Annons

Holga-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Besviken

Depparläge?

Har fått första rullen och tycker inte riktigt att Holgan motsvarar min förväntningar.
Bilderna är riktigt skarpa, inga ljusinsläpp, och inga sorgkanter.

Det som är bäst än så länge är optikens klart synbara skärpetapp ut mot kanterna ;D

r
 

Bilagor

  • holga1.jpg
    holga1.jpg
    38.5 KB · Visningar: 262
Re: Besviken

Roben skrev:
Depparläge?

Har fått första rullen och tycker inte riktigt att Holgan motsvarar min förväntningar.
Bilderna är riktigt skarpa, inga ljusinsläpp, och inga sorgkanter.

Det som är bäst än så länge är optikens klart synbara skärpetapp ut mot kanterna ;D

r

Plocka ur 6x4,5 insatsen och kör 6x6 istället så kommer resultatet bli mer som du vill ha det. Jag körde ett par 645 rullar innan jag bytte till 6x6 och vinjettering osv blir mycket tydligare på det senare... Vad gäller ljusinsläpp så varierar det ju från kamera till kamera. Hade du tejpat kameran?
 
Tänkte köra första rullen i omoddat skick.
6x6 känns charmigare så det blir väl en ombyggnad senare...

Nej, ingen tejp. Ska man inte ha ljusinsläpp?

;D

r
 
Roben skrev:
Tänkte köra första rullen i omoddat skick.
6x6 känns charmigare så det blir väl en ombyggnad senare...

Nej, ingen tejp. Ska man inte ha ljusinsläpp?

;D

r

Precis, så tänkte jag också. Du tar bara ur 6x4,5 insatsen sen när du vill köra 6x6. Man kan modda den också genom att skära ut en 6x6 ram men genom att plocka ur den helt får du tydligare vinjettering och annat kul.

Hehe, jo det hade ju varit kul. Jag äger två Holgor och har inte lyckats får ljusinsläpp än.
 
få se hur mina första rullar blir tog en rulle hp5+ som jag fotade med 6*4,5 men sen klippte jag ramen till en 6*6 och körde en rulle färg neg. få se hur det blir...;)
 
LÄste på någon amerikansk? Holga-sajt att Holga har börjat med hårdare kvalitetskontroller för att minska bl a ljusinsläpp. Har för mig att det var en Holga-återförsäljare från Hong KOng som skrev det...Och dom skulle dessutom lägga till en massa finesser också..
Dom har nog fått felaktig info någonstans varför folk köper Holga...
 
Ja, det låter ju som en kvalitetsförsämring.
Det kan väl inte vara meningen att man ska börja meka med en ny kamera!?

r
 
Jag har ljusläckage i en Weltax bälgkamera, så jag ska försöka täta bakstycket med svart garn i spåren för luckan.

Till min nyinköpta Agfa Billy Record II (med superskarp Solinaroptik) ska jag ny köpa en ny bälg. Den gamla läcker in ljus genom småhål. :-(

*springer och duckar*
 
JA!nu om första bilderna med holgan, min vinjetterar inte nästan alls men jag nöjd ändå:)har modifierat den genom att klippa i ramen funkar jättebra;)få se sätter säkert upp några bilder hit då jag har möjlighet.
 
Holgan är en levande varelse

Framkallade just en rulle och upptäckte att min Holga har, efter 7 rullar, börjat läcka ljus. Fast det är bara dom 2 sista bilderna. Och jag som kör en original 6x6 ram!
Ska bli spännande att se hur just dom bilderna blir.
 
Jessica_ skrev:
Robert, jag har inte heller någon tejp på min nya Holga. Men det blir ändå inga ljusinsläpp :(

Vi kanske kan deppa ihop?

Ett tips:
"if your holga doesn't have enough [or any] light leaks when you buy it, try travelling with it in a really tightly packed bag to warm climates. after a while the heat and pressure will gradually warp the body, causing it to leak more."
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.