Annons

Holga-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Såja, idag kom min Holga 120SF. :)
Första testrullen plåtas upp nu, moddade den direkt för 35mm's film, det var inte speciellt svårt.

/Henri
 
Välkommen till gänget Henri, skulle vara kul att se dina 35 mm Holga bilder sedan!

Jag fick just ny film till min Holgaroid, beställde 3200ASA den här gången, och den verkar funka bättre jämfört med 100 ASA som resulterade kraftigt underexponerade bilder.
 
Jodå, tröck i en rulle gammal superia 400. Ska bara plåta upp den och ge den till kompisen som jobbar på fotolabb så ska han få framkalla o scanna in den åt mig. :)

Någon som vågat sig på bulb-modden? Jag är barnsligt förtjust i allehanda nattfoton och då behöver man bulb.

/Henri
 
katriina skrev:
Jag fick just ny film till min Holgaroid, beställde 3200ASA den här gången, och den verkar funka bättre jämfört med 100 ASA som resulterade kraftigt underexponerade bilder.

Finns det olika ASA på polaroid? Jag måste ha missat något! Är föresten grymt sugen att köpa ett bakstycke till min Holga, så att jag också kan köra polaroid.
Är det något du skulle rekommendera, Katriina? Fördelar? Nackdelarna är väl den dyra filmen? :)
 
Jodå, det finns från 80 ASA , 100, 125 till 3200ASA (80-film, andra format vet jag inte).

Jag har bara tagit 3 "rullar" med min polaholga och som jag nämde tidigare så blev bilderna kraftigt underexponerade, utan blixt typ helt svarta. Jag testade 100 resp 125 ASA.
Sedan hittade jag en sajt på nätet med bilder tagan med 3200 ASA och dom bilderna såg normala ut, ungefär som när man kör 400ASA i en vanlig Holga så jag ska testa lite mer här nu. Men det är helt klart jättekul att se bilden på en gång och efter att ha kört helt digitalt dom senaste 4 åren så har jag börjat uppskatta pappersbilder igen :)
 
Var beställde du 3200 ASA?

Mmm, jag har ingen neg.scanner till min Holga ännu, men kör "vanliga" polaroidbilder redan. Är bra sugen att köpa ett backstycke :)

Visa gärna något av dina nya verk här. Blir så nyfis!
 
Jag köpte polaroid 87-film (sv/v 3200 asa) hos scandinavian photo, men den finns också hos holga.net.

Jag har bara hunnit ta 2 testbilder med 3200 ASA ännnu, köpte nämligen en Fed5C förra veckan, och har varit upptagen med att leka med den :)
 
FED 5C är en rysk mätsökarkamera som jag hittade på Tradera. Den ska vara en Leica-kopia och kan använda Leica m39-objektiv. Den använder 135-film och bilderna blir väldigt skarpa. dock kan man ana lite vinjettering, så lite Holga-tendenser har den också :) MEra kan du läsa här: http://shop.lomography.com/shop/main.php?cat=Russian Optics_Deadstock&pro=fed

Holgan har jag inte övergett, hade bara slut på film , jag använder ju Agfa APX400-film och den har varit slut överallt...
Holgan får göra sällskap till digitalaren till Halden i Norge den här helgen för att titta på Nordisk Renault Träff, så räkna med nya bilder nästa vecka!
 
Åhh, spännande med fler bilder från dig, Katriina. Du har verkligen mycket på gång! Ska bli jättekul att se lite bilder från din nya kamera också. Jag ska snart framkalla min första rulle från Dianan, samt köpa en scanner så att jag kan lägga upp bilderna här. Spännande, spännande! :)

Ha en härlig helg.
 
Polaholga

HÄr kommer en polaholga-bild (3200ISO, blixt)
 

Bilagor

  • polaholga_small.jpg
    polaholga_small.jpg
    38.3 KB · Visningar: 292
Nu har jag fått mina första bilder från holgan.
Intressant, minst sagt. Men få bra bilder.

Har nu moddat den till att ha två riktiga bländarval också, molnigt och soligt. :)

Nu fattas bara bulb-knapp. Kommer nog snart ;)

/Henri
 
Nå, alltså, dendär lilla prylen med solen och molnet är juh egentligen som bländarval, bara det att den inte har någon effekt.
Spaken styr en liten plastflik som kommer framför den egentliga bländaren, bara det att fliken är lika stor som bländaren så den påverkar ingenting.

Vad jag gjorde var att skruva upp linsen och ta bort en liten plastbricka som gjorde bländaren mindre, så nu är min "molniga" bländare mindre än den ursprungliga.
Sedan så tog jag pyttepyttelite eltejp och gjorde den lilla rektangeln på plastfliken något mindre och såg till att det passade fint.
Så nu är min molniga bländare mindre än den ursprungliga och min soliga bländare större. :)

Funkar perfekt, om jag får säga så själv! Dessutom intressant med en FYRKANTIG bländare. :-D

/Henri
 
Holga close ups

Jag har skaffat ett set med 3 olika försättslinser till Holgan, här kommer första testbilden, vad tycks? Använde blixt, för solen lyser med sin frånvaro...
 

Bilagor

  • ros.jpg
    ros.jpg
    15.6 KB · Visningar: 319
ny holga

det här kanske räknas som reklam men det är en kul nyhet för alla intresserade: det har kommit 3 nya holga-modeller och de 2 gamla produceras inte längre. de nya har både 4.5x6 och 6x6 adapter, bulb-läge och stativfäste. sen finns det en med blixt i 4 färger.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.