ANNONS
Annons

Hur använder ni fokuspunkterna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Känns bra att få bekräftat att jag inte är "konstig" utan att det finns fler varianter där min verkar vara den vanligaste.

//Jocke
 
Väljer punkt manuellt, 90% mittenpunkten men ibland någon annan. AF-start/stop ligger omplacerad till bakre knappen.
 
martin3 skrev:
Min erfarenhet är at automatisk val av fokuspunkt är rena lotteriet - fattar inte hur Canon lyckats med detta.
Det är ett lotteri & det gäller inte bara på Canon utan på alla SLR-kameror med denna funktion sedan begynnelsens tider.

//Larsa
 
.Z. skrev:
Det är ett lotteri & det gäller inte bara på Canon utan på alla SLR-kameror med denna funktion sedan begynnelsens tider.

//Larsa
Ett tillägg till mitt förra inlägg.

Autoval av fokuspunkt kom till för att novisen skulle få det lättare, på den tiden så fanns dock oftast endast tre punkter i bredd. Ofta rekommenderas det att använda autopunktval vid fotografering av rörliga motiv med motivföljande AF men jag vet inte jag, litar inte speciellt mycket på den metoden själv...

Själv så var jag när jag körde Canon mycket förtjust i ögonstyrningen men vi verkar inte vara så många som är det, det är väl jag & Mathias:) En nyutvecklad, förfinad variant av det borde kunna bli hur intressant som helst!

//Larsa
 
.Z. skrev:
Det är ett lotteri & det gäller inte bara på Canon utan på alla SLR-kameror med denna funktion sedan begynnelsens tider.
//Larsa

Jag trodde Nikon kameror valde den punkt som ger fokus närmast kameran - då borde det inte bli "slumpmässigt" som på Canon? Någon med en Nikon som kan bekräfta om detta fungerar i verkligheten?
 
Väljer den punkt där jag förväntar mig att jag kommer att vilja ha fokus.
Använder tummens fokusknapp och trycker av med pekfingret. Funkar superbra!
(d2x)
Tycker att automatiken oftast strular till det så man missar.
M-fokus om man fotar något litet, snabbt långt bort.

/Martin
 
martin3 skrev:
Jag trodde Nikon kameror valde den punkt som ger fokus närmast kameran - då borde det inte bli "slumpmässigt" som på Canon? Någon med en Nikon som kan bekräfta om detta fungerar i verkligheten?

Jag tror Canons system fungerar likadant, dvs, fokus på det som är närmast kameran.

Men jag är inte helt säker, jag har aldrig använt funktionen själv, varken på Canon eller Nikon.

kent.
 
martin3 skrev:
Jag trodde Nikon kameror valde den punkt som ger fokus närmast kameran - då borde det inte bli "slumpmässigt" som på Canon? Någon med en Nikon som kan bekräfta om detta fungerar i verkligheten?
Alla DSLR & analoga AF-SLR har liknande system ungefär som du beskriver det, möjligt att någon utvecklat det lite mer men mig veterligt så är det opålitligt på alla.

Problemen är att:
1: Man vill inte alltid ha skärpan på den punkt som är på motivdelen som är närmast kameran.
2: Systemet blir alltför ofta lurat av delar i motivet med högre kontrast & väljer ofta en kontrastrik yta i stället för det som är närmast.
3: Att använda det vid stor bländare då skärpedjupet är kort vid exempelvis porträtt är uteslutet då systemet då mycket väl kan ställa skärpan på typ näsan i stället för ögonen som man oftast vill. Ja kan & kan, om det fungerar så ställer det nog skärpan på näsan...

Finns säkert mer som kan fallera också men hur som helst så har systemet alltid varit oerhört hazardartat & jag använder det enbart när jag lämnar över kameran till min fru eller någon annan som inte kan med en DSLR, för dessa så är det helt klart användbart då dom förmodligen skulle missa ännu mer om jag valt enbart mittpunkten åt dem.

//Larsa
 
Zoso skrev:
Problemet med att göra så är ju att man kan lätt tappar fokus när man använder kort skärpedjup.

kent.
Exakt.

Vid små bländare & långt skärpedjup så går det alldeles utmärkt att bara använda mittpunkt, låsa & komponera om, det gör jag oftast.

Vid kort skärpedjup & allra mest vid korta avstånd så är det dock ett måste att välja den punkt som är närmast så att omkomponeringen blir så liten som möjligt för att inte tappa fokus. Nu kör jag dock ofta MF i dessa fall...

//Larsa
 
.Z. skrev:
Exakt.

Vid små bländare & långt skärpedjup så går det alldeles utmärkt att bara använda mittpunkt, låsa & komponera om, det gör jag oftast.

Vid kort skärpedjup & allra mest vid korta avstånd så är det dock ett måste att välja den punkt som är närmast så att omkomponeringen blir så liten som möjligt för att inte tappa fokus. Nu kör jag dock ofta MF i dessa fall...

//Larsa

Helt rätt, tycker jag. Vid de tillfällen jag använder en bestämd fokuspunkt, väljer jag normalt alltid den som ligger närmast motivet. På så sätt hamnar inte fokusplanet bakom motivet vid en eventuell omkomponering. Dessutom försöker jag att flytta kameran i sidled i förhållande till motivet, istället för att vrida kameran, när jag omkomponerar.
 
Jag använder ytterst sällan mer än en fokuspunkt, oftast är det mittenpunkten som är aktiv.

R.Hammar skrev:
Vilken knapp brukar ni låsa fokuseringen på, * eller avtryckarknappen?
Jag har valt den CF (minns inte vilket nummer) som gör att autofokus aktiveras av att jag trycker in *-knappen. Dessutom har jag nästan alltid kontinuerlig fokusering (AI Servo heter det väl på EOS?) vald, så att jag när som helst kan fokusera om, och när jag släpper *-knappen så har jag "låst" fokus.

Det här ger både en sorts One Shot (genom att man låser fokus när man släpper knappen), och kontinuerlig fokus så länge man håller den intryckt. Och helt oberoende av när man tar bilden.

PD
 
Senast ändrad:
martin3 skrev:
Jag trodde Nikon kameror valde den punkt som ger fokus närmast kameran - då borde det inte bli "slumpmässigt" som på Canon? Någon med en Nikon som kan bekräfta om detta fungerar i verkligheten?

Det beror vad du har autofokus ställt i för läge. I läge "närmaste motiv" väljer kameran själv den af-punkt som ligger närmast kameran. Annars finns det "dynamisk" och "spot"-fokus. Då måste du aktivt välja fokuspunkt.

Jag gissar att det är ungefär likadant på Canon?
 
PMD skrev:
Jag använder ytterst sällan mer än en fokuspunkt, oftast är det mittenpunkten som är aktiv.


Jag har valt den CF (minns inte vilket nummer) som gör att autofokus aktiveras av att jag trycker in *-knappen. Dessutom har jag nästan alltid kontinuerlig fokusering (AI Servo heter det väl på EOS?) vald, så att jag när som helst kan fokusera om, och när jag släpper *-knappen så har jag "låst" fokus.

Det här ger både en sorts One Shot (genom att man låser fokus när man släpper knappen), och kontinuerlig fokus så länge man håller den intryckt. Och helt oberoende av när man tar bilden.

PD

Det är även min standardinställning, jag tycker det är mycket praktiskt precis som du påpekar.
Det enda jag saknar är att jag då blir av med FEL-funktionen (20D) vilket jag tycker är synd och en klar konstruktionsmiss.
 
den centrala punkten, eller ibland, om det ar daligt med ljus, de alla tillsammans.


om det ar ett viktigt foto (med bra ljus); manuellt,alltid.
 
Jag använder alltid mittpunkten och koponerar sedan om. Men då äger jag en D30, så autofocusen på de två andra focuspunkterna går inte att lita på öht.

Men hur gör man när man fotar med blixt då? Vad jag har förstått så är blixtarna såpass smarta att de kan rikta blixten dit man lagt focus. Om man sedan focuserar om kommer det väl bli konstigt? (Äger ingen blixt själv, men jag är på spaning efter en 55EX)
 
Amandus skrev:
Jag använder alltid mittpunkten och koponerar sedan om. Men då äger jag en D30, så autofocusen på de två andra focuspunkterna går inte att lita på öht.)
Som flera inklusive mig sagt så kan man oftast arbeta som du gör men när skärpedjupet är kort så kommer fokus att hamna fel om man använder mittpunkt & komponerar om. Mittpunkten på konsument DSLR är känsligare än de övriga ja, det får man ha i åtanke...

Amandus skrev:
Men hur gör man när man fotar med blixt då? Vad jag har förstått så är blixtarna såpass smarta att de kan rikta blixten dit man lagt focus. Om man sedan focuserar om kommer det väl bli konstigt? (Äger ingen blixt själv, men jag är på spaning efter en 55EX)
Det har du nog missuppfattat. Blixten lyser (i bästa fall) upp hela bildytan så nån riktning av den är inte aktuell.

//Larsa
 
.Z. skrev:
Det har du nog missuppfattat. Blixten lyser (i bästa fall) upp hela bildytan så nån riktning av den är inte aktuell.
Blixtljusmätningen (med förblixten) tar hänsyn till vilken fokuspunkt som är aktiv.

PD
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.