Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Humor i landskaps/naturbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Som rubriken råder, finns det utrymme för humor i landskaps och natur bilder? Ofta är ju naturbilder väldigt estetiskt tilltalande och stämmningsfulla men väldigt sällan är de humoristiska med undantag för djurbilder som enligt mitt tycke kan vara humoristiska. Det borde ju finnas utrymme för humorn i naturbilder med roliga mönster,roliga landskap och tom roliga macrobilder eller vad tycker ni?

Svaret är givetvis: ja. Nu är det alltså bara att publicera bilder som har humor. Gör det, vetja!

Men, varför frågar du? Varför skulle svaret över huvud taget bli annat än ja? Det finns väl inget område inom fotografin som inte går för sig, numera? Det skulle väl vara något tabu om nedvärderande bilder på sjuka personer, drottningen, eller nå't.

Men du kanske tänkte något helt annat?

Per.

Anledningen till att jag frågar är helt enkelt att jag inte kan minnas att jag har sett någon landskaps/naturbild som är särskillt humoristisk eller har ambitionen att vara humoristisk vilket ju är lite märkligt då de flesta uppskattar en humoristisk bild. Naturen i sig är ju så mångfacetterad så humoristiska motiv borde det inte lida någon brist på.

Min frågeställning borde kanske ha rört nyskapandet vs.konservatismen inom naturfotografin(om man nu kan klumpa ihopp alla underkategorier inom naturfoto till en) istället för bristen på humor.

För några år sedan träffade jag på denna skapelse i skogen.
Det tyckte jag var roligt.

Christer

Bilagor

• Humor.jpg
    Humor.jpg
    88.5 KB · Visningar: 702
Som rubriken råder, finns det utrymme för humor i landskaps och natur bilder? Ofta är ju naturbilder väldigt estetiskt tilltalande och stämmningsfulla men väldigt sällan är de humoristiska med undantag för djurbilder som enligt mitt tycke kan vara humoristiska. Det borde ju finnas utrymme för humorn i naturbilder med roliga mönster,roliga landskap och tom roliga macrobilder eller vad tycker ni?
Haha, jag trodde direkt du syftade på bilden jag la upp idag, men så är det nog inte :)
Avnjutes bäst i stor version på http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1688871.htm (kan förstoras ännu mer)

Edit: nu såg jag att djurbilder var halvt undantagna dina tankar...

Bilagor

• IMG_4673_400.jpg
    IMG_4673_400.jpg
    74.8 KB · Visningar: 452
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar