Ett par förtydliganden.
Kan du förklara vad begreppet "editorial" innebär i praktiken ?
Först av allt, så skriver jag detta i egenskap av att ha en del sportbilder i Gettys arkiv.
Det Svenska ordet för "Editorial" är "Redaktionell".
Tänk dagspress och veckopress.
Men även större "bloggar" och "webtidningar" som är "nyhetsrelaterade". Därtill även TV-kanaler.
(I samband med Fotbolls-VM i Ryssland så var det vantligt förekommande att det användes stillbilder i TV-sändningarna i kanaler som saknade TV-rättigheter).
Vad det gäller Getty redaktionella del så delas den in i fyra kategorier. Nyhetshändelser, Sport, Nöje och "arkiv". (Det sistnämnda handlar om äldre bilder).
(Getty har också en "kreativ" avdelning, men den har jag inte så bra koll på personligen).
Vad det gäller Getty sport.
Så är Getty samarbetspartner och officiell leverantör till bl.a. NHLI. (NHL:s egna bildbyrå). UEFA, FIFA och IOK.
Istock handlar mer om "komersiell" användning.
Tänk informationsblad och marknadsföring m.m.
Vill man bli "leverantör"/"Contributor" till de redaktionella kategorierna hos Getty så hittar man information hur man ansöker här:
https://contributors.gettyimages.com/workwithus/ArticleView.aspx?article_id=1105
Getty har väl 20 miljoner bilder och IStock 100 miljoner till så det är viss konkurrens.
Räcker det verkligen med 20 miljoner?
Enbart från den senaste finalen i Fotbolls-VM så finns det nästan 7000 bilder i Gettys arkiv...
(Se här:
https://www.gettyimages.se/search/2/image?editorialproducts=sport&events=775138004 ).
Ursäkta, men vad en placering på ett omslag har för betydelse för om bilden är redaktionell eller inte, det har jag lite svårt att förstå.
...
Så länge det gäller redaktionellt bruk så går det bra att använda redaktionella bilder på ett omslag.
Exempel på en bild från Gettys arkiv som använts på "Ettan" (tiddningsspråk för "framsidan"). av Metro:
https://agency.jkpg-sports.photo/index/G0000Yoa_6Zn6G.o/I0000IedqaCETpt8