Annons

Hur använder ni fokuspunkterna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Jag upplever att jag inte alltid får skärpan där jag vill när jag låter kameran köra med alla fokuspunkterna.
På min förra kamera (EOS 30) använde jag nästan uteslutande mittenpunkten.
Främst för att jag tyckte att skärpan hamnade fel så mycket i början. Kan ju varit något annat, men så har det blivit i alla fall.
Har nu en 20D som jag inte börjat fota med ännu eftersom jag fick den igår.

Hur gör ni?
 
Jag använder normalt sett bara mittpunkten, men om jag ska fota rörliga föemål där det är en liten risk att fokusen fastnar i något, typ fåglar mot himmel, en bil på en racebana eller liknande kör jag med alla fokuspunkterna. Det är bara dom varianterna jag använder. Jag har en 20d.
 
Fotar alltid bara med mittenpunkten. Kamerans autofokuspunkter klarar ju inte av kreativ komposition. Iofs, har alltid undrat varför autofokus ens finns på systemkameror. Ställer oftast in skärpan manuellt.
 
Kör oftast manuellt när jag kör på korta skärpedjup. Annars kör jag mittenpunkten, låser och komponerar om.

Mvh Mange
 
Danlo skrev:
Iofs, har alltid undrat varför autofokus ens finns på systemkameror. Ställer oftast in skärpan manuellt.

Jag vill gärna ha dynamisk autofokus på, då jag fotar galopphästar som närmar sig i 60 km/h.
Blir lite bökigt att både fokusera om och zooma ut :)
Börjar dock alltid med att fokusera med mittepunkten.

/ E
 
Fokuserar och låser mittenpunkten, komponerar om. 20d. För fågelfoto använder jag mest manuellt när de rör sig, ibland servo AF (rörlig AF) men min erfarenhet på den fronten är knapp. Fokus-lås-komponera funkar i alla fall bra även vid konsertfoto, alla mina bilder i mitt musikalbum är låsta och komponerade så, ibland kan man missa skärpan marginallt men det viktiga är att fånga ögonblicket, är man snabb så funkar det!
 
Hej
Är jag den ende som aktivt väljer fokuspunkt??
Jag har en 10D och fotar normalt stillastående motiv på frihand och ofta med kort skärpedjup (t.ex. blommor i macro) då funkar det bra med att först hitta kompositionen i bilden och sen välja fokuspunkt.
Har jag tillräckligt med skärpedjup så händer det att jag också fokuserar med mittpunkten och sen komponerar om bilden... den känns säkrare då den känner av både horisontellt och vertikalt.
 
Sony5 skrev:
Hej
Är jag den ende som aktivt väljer fokuspunkt??
Jag har en 10D och fotar normalt stillastående motiv på frihand och ofta med kort skärpedjup (t.ex. blommor i macro) då funkar det bra med att först hitta kompositionen i bilden och sen välja fokuspunkt.
Har jag tillräckligt med skärpedjup så händer det att jag också fokuserar med mittpunkten och sen komponerar om bilden... den känns säkrare då den känner av både horisontellt och vertikalt.

Inträffar nästan aldrig att jag har en fokuspunkt där jag vill lägga fokus. Kör nu en Eos 30 och den har väl samma placeringar av punkterna som en Eos 10d vad jag förstår, och placeringarna av dessa tycker jag är rätt kass.
 
Ibland använder jag annan fokuspunkt, men den stämmer inte med kompositionen till fullo, ofta har/tar jag inte tid på mig att välja, ibland vet jag ungefärlig komposition och då kan man få extra tid om man väljer annan fokuspunkt, dock så gäller det att komma ihåg att man bytt, den i mitten går av bara farten ibland...
 
Jag väljer oftast den som är närmast där jag vill ha fokus, så att jag inte behöver sikta om allt för mycket. Med andra ord försöker jag komponera först, sedan sikta in fokus.

Och med joysticken som gör att fokuspunkt-byte tar ca 0,1 sekunder på 30D så är det lätt att jobba så.
 
På min 30D använder jag mittenpunkten och komponerar om (eller manuell fokus). På min eos 3a använder jag ögonstyrd fokus, vilket är mycket exakt om man lagt ner tid på kalibreringen.

Låter aldrig kameran välja fokuspunkt, det blir bara fel, och för mig fungerar det snabbare att använda mittenpunkten och komponera om än att aktivt välja fokuspunkt.
 
Jag använder också en punkt i taget, oftast mittpunkten men inte alltid.
Det är bra att välja en punkt som gör att man inte måste flytta kameran mer än nödvändigt för att få önskad komposition.
 
casting skrev:
Jag använder normalt sett bara mittpunkten, men om jag ska fota rörliga föemål där det är en liten risk att fokusen fastnar i något, typ fåglar mot himmel, en bil på en racebana eller liknande kör jag med alla fokuspunkterna. Det är bara dom varianterna jag använder. Jag har en 20d.



Kör likadan som Håkan.
 
bäst är att bara använda en fokuspunkt, men att bara använda sig av den i mitten är inte det bästa. Jag använder i regel den vänstra mittersta ovh den högra. Om jag t.ex skall plåta en modell med stående bild. Väljer jag den fokuspunkt som är närms ansiktet (om jag nu vill ha skärpa där). På detta sätt behöver jag inte heller riskerar att skärpan flyttar sig för mycket, när jag komponerar bilden.
 
Jag fotograferade (som amatör) sedan 1950 talet, då fanns det inga AF. Alltid fokuserade manuellt, men de flesta av mina tidigare kameror hade ett fokuseringshjälp. T.ex den gamla Leican har en "telemetrisk" fokusering. Dvs man vrider fokusringen tills en skuggbild sammanfaller med huvudbilden. Det intressanta är att huvudorsaken för att jag bytte min digital kompaktkamera till en DSLR var just det att jag ville ha MF. Det fick jag, men ändå använder AF med blandade resultat. Så, jag kommer nu att förfriska mina gamla vanor och återgå till huvudsakligen MF. Men det "bad news" är att min D70 (förlåt, det är Canontråd?) och troligen Canon DSLR kameror också har man bara sökaren att lita på, eventuellt den lilla blinkande fokusindikatorn.
/Fredrik
 
Jag tillhör också den minoritet (?) som hela tiden väljer en aktiv fokuspunkt. Att låta kameran välja fokuspunkt har jag aldrig varit någon vän av. Då kan man lika gärna låta den bestämma tillfälle för avtrycket också.
Helst väljer jag en fokuspunkt som är nära ett gyllene snitt eller tredelning.
 
På stillastående motiv väljer jag den punkt som ligger närmast det jag vill ha fokus på.

Vid rörliga motiv väljer jag AI-Servo och väljer ett system som tilldelar tre punkter i längsriktningen och tre i höjdriktningen.

Men jag kör Nikons Multicam 2000 system.

kent.
 
Senast ändrad:
Min erfarenhet är at automatisk val av fokuspunkt är rena lotteriet - fattar inte hur Canon lyckats med detta.

Hursomhelst så har jag nu börjat övergå från användning av mittenpunken och "komponera om" till att aktivt välja fokuspunkt. Antalet bilder med fokus på rätt ställe har ökat markant.

Tar många bilder på min 2-åriga son, vid omkomponering så har han garanterat flyttat sig iallafall någon decimeter :)

Nackdelen med att välja punkt är att det blir en massa knapptryckningar & hjulvridande för att ställa in allt (300D). Först bländare - en vridning på hjulet (vid Av), sedan iso - 1 tryck + vrid, och så autofokus ett tryck + vrid (eller 3-4 tryck). Vore bra med en kamera med 3 hjul (bländare, tid, iso) och ögonfokus!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.