ANNONS
Annons

Hockeybilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Se om du kan hitta något begagnat Sigma eller Tamron 70-200 med bländare 2,8. Nya kostar dessa mellan 6000-10000 ungefär, men det borde gå att hitta på blocket för en betydligt billigare peng.

Annars så kanske en fast 85 1,8 kan funka. Den är rätt billig även som ny (strax under 4000). Snabb autofokus dessutom. Kan du stå nere vid sargen så skulle en sådan säkert kunna funka.

Det tråkiga med sportfoto är att det finns så få billiga genvägar för att kunna ta bra bilder. Åtminstone när det gäller inomhusbilder.

Okej, Tack för hjälpen.
 
Ishokey

Tänk på at slutartid ska vara 2 ggr till vad du har i mm alltså har du 200 mm så ska slutartiden vara 1/400 och Canon 450 utan att få brus så är det iso 800 .

Annars kan man överexponera lite så blir man av lite brus..
 
Hej!

Jag jobbar egentligen som modell men mitt största intresse är sport och speciellt ishockey. Efter att ha stått framför kameran länge så bestämde jag mig för länge sen att vilja lära mig att även fota själv. Speciellt sport bilder.

Jag äger en Nikon d90 med 18-105 mm objektiv. Vill just nu inte köpa på mig en massa saker innan jag lärt mig med det jag har just nu.

Hur fotar man proffsiga och snygga hockey bilder? Någon som har förslag på inställningar jag ska köra på?

Det är egentligen fullständigt omöjligt att rekommendera kamerainställningar för en situation där man inte vet förutsättningarna. Det finns ingen standardinställning för att fota sportbilder. Som vanligt med fotografering handlar allt om ljusförhållanden på plats.

Den generella regel man kan hålla sig till är att korta slutartider ger skarpare bilder av hastiga rörelser, som det exempelvis är i hockey. Längre slutartid än 1/500 skulle jag inte ha, och sannolikt är det åtminstone 1/750 som behövs.

Du får alltså korrigera bländare och ISO för att möjliggöra en så kort slutartid som möjligt. Ditt objektiv är begränsande eftersom det är aningen snålt när det gäller bländaröppningen.
 
Tänk på at slutartid ska vara 2 ggr till vad du har i mm alltså har du 200 mm så ska slutartiden vara 1/400 och Canon 450 utan att få brus så är det iso 800 .

Annars kan man överexponera lite så blir man av lite brus..

De regler du hänvisar nu handlar om att minska risken för skakningsoskärpa. När man fotograferar sport, och vill ha skarpa "frysningar" av ögonblicken, oftast viktigast. Därför kan man inte tillämpa din regel i det läget. Det krävs betydligt kortare slutartider för att förhindra rörelseoskärpa.
 
Ishockey bild.

Det var första gången för 1 månad sedan jag fotograferade ishockey och och jag såg nu att jag körde max vad kameran klara av

Kamera 5D MK ll
Glugg Sigma APO F 4.5 - 5.6 120-400mm 297 mm
f/ 5.0
Slutare 1/1000
ISO 6400
Bifogar bild.


De regler du hänvisar nu handlar om att minska risken för skakningsoskärpa. När man fotograferar sport, och vill ha skarpa "frysningar" av ögonblicken, oftast viktigast. Därför kan man inte tillämpa din regel i det läget. Det krävs betydligt kortare slutartider för att förhindra rörelseoskärpa.
 

Bilagor

  • _MG_3235 copy.jpg
    _MG_3235 copy.jpg
    15 KB · Visningar: 1,092
Hur funkar ett canon ef 85mm 1.8 ??

Det är ganska vanligt både i hockey, innebandy och en del andra sporter att köra med 85/1,8. Tänk på att bländare 1,8 ger ett ganska kort skärpedjup och att du kommer att få en hel del bilder där fokus missar (typ att öronen är skarpa men ansiktet lite oskarpt), men det går att få riktigt bra bilder med ett sådant objektiv.

En allmän observation: Det allra viktigaste är i slutändan att träna, träna och träna. Att fota sport påminner på det sättet mycket om att utöva den - det är genom träning man uppnår bra resultat. Det tar tid att lära känna hur AF arbetar i kameran, hur fokus hos ett visst objektiv funkar och få en känsla för hur mycket man kan underexponera i vissa lägen, eller hur långa/korta slutartider man behöver beroende på vilken typ av bilder man tar. Inte minst tar det tid att lära sig läsa av spelare och situationer och få en känsla vad som (kanske) händer härnäst.

För några år sedan lade efter åtskilliga tiotusentals sportbilder mitt gamla 80-200 av (fokusmotorn dog). Jag skaffade ett nytt 70-200 och trots att det på i stort sett alla vis är ett bättre objektiv tog det mig ett några veckor och många tusen bilder innan jag faktiskt konsekvent började få lika bra eller bättre resultat med det som jag brukade få med mitt gamla objektiv. Jag brukar ofta tänka på det när jag läser om någon som kanske för första gången i sitt liv gått och fotat till exempel en hockeymatch och blir mycket missnöjd med kameran eller objektivet när resultatet inte blev så bra :)
 
Det är ganska vanligt både i hockey, innebandy och en del andra sporter att köra med 85/1,8. Tänk på att bländare 1,8 ger ett ganska kort skärpedjup och att du kommer att få en hel del bilder där fokus missar (typ att öronen är skarpa men ansiktet lite oskarpt), men det går att få riktigt bra bilder med ett sådant objektiv.

En allmän observation: Det allra viktigaste är i slutändan att träna, träna och träna. Att fota sport påminner på det sättet mycket om att utöva den - det är genom träning man uppnår bra resultat. Det tar tid att lära känna hur AF arbetar i kameran, hur fokus hos ett visst objektiv funkar och få en känsla för hur mycket man kan underexponera i vissa lägen, eller hur långa/korta slutartider man behöver beroende på vilken typ av bilder man tar. Inte minst tar det tid att lära sig läsa av spelare och situationer och få en känsla vad som (kanske) händer härnäst.

För några år sedan lade efter åtskilliga tiotusentals sportbilder mitt gamla 80-200 av (fokusmotorn dog). Jag skaffade ett nytt 70-200 och trots att det på i stort sett alla vis är ett bättre objektiv tog det mig ett några veckor och många tusen bilder innan jag faktiskt konsekvent började få lika bra eller bättre resultat med det som jag brukade få med mitt gamla objektiv. Jag brukar ofta tänka på det när jag läser om någon som kanske för första gången i sitt liv gått och fotat till exempel en hockeymatch och blir mycket missnöjd med kameran eller objektivet när resultatet inte blev så bra :)

Tack för hjälpen!
 
Dom måste vara redigerade
Värdet och inställningar är
Camera Model = NIKON D3S
Picture Orientation = normal (1)
X-Resolution = 720000/10000 ===> 72
Y-Resolution = 720000/10000 ===> 72
X/Y-Resolution Unit = inch (2)
Software / Firmware Version = Adobe Photoshop CS4 Macintosh
Last Modified Date/Time = 2012:10:13 00:21:42
Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/800 second ===> 0.00125 second
Lens F-Number / F-Stop = 4/1 ===> ƒ/4
Exposure Program = manual control (1)
ISO Speed Ratings = 4000

 
Dom måste vara redigerade
Värdet och inställningar är
Camera Model = NIKON D3S
Picture Orientation = normal (1)
X-Resolution = 720000/10000 ===> 72
Y-Resolution = 720000/10000 ===> 72
X/Y-Resolution Unit = inch (2)
Software / Firmware Version = Adobe Photoshop CS4 Macintosh
Last Modified Date/Time = 2012:10:13 00:21:42
Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/800 second ===> 0.00125 second
Lens F-Number / F-Stop = 4/1 ===> ƒ/4
Exposure Program = manual control (1)
ISO Speed Ratings = 4000

Det är ju grym skärpa på bilderna.
Ser att han använder bländare 4 och en slutartid på 1/800 samt iso 4000.

Undrar vad han har för objektiv ?

Sådana bilder vill jag ju också ta :-(
 

Med risk för att sticka ut hakan och få den avhuggen - det är faktiskt inte så svårt :)

Men jag håller med om att de är bra - skarpa, bra beskurna, snyggt tajmade. Bra proffskvalitet helt enkelt.

Hur man kommer dit?

Träna.
Träna mer.
Träna ännu mer.
Träna envist vidare.
Plus träna lite till.

Och så blir det enklare med bra utrustning. Jag vet att det i vida kretsar är populärt att hävda att utrustningen inte spelar någon roll, att det bara handlar om skicklighet, att man minsann fick bra sportbilder förr och bla, bla. Men bra grejer gör det enklare. Så är det bara. Man får helt enkelt bra bilder oftare med bra grejer och får då större urval att välja ifrån.

I begreppet bra utrustning kan man delvis också räkna in lokalen - foto bygger på att fånga ljus och ju mer ljus man har och ju bättre kvalitet ljuset har = bättre bilder. Kort sagt: Bättre hallar har bättre ljus som ger bättre bilder.

Man har en mycket stor fördel om man förstår sig på sporten man fotograferar genom att man då kan göra mer begåvade gissningar vad som händer härnäst.

Man vinner mycket på att rent av känna till egenheter och vanor hos enskilda spelare - det finns de som det helt enkelt händer mer kring och vissa spelare har vissa mönster som gör att man också får lite lättare att gissa vad de är på väg att göra.

Nämnde jag att man bör träna?
 
Det är ju grym skärpa på bilderna.
Ser att han använder bländare 4 och en slutartid på 1/800 samt iso 4000.

Undrar vad han har för objektiv ?

Sådana bilder vill jag ju också ta :-(

Jag är hyfsat säker på att han - liksom en överväldigande majoritet av andra yrkesverksamma Nikon-baserade sportfotografer - oftast kör med en 200-400/4. Såg att brännvidderna på några av bilderna var 210 mm, 300 mm, 340 mm osv.

200-400 är smärtsamt dyr, men sjukt användbar för sportfoto.
 
Jag får inte sådan skärpa på mina bilder. inte ens om objektet står still.



Med risk för att sticka ut hakan och få den avhuggen - det är faktiskt inte så svårt :)

Men jag håller med om att de är bra - skarpa, bra beskurna, snyggt tajmade. Bra proffskvalitet helt enkelt.

Hur man kommer dit?

Träna.
Träna mer.
Träna ännu mer.
Träna envist vidare.
Plus träna lite till.

Och så blir det enklare med bra utrustning. Jag vet att det i vida kretsar är populärt att hävda att utrustningen inte spelar någon roll, att det bara handlar om skicklighet, att man minsann fick bra sportbilder förr och bla, bla. Men bra grejer gör det enklare. Så är det bara. Man får helt enkelt bra bilder oftare med bra grejer och får då större urval att välja ifrån.

I begreppet bra utrustning kan man delvis också räkna in lokalen - foto bygger på att fånga ljus och ju mer ljus man har och ju bättre kvalitet ljuset har = bättre bilder. Kort sagt: Bättre hallar har bättre ljus som ger bättre bilder.

Man har en mycket stor fördel om man förstår sig på sporten man fotograferar genom att man då kan göra mer begåvade gissningar vad som händer härnäst.

Man vinner mycket på att rent av känna till egenheter och vanor hos enskilda spelare - det finns de som det helt enkelt händer mer kring och vissa spelare har vissa mönster som gör att man också får lite lättare att gissa vad de är på väg att göra.

Nämnde jag att man bör träna?
 
Jag är hyfsat säker på att han - liksom en överväldigande majoritet av andra yrkesverksamma Nikon-baserade sportfotografer - oftast kör med en 200-400/4. Såg att brännvidderna på några av bilderna var 210 mm, 300 mm, 340 mm osv.

200-400 är smärtsamt dyr, men sjukt användbar för sportfoto.

;) Usch ja...det gör ont men på något sätt skönt..ont.
 
Jag får inte sådan skärpa på mina bilder. inte ens om objektet står still.

Kan tänka mig en serie av orsaker:

1) Ljuskvalitet (bilderna du länkade till är från Elitserien där ljuset generellt håller hyfsad kvalitet)
2) Objektivet (objektivet Skaugvold använder är mycket skarpt)
3) Kamerainställningar (hör lite ihop med punkt 1, men handlar mycket om vilken slutartid man kan få)
3) Efterbearbetning (med lite snabb skärpning av en i grunden bra bild får man ett väldigt skarpt slutresultat)
4) Vana och rutin (även något så trivialt som att hålla en kamera stilla eller följa ett rörligt motiv kräver träning)

Min misstanke (ren gissning, men baserat på erfarenhet) är att punkt 1, 2 och 3 kan vara de som påverkar mest för dig.

Var fotograferar du, vilket objektiv använder du och vilka slutartider får du?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar