslutare som endast klarar sina kortaste tider med objektivet nerbländat. De hinner alltså inte öppna helt innan det är dags att stänga.
Det har även funnits centralslutare där kortaste tid endast gick att få vid max bländare. Contax T2 har har kortaste tid 1/500 vid F/2,8. Vid f/16 är kortaste tid 1/100 s.

Contax T3 har den för centralslutare ovanligt korta tiden 1/1300 s. Jag minns inte om den varierade med bländaren. För att få så kort tid hade man två slutare som öppnades med en liten tidsförskjutning.

Rollei hade eller kanske fortfarande har vissa mellanformatsobjektiv med kortaste tid 1/1000 s. Om de använde samma lösning som Contax vet jag inte.

Olle
 
Det har även funnits centralslutare där kortaste tid endast gick att få vid max bländare. Contax T2 har har kortaste tid 1/500 vid F/2,8. Vid f/16 är kortaste tid 1/100 s.
Du måste väl tänkt skriva 1/1000 s.

Ytterligare data:

Minolta V2 från 1958:

B och från 1 s till 1/500 s: Alla bländare från f/2 till f/22.
1/1000 s: endast bländare från f/4 till f/22.
1/2000 s: endast bländare från f/8 till f/22..
 
Du måste väl tänkt skriva 1/1000 s..
Nej, jag menade 1/100 s som jag skrev. Så kort tid som 1/1000 s finns inte på den kameran.

Kortaste möjliga slutartid varierade mellan 1/100 - 1/500 s beroende på bländare. Varför man gjort så här vet jag inte, men lite logik finns det i alla fall. Behovet av kort slutartid ökar ju när man ökar bländaröppningen. Och f/16 + 1/100 s är ju trots allt mindre exponering än f/2,8 + 1/500 s.

Men ibland med högkänslig film gick det inte att undvika överexponering vid starkt ljus, trots minsta bländare. Det var framför allt av den här anledningen som jag sålde min kamera efter några år.

Olle
 
Nej, jag menade 1/100 s som jag skrev.
Det kan ju knappast vara en mekanisk begränsning som gör att 1/100 s var kortaste tid vid liten bländare om kameran klara 1/500 s vid helt öppen bländare. Det måste vara någon idé hos konstruktören att kombinationen skulle vara oanvändbar (med de filmkänsligheter de ansåg rimliga) och därför spärrade dem som hjälp åt nybörjare. :)
 
Det kan ju knappast vara en mekanisk begränsning som gör att 1/100 s var kortaste tid vid liten bländare om kameran klara 1/500 s vid helt öppen bländare. Det måste vara någon idé hos konstruktören att kombinationen skulle vara oanvändbar (med de filmkänsligheter de ansåg rimliga) och därför spärrade dem som hjälp åt nybörjare. :)
Jag vet som sagt inte varför man gjorde så här. Redan med ISO 400-film i solsken får man ju två stegs överexponering enligt Sunny 16. Nu tycker jag visserligen att Sunny 11 stämmer bättre med svenska förhållande och använder man dessutom negativ film så gör inte nåt stegs överexponering så mycket. Men med diafilm eller kanske känsligare film kan det ju göra skillnad. Med tanke på kamerans pris var det nog inte i första hand nybörjare man vände sig tiil. :)

Olle

PS. Ber TS om ursäkt för att det blev lite "Off-Topic" här. Åter till ämnet! DS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.