Annons

Hundfoto, Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

pepp

Medlem
Nu har jag fått hem min D40! Testade fota lillhunden ute litegrann (det höll på börja skymma) men han blev bara en suddig fläck på dom flesta bilder :(

Testade ha på auto samt sportgubben, samma resultat, kan detta bero på skymningen eller är det ngt annat jag bör tänka på?

Ska tillägga att det är kitobjektivet jag har!

Vilka tider fick du?

Det är säkert ljuset, prova igen i bra dagsljus. Du ska nog inte använda längre tid än 1/250 sekund med aktiv hund på rimliga avstånd, kan jag tänka mig. (Jag är inget hundfotograf själv, bör tilläggas!)

Per.

Det glömde jag kolla! Fast på auto kan man väl inte ändra? Inte med sportgubben heller?

Bör jag kanske testa med nån av funktionerna där jag kan ändra slutartid och så?

Jag tror att sportprogrammet ger dig kortast möjliga tid. Titta i sökaren när du tar bilden och kolla att det blir tillräckligt kort; annars kan du nog lika gärna strunta i att ta bilden.

Det kan vara en god idé att experimentera litet: någon dag när det är ljust och bra: ställ ratten på "S" och välj olika slutartider, så ser du snabbt hur korta tider som ger en skarp hund.

Glöm inte att du kan titta efteråt på vilken tid det blev: de flesta bildvisningsprogram har någon visning av egenskaper ("EXIF" kallas det ofta) där slutartiden brukar framgå.

Per.

Om du följer hunden i sidled (panorerar) så är en lagom tid ca 1/160. Då får du ganska lagom med balans med oskärpa/skärpa så att bilden får lite fart i sig. Är lite osäker på om ditt "Kit-objektiv" är lite för kort men testa. (Klart mycket lättare om du inte har hunden allt för nära dig) Vill du har riktigt skarpa och frysta bilder på hunden, då måste du lägga dig runt 1/640 eller kortare. Beror lite på om du tar i sidled eller om hunden kommer mot dig.

Meen, han är bara en liten valp ju! :D full av liv och rörelse!

Tack för era svar, ska testa mer imorgon, vädret lär ju tyvärr fortsätta var uselt :(

För att få skarpa bilder på en hund i rörelse behöver du korta slutartider. Jag brukar sikta på 1/1000 sek. (Är förståss beroende på hur snabbt de springer och hur nära de är etc)

Sportgubben ger kortaste slutartid med max ISO 400 (så är det på min Canon iaf). Om du vill ha snabbare slutartider ställ kameran på bländarautomatik (A på ratten). Välj den största bländare (dvs det lägsta värdet). Kontrollera vad du får för slutartider genom att sikta kameran på det ställe du tänkt fotografera och tryck avtrykaren till hälften. Om du får för långa slutartider höj ISO värdet. Du får lite brus när du kommer upp emot 800, men jag föredrar skarpa bilder med lite brus framför suddiga bilder utan brus.

Glöm inte att ställa kamerans focus på continuous-servo AF och att ställa den på seriebildstagning. Sen är det bara att träna.

Men passa på att fota när du har bra ljus, då kan
du få korta slutartider även med lägre ISO (eller med sportgubben)

Ex på en av mina bilder.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1238763.htm

Det där kunde ingen kamera i världen gjort så mycket bättre! Svart hund, snö, disigt väder; som upplagt för dåliga bilder. Det har inget med dig eller kameran att göra. Jag ser att du använt blixten, det räddade nog bilderna från totalt haveri.

Det där vi sa' om rörelseoskärpa gäller inte dessa bilder, vovven ser ut att stå still, och du har dessutom använt blixten som fryser rörelser.

Avvakta bättre väder, innan du kastar kameran!

Per.

Phu! Skönt att höra att det inte är jag som är helt värdelös ;)

Nu har solen faktiskt kikat fram, ska ut sen igen!

pepp skrev:
Phu! Skönt att höra att det inte är jag som är helt värdelös ;)

Nu har solen faktiskt kikat fram, ska ut sen igen!

Byt pälsfärg på hunden också, medan du är igång!

Skämt åsido, kolsvart hund och vit snö är inte det lättaste. Se till att försöka få solen snett bakifrån och så mycket ljus som möjligt. Men spring runt och experimentera med olika ljusvinklar, det är nog enda chansen.

Per.

Jag har övervägt det ;) hehe

Lägger in en till fråga här så slipper jag skapa en ny tråd.

Jag vill ha ett objektiv som kan funka inomhus och fota hund, kan jag komma undan med 2000 kr eller måste man lägga ut massor?
Kan tänka mig att köpa beg. också.

Utan blixt verkar det gå dåligt, har dock inte testat så mycket än.. Ska jag alltså kunna ta bra bilder inomhus med kitobjektivet också?

Annars har jag funderat på 50mm 1.8?

Vilket av dom rekommenderar du? :) ska börja läsa på om dom nån dag. Tycker det är så tjorvigt att se vilken som är bländare resp. slutare.
Var så himla lätt att se på min gamla Canon!

Testade fota när solen var framme också. Fortfarande med auto!
http://img.photobucket.com/albums/v418/pepp/Bild014.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v418/pepp/Bild037.jpg

Hade velat ha mer zoommöjligheter, märkte att han hamnade för långt bort lite väl ofta. Orkar ju inte springa efter hela tiden ;-)
Ska tillägga att jag bara förminskat ner dom snabbt i paint. Så kvaliten kanske är sisådär!

Senast ändrad:
pepp skrev:
Vilket av dom rekommenderar du? :) ska börja läsa på om dom nån dag. Tycker det är så tjorvigt att se vilken som är bländare resp. slutare.
Var så himla lätt att se på min gamla Canon!

Testade fota när solen var framme också. Fortfarande med auto!
http://img.photobucket.com/albums/v418/pepp/Bild014.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v418/pepp/Bild037.jpg

Hade velat ha mer zoommöjligheter, märkte att han hamnade för långt bort lite väl ofta. Orkar ju inte springa efter hela tiden ;-)
Ska tillägga att jag bara förminskat ner dom snabbt i paint. Så kvaliten kanske är sisådär!

Klart bättre bilder, inte sant?

Vad beträffar "de manulla lägena" finns det egentligen bara ett: "M". I M-läget stäler du både bländare och slutartid helt själv. Jag tror kanske att Fanny menade S och A, dvs där du väljer slutartid resp bländare och kameran den andra parameterns så att bilden blir korrekt exponerad.

Vill du komma närmare hunden, finns det ett flertal telezoomar att välja bland. Nikons egna konsumentzoomar är bra, och inte speciellt dyra. Kolla t.ex. 55-200 VR (med bildstabilsering). Glöm dock inte bort möjligheten att göra beskräningar! Du får visserligen sämre upplösning, men lite handpåläggning i PS kan fixa mycket.

Per.

pepp skrev:
Tycker det är så tjorvigt att se vilken som är bländare resp. slutare.

Tycker du?

Slutaren till vänster i sökaren och bländaren till höger, med ett "F" framför sig. På vilket sätt var det lättare på din Canon?

125 F5.6 tycker jag är tydligt nog; jag har svårt att se vad som kan göras bättre.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar