Ett par tips.
Först av allt.
Som Greveture redan varit inne på.
Fotobås eller liknande har helt klart sina fördelar bildmässigt.
Även om jag själv brukar köra någon period från en lite högre position.
Men det är för att vara säker på att jag får de jubelbilder, som är det tidningarna vill ha.
(Lite trist kan man tycka, men det är bara att gilla läget).
Men väl i fotobåset, glöm inte hjälmen.
Den har räddag mig minst två gånger.
Första gången, hade det blivit rejält otäckt utan hjälmen.
Samtidigt som historien har sin lilla lätt komiska anekdot, så är den ett myket bra exempel på vilken skillnad det kan göra.
För några år sedan fotograferade jag en match i grundserien mellan HV71 och Frölunda.
Bredvid mig satt dåvarande andrekeepern i Frölunda, Ari Ahonen, med mössa på huvudet.
Under matchen tacklar en HV-spelare in en Frölundaspelare precis framför mig. Frölundaspelaren ser mig och de andra två spelarna i båset. Gör sitt bästa för att hålla klubban och sig själv ifrån oss.
Men tappar till slut kraften, och hans klubba träffar min hjälm med stor kraft.
Det smäller högt och jag känner hur kraften fördelar sig över hela hjälmen.
Fotografen på min ena sida blir likblek i ansiktet, och själv inser jag att utan hjälmen hade jag fått en kraftig hjärnskakning, blivit medvetslös och hamnat på sjukhuset.
(Har fått en annan smäll i huvudet, med betydligt mindre kraft, vilket ledde till en hjärnskakning).
När det hela inträffade så konstaterade Ahonen, helt kolungt, själv med bara mössan på huvudet, att "det är bra med hjälm".
Har även fått puckar på mig, bla. på hjälmen.
Nyligen på ett objektiv (som fick lämnas på service då ett lineselemet hamnade snett).
Så sent som igår fick en fotograf som stod vid sidan av mig en puck på hjälmen.
Ett annat tips är att inte titta på kamean "chimpa" för mycket, för det händer att spelare hamnar i fotobåsen ibland. Eller som igår, en spelare tacklades framför mig med sådan kraft att hjälmen flög av hans huvud, och ner på mina fötter.
Vad det gäller att plåta genom plexit, så är tipset att dra upp exponeringen något mot vad du använder om du inte fotograferar genom plexit.
Fotografera i RAW, och dra på ordentligt med kontrast i efterhand.
(Själv jobbar jag uteslutande i RAW).
Till slut, slutartider.
Brukar köra med 1/640, vilket rent skärpemässigt, och för att frysa rörelser brukar funka helt ok.
Några exempel på bilder med denna slutartid, från igår, finns här:
http://blogg.photo-it.net/?p=3291