Annons

Hockeybilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fotat i Kinnarps Arena, Lindab Arena, Vida Arena och Löfbergs Lila Arena.

Kamera : Canon 7D
Objektiv : 700-200mm F/2,8 L USM
Bländare : f/2,8
Slutartid : 1/500
Iso : 1000 ( beror lite på ishallen)
Vitbalans : ca 3800 - 3900

Slutartiden får jag inte utan ställer den 1/500 enligt tips här på FS

Kan tänka mig en serie av orsaker:

1) Ljuskvalitet (bilderna du länkade till är från Elitserien där ljuset generellt håller hyfsad kvalitet)
2) Objektivet (objektivet Skaugvold använder är mycket skarpt)
3) Kamerainställningar (hör lite ihop med punkt 1, men handlar mycket om vilken slutartid man kan få)
3) Efterbearbetning (med lite snabb skärpning av en i grunden bra bild får man ett väldigt skarpt slutresultat)
4) Vana och rutin (även något så trivialt som att hålla en kamera stilla eller följa ett rörligt motiv kräver träning)

Min misstanke (ren gissning, men baserat på erfarenhet) är att punkt 1, 2 och 3 kan vara de som påverkar mest för dig.

Var fotograferar du, vilket objektiv använder du och vilka slutartider får du?
 
Jag får inte sådan skärpa på mina bilder. inte ens om objektet står still.
Vad använder du för utrustning och inställningar? Med en relativt billig utrustning i Pentax K-5 + Sigma 70-200/2.8 och Sigma 20/1.8 får jag resultat likt detta. Notera att det är långt från elitklass på belusningen och det mesta är fotat genom skitigt plexi.

385726_446625948716324_1175565062_n.jpg

185092_446626378716281_1024696996_n.jpg

315515_445115805534005_1371518229_n.jpg

Träna, träna, träna och träna lite till verkar inte gå att rucka på. Jag skäms nu nästan över bilderna jag tog när jag började fota för ett år sedan och varje match utvecklar en rejält.
 
Jag får kanske lite bättre resultat än dom bilderna du visade, men jag vill ta ännu bättre bilder.
Vad använder du för utrustning och inställningar? Med en relativt billig utrustning i Pentax K-5 + Sigma 70-200/2.8 och Sigma 20/1.8 får jag resultat likt detta. Notera att det är långt från elitklass på belusningen och det mesta är fotat genom skitigt plexi.

Visa bilaga 127194

Visa bilaga 127195

Visa bilaga 127196

Träna, träna, träna och träna lite till verkar inte gå att rucka på. Jag skäms nu nästan över bilderna jag tog när jag började fota för ett år sedan och varje match utvecklar en rejält.
 
Jag har fotat i Kinnarps Arena, Lindab Arena, Vida Arena och Löfbergs Lila Arena.

Kamera : Canon 7D
Objektiv : 700-200mm F/2,8 L USM
Bländare : f/2,8
Slutartid : 1/500
Iso : 1000 ( beror lite på ishallen)
Vitbalans : ca 3800 - 3900

Slutartiden får jag inte utan ställer den 1/500 enligt tips här på FS

Du har bra grejer och ljuset i de hallarna är det så vitt jag vet inget större fel på (den enda av dem jag själv har fotat i är Löfbergs Lila Arena, men det var när Idol 2010 var där och då var ljuset ... Annorlunda).

Jag hade nog dragit upp iso till minst 1600 och då fått lite kortare slutartider (typ 1/800 om övriga inställningar är samma). 1/500 är ett bra startvärde, men kan du få nedåt 1/1000 så är det en fördel.

Sedan har du ett hyfsat kort skärpedjup med 2,8 och det här att få autofokusen att verkligen träffa är en av de saker som kommer med träning och åter träning.

Tillägg: Sedan handlar en del också då om efterbearbetning och att göra skärpning på ett bra sätt.

Det hade varit intressant om du lade upp några exempelbilder som du tycker borde kunna bli bättre. Då blir det enklare att komma med mer konkreta tips.
 
Du har bra grejer och ljuset i de hallarna är det så vitt jag vet inget större fel på (den enda av dem jag själv har fotat i är Löfbergs Lila Arena, men det var när Idol 2010 var där och då var ljuset ... Annorlunda).

Jag hade nog dragit upp iso till minst 1600 och då fått lite kortare slutartider (typ 1/800 om övriga inställningar är samma). 1/500 är ett bra startvärde, men kan du få nedåt 1/1000 så är det en fördel.

Sedan har du ett hyfsat kort skärpedjup med 2,8 och det här att få autofokusen att verkligen träffa är en av de saker som kommer med träning och åter träning.

Tillägg: Sedan handlar en del också då om efterbearbetning och att göra skärpning på ett bra sätt.

Det hade varit intressant om du lade upp några exempelbilder som du tycker borde kunna bli bättre. Då blir det enklare att komma med mer konkreta tips.

Hur gör man om man vill rensa all info på en bild ? Jag har skrivit in all info som går på bilderna jag tar , och jag vill inte exponera det på nätet.
 
Jag kanske är lite skakig när jag tar bilderna, skulle det hjälpa med IS på objektivet ?
Du har bra grejer och ljuset i de hallarna är det så vitt jag vet inget större fel på (den enda av dem jag själv har fotat i är Löfbergs Lila Arena, men det var när Idol 2010 var där och då var ljuset ... Annorlunda).

Jag hade nog dragit upp iso till minst 1600 och då fått lite kortare slutartider (typ 1/800 om övriga inställningar är samma). 1/500 är ett bra startvärde, men kan du få nedåt 1/1000 så är det en fördel.

Sedan har du ett hyfsat kort skärpedjup med 2,8 och det här att få autofokusen att verkligen träffa är en av de saker som kommer med träning och åter träning.

Tillägg: Sedan handlar en del också då om efterbearbetning och att göra skärpning på ett bra sätt.

Det hade varit intressant om du lade upp några exempelbilder som du tycker borde kunna bli bättre. Då blir det enklare att komma med mer konkreta tips.
 
Hur gör man om man vill rensa all info på en bild ? Jag har skrivit in all info som går på bilderna jag tar , och jag vill inte exponera det på nätet.

Om du kör Phoposhop, kör "Spara för webb" (Save for webb) så rensas det bort. Kör du Lightroom/ACR kan du välja "Minimera inbäddade metadata" (Minimize embedded metadata) så försvinner en hel del (t.ex. nyckelord).
 
Jag kanske är lite skakig när jag tar bilderna, skulle det hjälpa med IS på objektivet ?

På så korta slutartider som 1/500 gör så vitt jag har märkt inte IS någon egentlig skillnad. Jag kör det nästan aldrig för den typen av bilder eftersom det gör kameran en liten aning långsammare.

(Undantaget givetvis när man panorerar på medvetet långa slutartider).
 
Här kommer en bild, jag har endast beskurit bilden och skärpt den vid export i LR ( Standard Skräpa)

http://www.ladda-upp.se/bilder/dyzkmcjdeiyins/

Här har du samma bild där jag bara ljust till en aning och lagt på en ganska mild oskarp mask

http://users.grevture.com/~martins/samples/b28696c.jpg

Allmänna tips: Jag skulle exponera en liten aning ljusare (säg 1/3-dels steg), lägg på lite lokal kontrast i Lightroom (reglaget Clarity som jag aldrig kommer ihåg vad det heter på svenska) och kanske en lite brantare kontrastkurva (prova att växla till stark kontrast vid Point curve (vad det nu heter på svenska) längst ned i panelen för tonkurva.

Och bilder som du sedan vill ha riktigt snyggt skärpta får du ofta efterskärpa en aning, Lightroom skärper bara rätt måttligt. Eller prova att dra på lite mer skärpa direkt i bearbetningen i Lightroom.

Generellt: Det är inget direkt tekniskt fel på bilden du tagit - skärpan sitter där den skall, det är ingen påtaglig rörelseoskärpa. Däremot är tonkurvan lite flack (bilden ser lite platt och grådaskig ut). Den skulle kunna vara lite ljusare exponerad, lite hårdare skärpt och ha lite mer lokal kontrast (som framhäver små nyansskillnader i t.ex. dräkten).
 
Kan tänka mig en serie av orsaker:

1) Ljuskvalitet (bilderna du länkade till är från Elitserien där ljuset generellt håller hyfsad kvalitet)
2) Objektivet (objektivet Skaugvold använder är mycket skarpt)
3) Kamerainställningar (hör lite ihop med punkt 1, men handlar mycket om vilken slutartid man kan få)
3) Efterbearbetning (med lite snabb skärpning av en i grunden bra bild får man ett väldigt skarpt slutresultat)
4) Vana och rutin (även något så trivialt som att hålla en kamera stilla eller följa ett rörligt motiv kräver träning)

Min misstanke (ren gissning, men baserat på erfarenhet) är att punkt 1, 2 och 3 kan vara de som påverkar mest för dig.

Var fotograferar du, vilket objektiv använder du och vilka slutartider får du?

Vilken av 3:eek:rna? ;-)
 
Allmänna tips: Jag skulle exponera en liten aning ljusare (säg 1/3-dels steg), lägg på lite lokal kontrast i Lightroom (reglaget Clarity som jag aldrig kommer ihåg vad det heter på svenska) och kanske en lite brantare kontrastkurva (prova att växla till stark kontrast vid Point curve (vad det nu heter på svenska) längst ned i panelen för tonkurva.

Om vi börjar att översätta så heter Clarity Klarhet och Point curve heter Tonkurva.

Även jag har testat att pillra lite på denna bild och i Photoshop så använde jag kurvor och valde vit- respektive svartpunkt med pipetterna. Vitpunkten satte jag på L i Malmö och svartpunkten i grenen (ett av de bättre ställena att hitta den bästa svartpunkten). Om jag väljer den vitpunkt jag har valt kommer sargen och vissa delar av klubbladet att var utfrätta, men det är inget som förstör helheten i bilden. Om jag i stället väljer att ta vitpunkten på ärmsiffrorna så blir bilden mörkare och lite cyanaktig i sargen.

Eftersom du, Sara (inte Martin), verkar använda Lightroom så kunde jag inte låta bli att försöka skapa samma resultat där och det resulterade i att jag drog upp exponeringen +0,75 och lade på svärta 6.

Rent generellt vad gäller ishockeybilder är att man (och kamerans ljusmätning) lätt blir lurad att tro att bilden är överexponerad, men i själva verket är det isen eller sargen i bakgrunden som står för överexponeringen och det gör inget om de två bakgrundsdetaljerna är överexponerade. När jag är i en okänd ishall så brukar jag försöka ta spotmätning på en bortalagsspelare, förutsatt att de har vita dräkter, som befinner sig i mittcirkeln under uppvärmning eller precis när det är nersläpp för att kolla om jag ligger rätt i exponeringen. Sedan kör jag i princip på den inställningen tills jag kan kolla på en bild i dator.
 
För att exponera ljusare, skall jag använda exponering kompensation eller hur gör jag det ?
Jag brukar öka Iso så jag ligger mellan 1:a och 2:a.

Clarity = klarhet ?

Jag tycker bilderna blir mörka när jag dar i Clarity och växlar till Punktkurva:stark konstrast.

Jag brukar dra upp exponeringen i LR och även dra lite i temperatur reglaget.
Det är nog som du skriver att bilderna är lite mörka och behöver lite ljusare exponering.
Spelar det roll om man kör det i kameran eller i LR ? Blir kvaliten sämre om jag gör det i LR ?



Här har du samma bild där jag bara ljust till en aning och lagt på en ganska mild oskarp mask

http://users.grevture.com/~martins/samples/b28696c.jpg

Allmänna tips: Jag skulle exponera en liten aning ljusare (säg 1/3-dels steg), lägg på lite lokal kontrast i Lightroom (reglaget Clarity som jag aldrig kommer ihåg vad det heter på svenska) och kanske en lite brantare kontrastkurva (prova att växla till stark kontrast vid Point curve (vad det nu heter på svenska) längst ned i panelen för tonkurva.

Och bilder som du sedan vill ha riktigt snyggt skärpta får du ofta efterskärpa en aning, Lightroom skärper bara rätt måttligt. Eller prova att dra på lite mer skärpa direkt i bearbetningen i Lightroom.

Generellt: Det är inget direkt tekniskt fel på bilden du tagit - skärpan sitter där den skall, det är ingen påtaglig rörelseoskärpa. Däremot är tonkurvan lite flack (bilden ser lite platt och grådaskig ut). Den skulle kunna vara lite ljusare exponerad, lite hårdare skärpt och ha lite mer lokal kontrast (som framhäver små nyansskillnader i t.ex. dräkten).
 
För att exponera ljusare, skall jag använda exponering kompensation eller hur gör jag det ?
Jag brukar öka Iso så jag ligger mellan 1:a och 2:a.

Exponeringskompensation eller - vilket ofta fungerar bra i hockeyhallar - köra helmanuellt.


Jepp :)

Jag tycker bilderna blir mörka när jag dar i Clarity och växlar till Punktkurva:stark konstrast.

Är de inte lite ljust exponerade så blir det lätt så ja.

Jag brukar dra upp exponeringen i LR och även dra lite i temperatur reglaget.
Det är nog som du skriver att bilderna är lite mörka och behöver lite ljusare exponering.
Spelar det roll om man kör det i kameran eller i LR ? Blir kvaliten sämre om jag gör det i LR ?

För måttliga ökningar av exponeringen spelar det mycket liten roll om du gör det i LR eller i kameran, för större ökningar är det oftast enklast att göra det i kameran.

Jag drar ofta exponeringen sisådär 2/3 steg både uppåt och nedåt i bilder i LR, det fungerar bra. I synnerhet när man utgår från råfiler.
 
Grevture; Exponeringskompensation eller - vilket ofta fungerar bra i hockeyhallar - köra helmanuellt.

Skall jag använda mig av exponering kompensation ?

Ser nu att om man som jag gör kör med Manuella inställningar, så går det inte använda Exp komp.
Förklara för mig hur jag skall öka exponeringen så är du snäll.

Jag har lagt upp 2 bilder som jag labbat lite med , efter dom tips ni gett mig :)

http://www.ladda-upp.se/galleri/sarasveswe/
 
Exponeringskompensation eller - vilket ofta fungerar bra i hockeyhallar - köra helmanuellt.

Skall jag använda mig av exponering kompensation ?

Det är ett sätt.

Ett annat är som sagt att köra helmanuellt. Ljuset i sådana hallar som där du fotar är ofta så jämnt att manuellt är ett enklare och säkrare alternativ (så blir inte kameran lurad av till exempel en hög med svartklädda AIK-spelare eller någon annan liknande styggelse). Se Tages tips ett par poster tidigare om att mäta för manuell exponering.

Jag har lagt upp 2 bilder som jag labbat lite med , efter dom tips ni gett mig :)

http://www.ladda-upp.se/galleri/sarasveswe/

De ser lite snärtigare ut än den första :)
 
Grevture; Exponeringskompensation eller - vilket ofta fungerar bra i hockeyhallar - köra helmanuellt.

Skall jag använda mig av exponering kompensation ?

Ser nu att om man som jag gör kör med Manuella inställningar, så går det inte använda Exp komp.
Förklara för mig hur jag skall öka exponeringen så är du snäll.

Jag har lagt upp 2 bilder som jag labbat lite med , efter dom tips ni gett mig :)

http://www.ladda-upp.se/galleri/sarasveswe/

Hej, i ishallar tycker jag att det funkar bra med allt helt manuellt fastlåst, d.v.s. inte exponeringskompensation. Då funkar det lika bra oavsett hur mycket vitt man har i bildrutan. Jag tycker att jag brukar få en bra utgångspunkt om jag justerar exponeringen så att jag får nån enstaka högdagervarning i isen. Spotmätning på vit tröja funkar också bra om du är van vid det (men då ska du ha lite exponeringskompensation inknappad när du mäter).

När det gäller din exempebild så håller jag med tidigare tips - ett halvsteg ljusare exponering och korrigerad vitpunkt gjorde susen. (Jag upplevde också ett svagt grönstick i din bild och ville gärna dra balansen ett snäpp mot rött. Det var dock inte mer än att det kan ses som en smaksak.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.