Advertisement

Annons

Hjälp kring bildbyrå

Produkter
(logga in för att koppla)
Visa mig den rutan, det är bättre än de bästa tjänar :)
Skärmklipp.PNG
For Selected Images submitted for exclusive licensing, Company shall remit to Contributor (i) Sixty Percent
(60%) of Net License Fees Company receives from the licensing of Contributor’s Selected Images.

Punkt 8.1.a;
http://static.500px.net/docs/contributor_licensing_agreement.pdf
Är det 500px? Hellre 15% av massa småförsäljningar än 60% av noll försäljningar.
Ja, det är 500 px, och visst, jag håller med dig om att 15 % är bättre på något, än 60 % på inget, men nu har du fått det du efterfrågade i a f.

Visa bilaga 147162
For Selected Images submitted for exclusive licensing, Company shall remit to Contributor (i) Sixty Percent
(60%) of Net License Fees Company receives from the licensing of Contributor’s Selected Images.

Punkt 8.1.a;
http://static.500px.net/docs/contributor_licensing_agreement.pdf Ja, det är 500 px, och visst, jag håller med dig om att 15 % är bättre på något, än 60 % på inget, men nu har du fått det du efterfrågade i a f.

Är det så enkelt att 500px blir mellanhand och tjänar 40% av det bildbyråerna ger för din bild och sedan kommer skatterna uppe på det. Då blir ni i mitt tycke lite blåsta på pengar. Fast och andra sidan hade ni inte lämnat in bilder om inte 500px hjälpt till och då hade det blivit 0kr.

Räknar jag 350krx0.6x0.4 blir det ca 12kr kvar. 0.4 är det som blir kvar efter 30% i skatt och 30% egenavgifter. Läste precis om royalty från USA i ett annat sammanhang och 40% blir kvar för en privatperson.

Fast och andra sidan hade ni inte lämnat in bilder om inte 500px hjälpt till och då hade det blivit 0kr.
Så sant. Och för mig är det inte i huvudsak pengarna, utan egoboosten av att ha vetskap om att ens enkla alster har spridits i ett mycket större sammanhang, än på någon internetsida i något mörkt hörn av världen som är det roliga, (för mig).

Som jag också tidigare påtalat, är foto (i mitt fall), ett sätt att koppla av, och om nu någon mot förmodan skulle vilja betala för någon av mina bilder, shure, why not, jag lär ju inte förlora på det i a f.

Så sant. Och för mig är det inte i huvudsak pengarna, utan egoboosten av att ha vetskap om att ens enkla alster har spridits i ett mycket större sammanhang, än på någon internetsida i något mörkt hörn av världen som är det roliga, (för mig).

Som jag också tidigare påtalat, är foto (i mitt fall), ett sätt att koppla av, och om nu någon mot förmodan skulle vilja betala för någon av mina bilder, shure, why not, jag lär ju inte förlora på det i a f.

Nej håller med dig. Fortsätt fota och njut av hobbyn. Det tänker jag göra och blir det några kronor extra från istock så inte mig emot. Jag vet tack vare Ola lite mer vad jag ger mig in nu iallafall och vilka förväntningar jag kan ha. Ser inte mig själv som miljonär i rappet. En extra fika på Biltema varje månad kan det nog bli pengar till ;)

De flesta brukar börja så, själv har jag laddat upp till, 6-7 olika bildbyråer innan jag gjorde matten och blev exklusiv.

Fast exklusiv blir du väl bara om bildbyrån tycker du levererar bilder på en hög nivå? Eller kan du göra det valet själv?

Lycka till! Det hjälper om du eller någon vän har en visuell hobby, klättring, hästar, handarbete, snickeri etc, etc och sen punktmarkera några dagar.

Hästar, go-cart, och mountainbike ska jag nog kunna punktmarkera :).

Då räknar du nog fel. 350x0,6x0,4 blir 84 kr.

Haha ja tack, först måste vi ta 350x0.15 så vi får fram vad som är fotografens royalty och därefter x 0,6 så att 500px får sina 40% och sist x 0,4 efter 60% skatt/egenavgifter. Missade den lilla detajen i exemplet :). Nu ska det bli 12kr. Utan inblandning från 500px ger det knappt 21kr.

Kam du då göra det begripligt hur 500 px kan lova 60 % av försäljningspriset, om man låter 500 px få de exklusiva rättigheterna, eller hur man nu skall formulera det ?

500px är en separat sajt, de kan väl lova vad de vill, de flesta bildbyråer kan inte ge så mycket tillbaka till fotograferna. Det absolut bästa tror jag är stocksy med 50%.

Men som sagt, 60% av noll är ingen bra deal för någon.

Är det så enkelt att 500px blir mellanhand och tjänar 40% av det bildbyråerna ger för din bild och sedan kommer skatterna uppe på det. Då blir ni i mitt tycke lite blåsta på pengar. Fast och andra sidan hade ni inte lämnat in bilder om inte 500px hjälpt till och då hade det blivit 0kr.

Räknar jag 350krx0.6x0.4 blir det ca 12kr kvar. 0.4 är det som blir kvar efter 30% i skatt och 30% egenavgifter. Läste precis om royalty från USA i ett annat sammanhang och 40% blir kvar för en privatperson.

Var då? Om man har detta som extraknäck blir det marginalskatt, dvs högre än 30+30% skatt om man har 30 000 i lön, snittlönen i Sverige ligger högre och dristar man sig att tjäna mer än 38 000 går marginalskatten en bit över 50%, dvs drygt 50% + 30%, typ 80% skatt. Nån gillar inte att svensken ska ha extraknäck.

Var då? Om man har detta som extraknäck blir det marginalskatt, dvs högre än 30+30% skatt om man har 30 000 i lön, snittlönen i Sverige ligger högre och dristar man sig att tjäna mer än 38 000 går marginalskatten en bit över 50%, dvs drygt 50% + 30%, typ 80% skatt. Nån gillar inte att svensken ska ha extraknäck.

Ja såklart har du rätt. Det kommer slå olika beroende av inkomst. Håller vi på ett tag till får jag nog betala för att skicka in bilder till försäljning :)

Var då? Om man har detta som extraknäck blir det marginalskatt, dvs högre än 30+30% skatt om man har 30 000 i lön, snittlönen i Sverige ligger högre och dristar man sig att tjäna mer än 38 000 går marginalskatten en bit över 50%, dvs drygt 50% + 30%, typ 80% skatt.
Nja, riktigt så illa är det inte.

Om din månadslön är högst 40000 kr får du behålla ungefär 48 procent av extrainkomsten (egenavgifter 30 procent, marginalskatt 32 procent).

Om din månadslön är mellan 40000 kr och 58000 kronor får du behålla ungefär 33 procent av extrainkomsten (egenavgifter 30 procent, marginalskatt 52 procent).

(Och detta förutsätter då att du inte har haft några avdragsgilla utgifter för verksamheten.)

Fotnot: Marginalskatterna jag räknat med är de genomsnittliga för riket. Bor man i en lågskattekommun (som Stockholm) är marginalskatten under 30 respektive 50 procent, i fattiga glesbygdskommuner kan den vara så hög som 35 respektive 55 procent.

Nja, riktigt så illa är det inte.

Om din månadslön är högst 40000 kr får du behålla ungefär 48 procent av extrainkomsten (egenavgifter 30 procent, marginalskatt 32 procent).

Om din månadslön är mellan 40000 kr och 58000 kronor får du behålla ungefär 33 procent av extrainkomsten (egenavgifter 30 procent, marginalskatt 52 procent).

(Och detta förutsätter då att du inte har haft några avdragsgilla utgifter för verksamheten.)

Nu ändrar jag för tredje gången om du läst. Kom nu på hur det fungerar. Tex 100krx0,7=70kr 70krx0,68= 47,6. Låter ju bättre än Olas exempel. Jag håller på dig just nu😃

Fast tar du inte bort marginalskatten och egenavgifterna, dvs 100-30-32=38% kvar?
Om din extrainkomst är 1000 kr ska du först betala egenavgifter på 30 procent, dvs 300 kronor.

Sedan har du 700 kr kvar. På den inkomsten ska du betala 32 procent i skatt, dvs 224 kr. Då har du 476 kr kvar, dvs 48 procent.

Om din extrainkomst är 1000 kr ska du först betala egenavgifter på 30 procent, dvs 300 kronor.

Sedan har du 700 kr kvar. På den inkomsten ska du betala 32 procent i skatt, dvs 224 kr. Då har du 476 kr kvar, dvs 48 procent.

Ok du hann svara medan jag körde mina felaktiga varianter😃. Kom på det tillslut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar