Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hockeyfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Bilden du publicerat har färgprofilen AdobeRGB. En webbläsare klarar inte att läsa den färgprofilen korrekt. När du öppnar samma bild i dina bildvisningsprogram hanteras färgprofilen korrekt och bilden ser helt annorlunda ut.

När du plåtar i raw så är kameran troligen inställd på AdobeRGB. För att kunna publicera bilden på webben ska du omvandla till sRGB efter att du genomfört dina redigeringar.

Om du kör jpg direkt i kameran är kameran troligen inställd för att generera bilder i sRGB direkt så därför upplever du inte samma bekymmer med jpg. Samma bild nedan men bara annan vitbalans och omvandlat till sRGB innan publicering.
Intressant!
Det ger mig en ledtråd om var jag ska läsa på för att lösa mina problem. Dock så tror jag jag även att Nvidia optimus krånglar till det då det studsar fram och tilbaka mellan de två grafikkretsarna.
 
Min första omgång hockeyfoto någonsin! Tyvärr så är jag lat nog att köra all redigering på auto i XnView just nu, och resultatet på redigeringen är därefter (rosa ton etc). Fotona är även tagna från allt annat än optimala läktarplatsen och men like kort objektiv.

Säg gärna till om någon vill försöka redigera någon av bilderna, så att jag får en "mall" att gå efter för mina foton, så lägger jag gärna upp original jpeg eller RAW+dng (där det finns).

Kamera: Pentax K-7
Objektiv: Pentax DA 70mm Ltd 2.4
ISO: I de flesta fotona 1600
Bländare: 2.4-2.8
Slutartid: Flesta 1/500-1/640
Anti-skak: Blandat

Hej!

Bra start, men några funderingar:

- Nu vet jag att du hade kortare objektiv än du kanske önskade dig, men beskär i efterhand. Du har 14 megapixel att skära i och många av bilderna har väldigt mycket tomma ytor ... :)
- Välj ut ett mindre antal bilder (8-12 st) och lägg mer tid på dem istället för att jobba med för många bilder. Blir ofta bättre så.
- Jag skulle prova att skruva upp iso ett snäpp till och exponeringen kanske 1/3 - 1/2 steg till. Visst, det blir säkert brusigt i 100%, men dels kan man brusreducera en hel del, dels kommer du antagligen mestadels att dela med dig av bilderna på webben där du antagligen skalar ned dem till runt 1000 pixlar på största ledden - i nedskalningen försvinner mycket brus :)
- Prova att vitbalansera kameran manuellt när du först kommer till hallen. Vet inte exakt hur man gör det på en Pentax, men ofta kan man säga åt kameran att mäta, sikta på något vitt eller grått och så gör den en mätning. Att vitbalansera på isen är långt ifrån exakt, men då är man i alla fall på rätt spår :)

I övrigt - fota på :)
 
I samma hall som dig idag :)
Pentax K-5, Tamron 70-200 2,8
TAv 2,8 640 (AutoISO mellan 1600-2500)
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.275895805787980.76327.100001026881140&type=1&l=234b36a00f

Hej!

Läs gärna det jag skrev till Andreas, i stort sett samma råd till dig. Jag skulle spika fast iso på 3200 och köra där och i ditt fall öka exponeringen ungefär ett steg (laddade ned ett par jpg och provade - se bifogade bilder: ett steg verkar ungefär lagom). Att det sedan är rena mörkret vid kanterna av rinken är inte mycket att göra åt. Så ser det ut i en hel del hallar.

Annars är det samma generella råd som till Andreas - bara kör på, man lär sig själv vartefter man tränar :)
 

Bilagor

  • hockey-redigerad.jpg
    hockey-redigerad.jpg
    87.1 KB · Visningar: 432
  • hockey-redigerad-2.jpg
    hockey-redigerad-2.jpg
    74.2 KB · Visningar: 435
Hej!

Bra start, men några funderingar:

- Nu vet jag att du hade kortare objektiv än du kanske önskade dig, men beskär i efterhand. Du har 14 megapixel att skära i och många av bilderna har väldigt mycket tomma ytor ... :)
- Välj ut ett mindre antal bilder (8-12 st) och lägg mer tid på dem istället för att jobba med för många bilder. Blir ofta bättre så.
- Jag skulle prova att skruva upp iso ett snäpp till och exponeringen kanske 1/3 - 1/2 steg till. Visst, det blir säkert brusigt i 100%, men dels kan man brusreducera en hel del, dels kommer du antagligen mestadels att dela med dig av bilderna på webben där du antagligen skalar ned dem till runt 1000 pixlar på största ledden - i nedskalningen försvinner mycket brus :)
- Prova att vitbalansera kameran manuellt när du först kommer till hallen. Vet inte exakt hur man gör det på en Pentax, men ofta kan man säga åt kameran att mäta, sikta på något vitt eller grått och så gör den en mätning. Att vitbalansera på isen är långt ifrån exakt, men då är man i alla fall på rätt spår :)

I övrigt - fota på :)
- Jag ska redigera mer när jag har tid över samt löst att problem jag haft med just detta. Det är inte lätt att redigera när den fördiga bilden ser helt annorlunda ut mot din redigering. De jag lade upp nu var mer för att se vad jag får för råmaterial att jobba med i framtiden.
- Fick ingen bild med högre ISO ens duglig för nedskalning, men så klarar jag heller inte av redigeringen för närvarande. Jag har alla grunder kvar att lära och borde läsa mig minst en bok om fotografering och en om redigering.
- Japp, det var ett av mina klantiga misstag tillsammans med att glömma RAW. Hockey är farligt spännande att se på när man fotograferar! Nästa gång ska jag tänka på det och läsa manualen för kameran för att göra det optimalt.

Tack för alla tipsen!

Edit: Var fotar du ifrån och med vad?
 
- Jag ska redigera mer när jag har tid över samt löst att problem jag haft med just detta. Det är inte lätt att redigera när den fördiga bilden ser helt annorlunda ut mot din redigering. De jag lade upp nu var mer för att se vad jag får för råmaterial att jobba med i framtiden.
- Fick ingen bild med högre ISO ens duglig för nedskalning, men så klarar jag heller inte av redigeringen för närvarande. Jag har alla grunder kvar att lära och borde läsa mig minst en bok om fotografering och en om redigering.

Vad kör du med för redigeringsprogram? Kan tipsa om Lightroom som kostar en slant, men är ett väldigt, väldigt bra program. Tar ett tag att lära, men sedan kan di göra väldigt mycket med bilderna där.

- Japp, det var ett av mina klantiga misstag tillsammans med att glömma RAW. Hockey är farligt spännande att se på när man fotograferar! Nästa gång ska jag tänka på det och läsa manualen för kameran för att göra det optimalt.

Tack för alla tipsen!

Edit: Var fotar du ifrån och med vad?

Jag fotar för det mesta nerifrån sargkanten, i fotobåsen eller motsvarande. Det blir en helt annat närvaro och intensitet i sportbilder man fotar i ögonhöjd på spelarna. Men ibland tar jag faktiskt hockeybilder även uppifrån läktaren - beror lite på vilken typ av bilder det är man är ute efter.

Bifogar bild på standardutrustningen för i stort sett all sportfoto, bland annat då hockey :)
 

Bilagor

  • brothers.jpg
    brothers.jpg
    82 KB · Visningar: 431
PS och/eller Lightroom känns faktiskt som ett måste. På gymnasiet höll jag visserligen på en hel del i Photoshop men det var ingen ingående undervisning man fick om detta och det är ju ett ett antal år sedan nu, dålig grund och rejält med rost.

Just nu är det Pentax egna och totalt blindklickande på måfå i GIMP.

Man blir lite avundsjuk på den där utrustningen men den kommer även komma hit i framtiden, var så säker. ;)
 
Hej!

Läs gärna det jag skrev till Andreas, i stort sett samma råd till dig. Jag skulle spika fast iso på 3200 och köra där och i ditt fall öka exponeringen ungefär ett steg (laddade ned ett par jpg och provade - se bifogade bilder: ett steg verkar ungefär lagom). Att det sedan är rena mörkret vid kanterna av rinken är inte mycket att göra åt. Så ser det ut i en hel del hallar.

Annars är det samma generella råd som till Andreas - bara kör på, man lär sig själv vartefter man tränar :)

Tack Martin för konkreta och bra tips.

Tycker det är svårt med ljuset då det ser bra ut hemma på den bärbara men nu när jag kollar här på jobbet så ser jag att dom ser mörka ut. Kollar jag på histogrammet så varierar det en del men oftast ligger det åt vänster så jag ska testa nästa match att ställa in på 1/2-1 steg överexponering. K5an hanterar bruset bra så det ska inte vara några problem om ISO sticker iväg lite högre. Jag kör i TAv läge där man ställer in tid och bländare manuellt och kameran ställer in ISO.
'
Jag kör, som jag skrev tidigare, ut många bilder/match då syftet är mer att få med alla mer än att bilderna ska vara tekniskt perfekta. Därför kör jag, nästan alltid, rakt ut från kameran, batchförminskar alla och lägger ut på fb. Så att få dom så rätt som möjligt direkt från kameran är vad jag är ute efter.
 
Angående program för bild hantering och redigering måste jag slå ett slag för Photo Mechanic.
Sedan jag gåt över och körde detta prog tillsammans med Camera Raw så har jobbet blivit ljusår lättare och snabbare.

Fotoar nu mer all Hockey och annan sport i RAW. Photo Mechanic importerar bilderna, man kan redan vid importen lägga till så man får IPTC Metadata man vill ha, och sätta det nman man vill ha på bilder och mappar där dom läggs. väljer ut bilder med färg koder eller stjärnmarkeringar, redigerar sedan bilden i camera raw och sparar som jpg. tillbaka i PM och lägger in den bild specifika texten och sedan laddar upp till eventuell FTP eller liknande om man har det behovet i ett och samma program...

kolla lite på camerabits.com(tror det finns test version också) och så finns det massa filmer om arbetsflöde på youtube...

Använder för övrigt 70-200 2,8 is på hockeyn mesta dels vid sargen. ISO 2000 800/1 F:4 ungefär..

800/1 i slutare behövs för att frysa bilden ordentligt för att slippa rörelse o skärpa å så.
 
Min första "publicerade" bild:
http://www.flickr.com/photos/69742074@N02/6352515247/in/photostream/

Feedback? Jag gillar själva motivet men jag behöver jobba på redigering för framtida foton.

Hej!

Bra tajming!

Det här ett ganska typiskt exempel på bildsituation där man vinner mycket på att stå nere vid sargkanten - dvs vara mer i ögonhöjd hos spelaren. De bilder som ofta funkar bäst uppifrån läktaren är dels jubelbilder (idrottare som jublar har en tendens att titta upp :) och överblicksbilder, du vet av typen "Det var ofta rörigt framför Xyz:s mål". I rena action-bilder vill man ofta försöka få med ansikten och ansiktsuttryck.

Sedan finns det ett råd man nästan alltid kan ge för sportbilder: Beskär, beskär och beskär lite till :)

Men bra jobbat att fånga en situation.
 
Jag håller helt klart med dig om alla punkter, frågan är hur man löser det i praktiken.

Jag hade där ett 70mm f2.4 vilket var mitt längsta val med okej ljusstyrka och autofokus. Bilderna blev bra men man vill som du säger komma närmare. Jag lyckades tyvärr inte med mina kunskaper skrpa upp bilden tillräckligt bra för att beskära mer. Troligtvis kommer jag dock hem med ett Sigma 70-200 2,8 efter fotomässan så kan jag komma närmre.

Jag panade runt lite efter platser att komma ner i ögonhöjd i framtiden men såg inga. Plexit är slitet och det enda öppna stället verkar vara den redan fulla avbytarbänken, tror inte jag kan stå och trängas där precis.
 
Jag panade runt lite efter platser att komma ner i ögonhöjd i framtiden men såg inga. Plexit är slitet och det enda öppna stället verkar vara den redan fulla avbytarbänken, tror inte jag kan stå och trängas där precis.

Prata snällt med någon i hemmalaget, i mindre/äldre hallar är de inte ovanligt att som fotograf stå ute i änden av avbytarbåsen - eller mitt emellan dem. Ofta finns det en liten avbalkning mellan de två lagens avbytarbänkar där an kan stå.

Men om du får lov att stå där - bär hjälm! Och håll alltid ögonen på spelet när det är igång så du snabbt kan ducka vid behov. Att blir träffad av en puck kan vara mycket farligt.
 
Av egen erfarenhet kan jag meddela att det gör ont även om den träffar på ett "ofarligt ställe". Jag gick som Zeb Macahan i ett par veckor efter en puck i sidan.

Tänk då att få den på näsan, tinningen eller hakan!

Ett tips är att stå där det inte tacklas så mycket, där brukar det vara hyfsat rent plexi.
 
Här är bilder från senaste matchen med mitt nya Sigma 70-200 2.8. De är tagna med lite olika inställning och från olika vinklar som ni kan se. Det var inte min dag riktigt då de "bästa" bilderna (mål etc) på något sätt alla fick en röv, armbåge eller en svart-vit randig tröja framför sig. Att personerna på isen inte kan visa hänsyn till fotografer?

Vad jag inte räknat med är hur plexit i kombination med ISO3200 äter upp detaljerna (har läst om preblemet nu i efterhand), då framförallt ansikten på spelare några meter bort. Det åt även upp en hel del färger, då framförallt de kraftigare blå. Det mesta gick att redigera hyfsat i alla fall i mina ögon.

http://www.flickr.com/photos/andreassundell/6374623811/in/set-72157628076292853/lightbox/
 
Bra att du kör på och med ditt 70-200 ska det säkert bli bättre. Ett tips, enligt mitt tycke, du bör räta upp många av bilderna, de lutar en hel del. Om du kollar efter linjer som borde vara lodräta och vrider bilden efter dessa så brukar det bli bra. Du kan nog även dra upp exponeringen lite i efterbehandlingen. Bara att forsätta träna.
 
Bra att du kör på och med ditt 70-200 ska det säkert bli bättre. Ett tips, enligt mitt tycke, du bör räta upp många av bilderna, de lutar en hel del. Om du kollar efter linjer som borde vara lodräta och vrider bilden efter dessa så brukar det bli bra. Du kan nog även dra upp exponeringen lite i efterbehandlingen. Bara att forsätta träna.
Jag förstår precis vad du menar. Vissa är upprätade men de, i mitt tycke, sämre bilderna redigerade jag inte ordentligt då jag bara behövde några få bilder för publicering.

Öka exponeringen? Enligt min skärm så t o m överexponerade jag vissa av bilderna så mycket att ljusa områden helt saknar detaljer. Blir jag återigen lurad av min laptop?
 
Öka exponeringen? Enligt min skärm så t o m överexponerade jag vissa av bilderna så mycket att ljusa områden helt saknar detaljer. Blir jag återigen lurad av min laptop?

Tycker att en del bilder är lite mörka men det kan även vara min skärm här på jobbet (inte fotorelaterat) som lurar mig.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar