Med risk för att sticka ut hakan och få den avhuggen - det är faktiskt inte så svårt
Men jag håller med om att de är bra - skarpa, bra beskurna, snyggt tajmade. Bra proffskvalitet helt enkelt.
Hur man kommer dit?
Träna.
Träna mer.
Träna ännu mer.
Träna envist vidare.
Plus träna lite till.
Och så blir det enklare med bra utrustning. Jag vet att det i vida kretsar är populärt att hävda att utrustningen inte spelar någon roll, att det bara handlar om skicklighet, att man minsann fick bra sportbilder förr och bla, bla. Men bra grejer gör det enklare. Så är det bara. Man får helt enkelt bra bilder oftare med bra grejer och får då större urval att välja ifrån.
I begreppet bra utrustning kan man delvis också räkna in lokalen - foto bygger på att fånga ljus och ju mer ljus man har och ju bättre kvalitet ljuset har = bättre bilder. Kort sagt: Bättre hallar har bättre ljus som ger bättre bilder.
Man har en mycket stor fördel om man förstår sig på sporten man fotograferar genom att man då kan göra mer begåvade gissningar vad som händer härnäst.
Man vinner mycket på att rent av känna till egenheter och vanor hos enskilda spelare - det finns de som det helt enkelt händer mer kring och vissa spelare har vissa mönster som gör att man också får lite lättare att gissa vad de är på väg att göra.
Nämnde jag att man bör träna?