sara_sve_swe
Aktiv medlem
När du har mätt och ligger precis i mitten ökar du då till typ mellan 1:an och 2:an eller ökar du ännu mer ?
Hur ökar du ? Iso eller slutartiden ?
Om man kör med Iso 1600 blir inte bilderna väldigt gryniga ?
Hur ökar du ? Iso eller slutartiden ?
Om man kör med Iso 1600 blir inte bilderna väldigt gryniga ?
Om vi börjar att översätta så heter Clarity Klarhet och Point curve heter Tonkurva.
Även jag har testat att pillra lite på denna bild och i Photoshop så använde jag kurvor och valde vit- respektive svartpunkt med pipetterna. Vitpunkten satte jag på L i Malmö och svartpunkten i grenen (ett av de bättre ställena att hitta den bästa svartpunkten). Om jag väljer den vitpunkt jag har valt kommer sargen och vissa delar av klubbladet att var utfrätta, men det är inget som förstör helheten i bilden. Om jag i stället väljer att ta vitpunkten på ärmsiffrorna så blir bilden mörkare och lite cyanaktig i sargen.
Eftersom du, Sara (inte Martin), verkar använda Lightroom så kunde jag inte låta bli att försöka skapa samma resultat där och det resulterade i att jag drog upp exponeringen +0,75 och lade på svärta 6.
Rent generellt vad gäller ishockeybilder är att man (och kamerans ljusmätning) lätt blir lurad att tro att bilden är överexponerad, men i själva verket är det isen eller sargen i bakgrunden som står för överexponeringen och det gör inget om de två bakgrundsdetaljerna är överexponerade. När jag är i en okänd ishall så brukar jag försöka ta spotmätning på en bortalagsspelare, förutsatt att de har vita dräkter, som befinner sig i mittcirkeln under uppvärmning eller precis när det är nersläpp för att kolla om jag ligger rätt i exponeringen. Sedan kör jag i princip på den inställningen tills jag kan kolla på en bild i dator.