Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Holga-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kanske har en specilabyggd super-Holga med inbyggd intelligens som varierar bildformat efter motiv? *skojar*
Ärligt talat så har jag ingen aning. men det kanske går att få in den medföljande adaptern på olika sätt..
 
He, he det hade kanske varit nåt, men tyvärr verkar den vara lika puckad som vanliga Holgor! :)

Hade kanske kunnat vara så... om det inte var så att jag inte har flyttat på adaptern... Jag ska i alla fall prova att plocka ut den och se om det blir någon skillnad.
 
Du kanske matade fram efter fel siffror när du fick 6x6-bilderna. Det skiljer ju 4 bilder per rulle mellan formaten. Men det ska väl inte påverka kanske..vet inte.
 
Holga klubb

Jag har nu startat en Holga klubb på Yahoogroups: Holga-se
Den består av mailinglista men det finns även möjlighet att lägga upp bilder, skapa databaser med olika typer av info, det finns chat mm

Skicka ett mejl till:
[email protected]
om du vill gå med!

/Katriina
 
Nej, försvinn inte! Ni kan väl stanna här och diskutera era Holgor - fotosidan behöver alla slags fotografer...
 
Holgaroid testbilder

Nu har jag testat lite med Holgaroiden. Jag köpte en Holga S så att jag kan använda en extern blixt, blixten på SF-modellen räcker inte riktigt..
Till testbilderna har jag använt en gammal Vivitar 1800-blixt och 125 ISO film.
Här kommer första bilden - en mycket trött Katriina.
 

Bilagor

  • holgaroid1.jpg
    holgaroid1.jpg
    8.2 KB · Visningar: 274
En till Holgaroid testbild

Bild nr 2. Det är svårt att sikta med Holgan och dessutom så täcker Polaroid-bakstycket halva sökaren..
 

Bilagor

  • holgaroid2.jpg
    holgaroid2.jpg
    17.4 KB · Visningar: 267
Det e nästan så att man e tvungen att inhandla en...särskilt nu när man e arbetslös och har all tid i världen till att leka med kameror.
olyckligt att ni påminde mig ;)
 
sv/v holgaroid bild

sv/v 84-film, 100 ISO, blixt vivitar 1800.
Nu börjar få ordning på sökaren...
 

Bilagor

  • toys_r_us.jpg
    toys_r_us.jpg
    45.3 KB · Visningar: 346
Vilken fin bild på dockan och nallarna. Vad kostar polaroidfilmen? Vilka av dom passar Holgaroiden, om det finns flera?
 
Tackar! Filmen kostar ca 200:- (10 bilder). Holgaroiden använder 80-film (84, 85, 87, 88 och 89) finns från 80 ISO till 3200 ISO.

Inte billigt med såååå himla skoj!
 
Oj då. 20:- per bild var ju inte så lockande. Har du köpt från nån av dom "riktiga" leverantörerna (scandinavian photo etc.) eller på stan?
 
Nej, jag beställde från Holga.net samtidigt som jag köpte Holgaroiden, där kostar film från 16.95 EUR till 19.95 EUR.
Scandinavianphoto tar 175 resp 195, dom har bara två olika sorter..
 
Min första Holgabild

Har just lagt upp min första Holgabild på fotosidan. Så här ser den ut: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=204384

Har ändrat färgtonen och kontrasten lite grann i PS. Pappret jag kopierat bilden på var lite väl skärt när det scannats in. Fast jag är ganska skeptisk till att ändra Holgabilderna i efterhand. Vad tycker ni andra, ska man låta bilden vara precis så som Holgan gjorde den eller är det "tillåtet" att fixa lite i datorn?

Idag ska jag på utflykt med Holgan i solen, så det kommer antagligen dyka upp bilder från Öregrund nån gång i framtiden!
 
Tycker inte man ska ändra så mycket på bilderna men lite ps gör väl inte så mycket...

Fick min holga igår hemlevererat, rullen är slut så får se hur första rullen blir!?...borde modifiera den till en 6*6 dessutom;-)
 
Det är sällan en bild är perfekt direkt från skannern, det är ju alltid nå't litet man får justera men det gör man med pappersbilder också. Så jag tycker att småjusteringar är helt ok!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.