Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hoya Närbildlins?

Produkter
(logga in för att koppla)

Figure

Ny medlem
Goddag.

Jag har lite funderingar angående dessa närbildslinser som finna att köpa lite här och var (t.ex här: http://www.cyberphoto.se/pri_filter.php ).

Det står att dessa används vid närbildsfotografering, men hur påverkar dessa kortet? Hur fungerar filtren rent praktiskt?

Finns det någon bra sida där det finns lite mer information om filter?


Tack på förhand.
J
 
http://www.photo.net/photo/macro-pre-censorship.html


http://www.photo.net/nature/atkins-primer.html


Jag har använt ett Hoya +3 ett antal gånger, och måste säga att jag är nöjd med kvaliteten från den. Använde den tillsammans med ett Minolta AF 28-105/3.5-4.5 och ett manuellt Minolta 35-70/3.5 - och det fungerade bra.
Det är ju ett billigt alternativ till att köpa ett makroobjektiv, så för de pengar man betalar tycker jag att det är värt att köpa närbildslinser - det brukar finnas begagnade att köpa. Jag köpte mitt på Secondhand Photo för 100 kronor.


mvh

Thommy Johansson
 
I princip kan man väl säga att en närbildslins är ett förstoringsglas som du skruvar fast i filtergängan på ditt objektiv. Detta gör att du helt enkelt kan ta mer närgångna närbilder.

Närbildslinser är gissningsvis det billigaste alternativet för att kunna ta närbilder. Nackdelen är att du sätter in mer glas i strålgången (med försämrad optisk kvalité som följd). En annan lite dyrare lösning är mellanringar som har fördelen att man inte sätter ytterligare glas i strålgången, nackdelen är att man tappar ljus. Det bästa alternativet men också det dyraste är ett macroobjektiv, kostruerat speciellt för att ta närbilder.

Om jag har fel i vad jag har skrivit så tveka inte att påpeka detta, allihopa! :)

/Tomas
 
Med en "omvändningsring" så man kan sätta på objektivet bakofram kan man gå riktigt riktigt nära med ett 50 mm och med en vidvinkel får man inte med mycket alls.

Fungerar väldigt bra på nikon (manuella iaf) på canon blir det lite struligt med bländaren.
 
Skaffade en sats om 3st Hoya 49mm close-up linser (+1 +2 & +4) att sätta på objektivet på min Canon G2 (med lensmate adapter, se www.lensmateonline.com).

Rörande kvaliten kan sägas att kromatisk abberation (egenhändig översättning av eng. utr.) blir kraftig om man staplar alla tre filtren (=+7), dvs ljus av olika färger bryts olika mycket vilket ger dålig skärpa i utkanter av bilden och vita saker i periferin blir röda på ena sidan och blå på andra. Mindre tydligt med ett filter i taget förståss.

Iallafall på min digitalkamera är det svårt att bedömma var den grunda skärpan ligger med macro linserna och det blir mycket trial and error. Slutligen kan jag säga att det är lätt att bli smått besatt av att ta macrobilder, på bekostnad av annan fotografering, då det öppnar lite av en ny värld att se saker nära som annars är ointressanta (och jag är inte säker på att en bild blir så mycket intressantar egentligen bara för att man är nära). Jag talar enbart av egen erfarenhet då jag sprang runt som en tok hela senaste sommaren och jagade insekter med macrolinserna innan jag tröttnade på digitalfoto och lade beslag på min fars gamla Canon A-1 från 1978 som jag använt sedan dess.

MVH Richard
 
Både Nikon och Canon har närbildslinser av mycket hög kvalité, då dessa består av två glaselement. Nikons varianter som är mycket billigare än Canons heter 3T, 4T, 5T och 6T. 3T och 4T har 52mms filterfattning. 5T och 6T har 62mm. 3T och 5T har 1.5 dioptri. 4T och 6T har 2.9 dioptri. Dessa närbildslinser fungerar bäst på teleobjektiv på cirka 100-200mm. Dessutom är ett teleobjektiv att föredra vid makrofotografering då man får ett bättre arbetsavstånd (dvs avståndet mellan frontlinsen och objektet du fotograferar), detta är bra med så stort arbetsavstånd som möjligt då man inte skrämmer skygga insekter samt att det är lättare med att få en bra belysning.

Jag har använt en 5T till en Nikon MF 200/4 med bra resultat. Och en 6T med en 72-62 stepdown ring till en Nikon AF 180/2.8 EDIF med mycket bra resultat.

Om du inte har en riktig makroobjektiv men ett teleobjektiv av hög kvalité är detta en bra (och relativt billig) introduktion till makrofotografering.

Fördelarna med en närbildslins är att dom är billiga, lätta att ha med och du förlorar ingen av kamerans eller objektives exponeringsmetoder, autofokus eller någon ljussyrka.

Nackdelen är som andra har sagt, man förlorar lite optisk kvalité.

-- Nicke

Ps. Förstorningen med försättslinser blir enligt formeln: förstorning = försättslinsens dioptri*objektivets brännvid (i meter). Till exempel, med 6T på en Nikon 180/2.8 blir förstorningen = 2.9*0.18=0.522, dvs cirka 1:2. För att få större förstorningar skall längre objektiv eller försättslinser med starkare dioptri användas. Ds.
 
Senast ändrad:
KarlArne skrev:
Med en "omvändningsring" så man kan sätta på objektivet bakofram kan man gå riktigt riktigt nära med ett 50 mm och med en vidvinkel får man inte med mycket alls.

Fungerar väldigt bra på nikon (manuella iaf) på canon blir det lite struligt med bländaren.

Nackdelen med det arrangemanget är att man tappar allt vad automatik heter från objektivet. Och har man en Nikon F55, F65, F80 (mfl?) så kräver kameran att få prata med objektivet för att ljusmätaren ska funka. Så kör man med balvänt objektiv på en sån kamera så får man gissa hur man ska exponera. Urdumt. Men fördelen är att man som sagt kan gå VÄLDIGT nära.

/Tomas
 
tomasmarklund skrev:
Nackdelen med det arrangemanget är att man tappar allt vad automatik heter från objektivet. Och har man en Nikon F55, F65, F80 (mfl?) så kräver kameran att få prata med objektivet för att ljusmätaren ska funka. Så kör man med balvänt objektiv på en sån kamera så får man gissa hur man ska exponera. Urdumt. Men fördelen är att man som sagt kan gå VÄLDIGT nära.

/Tomas

Säger bara FM3A. Med "gupp"-fokusering.
 
Bara en varningsflagga för Coquins försättslinser.
De kan ge de mest egenartade resultat men alltid "blurrigt" med flytande kanter. Möjligen kan effekterna utnyttjas till något ibland men för det mesta inte.
Observera att detta gäller enbart försättslinser. I övrigt är Coquins produkter som regel ganska bra om än inte bäst.
Us
 
Funderar på att köpa ett tamron 90mm F2.5 objektiv- hur är det med att ta "vanliga bilder" med detta objektiv, är det sämre för att det egentligen är konstruerat för att ta närbildsbilder?


tacksam för svar..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.