HannesNikon
Aktiv medlem
Menar du verkligen att ett 200/2 är bättre för hockey än 200-400/ 4 och ja vi pratar Nikon
Du tappar ett helt steg med ljus. Visst är ett zoom smidigt, men prestandamässigt slår nog 200an den. Så tror jag iaf
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Menar du verkligen att ett 200/2 är bättre för hockey än 200-400/ 4 och ja vi pratar Nikon
Du tappar ett helt steg med ljus. Visst är ett zoom smidigt, men prestandamässigt slår nog 200an den. Så tror jag iaf
mellan 2 och 4 är det väl till och med två steg? Däremellan kommer ju 2,8.
Petter ...
mellan 2 och 4 är det väl till och med två steg? Däremellan kommer ju 2,8.
Petter ...
Verkar finnas en hel del mörka hockeyhallar. Jag fotar bl a elitserien i Läkerol Arena i gävle och kör ofta med ISO 2000, 1/800sek och F2,8.
Ja, definitivt. Skillnaden i ljusstyrka och ljustransmission är utredd ovan men sen har vi även möjligheten till kort skärpedjup. Att köra 200/4 tycker inte jag ger rätt möjligheter för att frilägga bakgrunden jämfört med 200/2. Även på 400 så väljer jag mycket hellre ett 400/2,8 än 200-400/4.Menar du verkligen att ett 200/2 är bättre för hockey än 200-400/ 4 och ja vi pratar Nikon
Ja, definitivt. Skillnaden i ljusstyrka och ljustransmission är utredd ovan men sen har vi även möjligheten till kort skärpedjup. Att köra 200/4 tycker inte jag ger rätt möjligheter för att frilägga bakgrunden jämfört med 200/2. Även på 400 så väljer jag mycket hellre ett 400/2,8 än 200-400/4.
Sen har jag aldrig känt något behov av 400mm i en ishall men då har jag plåtat hockey mest på skoj. Klart om du är där för att fånga matchernas viktigaste händelser för tidningen kan det vara vettigt att täcka hela planen och då behövs 400mm men för att ta snygga hockeybilder behövs inte 400mm.
Utomhus använder jag gärna 400mm men då 400/2,8. Detta pga möjligheten att frilägga bakgrunden med f/2,8 men också för att det objektivet fungerar så fint med telekonverter. Kan ha med 400, 560, 680 och 800mm vilket totalt "bara" väger 5400g. Telekonvertrar fungerar inte speciellt bra med 200-400/4.
Min första omgång hockeyfoto någonsin! Tyvärr så är jag lat nog att köra all redigering på auto i XnView just nu, och resultatet på redigeringen är därefter (rosa ton etc). Fotona är även tagna från allt annat än optimala läktarplatsen och men like kort objektiv.
Säg gärna till om någon vill försöka redigera någon av bilderna, så att jag får en "mall" att gå efter för mina foton, så lägger jag gärna upp original jpeg eller RAW+dng (där det finns).
Kamera: Pentax K-7
Objektiv: Pentax DA 70mm Ltd 2.4
ISO: I de flesta fotona 1600
Bländare: 2.4-2.8
Slutartid: Flesta 1/500-1/640
Anti-skak: Blandat
http://www.flickr.com/photos/69742074@N02/sets/72157628119669890/
Oj, du de oddsen var inte dåliga! Provade du att fota genom glasen något? Fasen vad mörkt det var närmast sargen.
Samma här.Nej, satt bara bland "läktarexperterna" och fotade. Har dock testat i andra hallar men tycker man tappar en hel del (rutorna är sällan speciellt rena). Lite kul ändå att testa lite olika platser för att få olika vinklar men idag iddes jag inte
Samma här.
Det är nog inte den lättaste hallen att fota i precis men ljuset var ändå bättre än jag trodde, inget flimrande eller liknande.
Sikten var superb, det måste jag hålla med om och ljuset var bara ett riktigt problem precis vid sargen där spelarna blev helt mörka på många platser.
Jag körde Auto, velket nog inte var det smartaste i kombination att jag under två perioder råkade fota enbart i JPEG istället för RAW+dng.Inte helt ovanligt faktiskt, sett det i flera hallar. Har nog med placeringen av lysrörsarmaturerna att göra. Vad körde du för vitbalans? Jag tycker att läge "glödlampa" funkar bäst i dom flesta hallar (ej i Hallsberg av nån anledning).
Bilden du publicerat har färgprofilen AdobeRGB. En webbläsare klarar inte att läsa den färgprofilen korrekt. När du öppnar samma bild i dina bildvisningsprogram hanteras färgprofilen korrekt och bilden ser helt annorlunda ut.Någon som kan förklara eller har det bara med min laptopmed Nvidia Optimus att göra?
http://www.flickr.com/photos/69742074@N02/6345370590/lightbox/