Annons

Hur ögat kan luras!

Produkter
(logga in för att koppla)
Wow. Jag var tvungen att ta in bilden i PS och kontrollera om det stämde. Hädanefter blir det exponeringsautomatik vid allt fotograferande... Mina egna ögon ljuger mig rakt upp i ansiktet.

Jag var också tvungen att gå in i Photoshop, jag litade inte på bilden eller er.

Har fortfarande svårt att fatta..

Ja, usch...Sånt här är inte bra, speciellt som jag är så jäkla bakis idag...

Bilagor

• mysko.jpg
    mysko.jpg
    12.2 KB · Visningar: 996
Öppna bilden på skärmen och betrakta den på rejält avstånd (2 meter kanske?). Plöstsligt är den inte alls så osannolik som när man sitter med näsan i den...

Jag förstår inte vem/vad som blir lurat? En vit ruta i skuggan är lika mörk som en mörk ruta i solen? Ja!

Det är väll ingen som ingen som inte märkt att ljusmätaren ger olika utslag beroende på om solen ligger på eller inte?

tacka vet jag att mäta infallande ljus, då behöver man iaf bara lärasig hur ljusmätaren och filmen funkar ihop :)

wikman skrev:
Jag förstår inte vem/vad som blir lurat? En vit ruta i skuggan är lika mörk som en mörk ruta i solen? Ja!

Det är väll ingen som ingen som inte märkt att ljusmätaren ger olika utslag beroende på om solen ligger på eller inte?

tacka vet jag att mäta infallande ljus, då behöver man iaf bara lärasig hur ljusmätaren och filmen funkar ihop :)
Så du uppfattade inte ruta "a" som mörk och ruta "b" som ljus då? Såg du direkt att de är lika?

Du var ju bakfull Calle. Kanske var det det, som gjorde att du inte såg det direkt :)

Nä, skoja bara!!

Märkligt det där. Jag ringde iallfall Mulder men han hade möten hela veckan, men tisdag i veckan efter hade han en lucka.

Varför inte göra samma experiment i "verkligheten"?

Lägg en ljusgrå skiva i skuggan och en mörkgrå i solen. Betrakta båda samtidigt på lite avstånd. Jag är säker på att ni fortfarande kommer att uppfatta den ljusgrå skivan som ljusgrå och den mörkgrå som mörkgrå.

Om ni sen går fram och mäter ljuset från respektive skiva får ni ett annat resultat, precis som i det ursprungliga exemplet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar