Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hotshoe - paraply eller softbox?

Produkter
(logga in för att koppla)

ormestad

Aktiv medlem
Är på väg att införskaffa lite ljustillbehör or står i valet och kvalet över en softbox (antagligen Lastolite Ezybox) eller ett paraply.

Läste på Strobist att en softbox stjäl mer ljus än ett paraply. Jag tycker att Ezyboxen verkar rätt smidig, är det nån som har erfarenhet av denna?

/Mattias
 
Hade du tänkt studsa blixten i paraplyet eller tänkte du blixtra genom det?

Har själv just skaffat skyports och en SB24 och en Sb25 på stativ, undrade samma som dig, för cirka två veckor sen.

Kör en funderare på vad för sorts motiv du ska fota, och då vilket ljus du vill ha.
Också om det verkligen räcker med en så liten softbox (dom är väl cirka 38x38cm)

Vad jag förstått så har man mer nytta av större softboxar vid tex porträtt och halvkroppsfoto.

För min egen del blev det ett paraply. Fick det för två veckor sedan, har tyvärr fototorka sedan cirka 7-8 månader sedan, så jag har inte testat det än.
Kanske någon gång i framtiden!
 
Ezybox finns även i storleken 61x61cm, är inte så mycket dyrare än 38x38 på B&H.

Paraply blir ju billigare, men jag har tänkt använda det både för modellfoto och för fotografering av "artporträtt" av marina djur på mitt labb och för det sistnämna användningsområdet tror jag en softbox blir bättre.

Undrar bara om det är overkill att köpa en 61x61 softbox för en 580EX blixt?
 
Jag förstår ju att stort är bättre, men frågan var ju om en hotshoeblixt (en 430EX eller 580EX) är användbar med en stor softbox. Hur mycket ljus tar den egentligen? Skulle uppskatta om någon använder sig av softboxar/paraplyn med hotshoeblixtar kunde dela med sig lite av sin erfarenhet.
 
Kanske är fel ute men fått för mig det omvända mellan softbox och paraply, att det bli mindre ljusspill med en softbox.

Det som kan vara lite tråkigt med en fyrkantig softbox är att ljuset i ögonen inte blir så där härligt formad som det blir med ett paraply.

Velar ganska friskt mellan dessa själv å har inte riktigt bestämt mig ännu. Dock så är en 580ex starkare än vad man tror, så om du inte ska blända ned ngt fasligt eller "överrösta" solljus så kommer det inte vara några problem, med en större softbox.

Finns även en Lastolite Ezybox som är cirka 90 x 90 på B&H. 38 varianten känns ngt liten för porträtt känns det som.
 
Jag har kört mycket med transparanta paraplyer och en 430 så länge du inte försöker "slå" solen så är det inget problem. jag har svårt att tro att softboxen tappar så mycket då den riktar ljuset samtidigt, jag brukade köra med 1m stort transparent paraply ute i skuggan med bländare 5,6 och tyckte aldrig det var något problem, och det transparanta paraplyet kastar bort mycket av ljuset.

En 61*61 softbox är inte stor, det är fortfarande en ganska liten ljus källa men det är mycket bättre än en "naken" hot shoe blixt.
 
Allemyr skrev:
Kanske är fel ute men fått för mig det omvända mellan softbox och paraply, att det bli mindre ljusspill med en softbox.

Ja, det låter ju egentligen rimligt. Det känns också som det borde vara lättare att kontrollera var man får ljuset med en softbox eftersom det är riktat istället för reflekterat.
Blir spridningen från en softbox mycket bättre än om man skjuter genom ett transparent paraply?
 
Storleken är avgörande samma storlek ger en liknande spridning ute när "överskottet" som studsar bakåt inte kan reflekteras mot något.
Du ökar bara förlusten med ett transparant paraply (mer batteri)

85cm paraply
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/655483.htm?set=mp

1m paraply

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/476590.htm?set=mp

60*60cm softbox (med studioblixt men det är oviktigt i sammanhanget så länge ljuset "räcker")

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/603969.htm?set=mp

60*60box frammifrån paraly som allmänljus från sidan

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/802506.htm?set=mp
 
Det beror lite på var du använder den, om almän ljuset är bra så gör det inte så mycket om det "faller av" lite mot benen. ligger blixten långt över almänljuset i styrka kan det bli ganska märkbart (titta på byxorna på den rödhåriga modellen)
 
dude skrev:
Det beror lite på var du använder den, om almän ljuset är bra så gör det inte så mycket om det "faller av" lite mot benen. ligger blixten långt över almänljuset i styrka kan det bli ganska märkbart (titta på byxorna på den rödhåriga modellen)

Ja, det var just det jag tänkte på. Men det ser ut som du har blixten lite snett ovanifrån så jag trodde att det var avsiktligt att du inte villa ha så mycket ljus på byxorna (bra bild för övrigt!).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.