Annons

Hobbystudion

Produkter
(logga in för att koppla)

Frosth

Avslutat medlemskap
Jag har konverterat mitt förråd till en hobbystudio där jag först och främst tänkt lära mig fotogradera. Ska köpa någon form av studioblixtkit och börja laborera lite. Jag har dock kvar lite hyllor och har satt tyg för dem så att det ska vara lite snyggare. Målat allt matt vitt, vita lister och vitt golv. Lite litet, men jag tror det kan funka för något. Här följer lite bilder.

http://www.frosth.se/images/house/IMG_0036.JPG
http://www.frosth.se/images/house/IMG_0037.JPG
http://www.frosth.se/images/house/IMG_0038.JPG
http://www.frosth.se/images/house/IMG_0039.JPG
http://www.frosth.se/images/house/IMG_0040.JPG

Tror ni det kommer funka?

Senast ändrad:
Funkar säkert. Men storleken är av största betydelse...
Svårt att ta helkroppsbilder om du har ett rum under 5-6 m.
Är det riktigt litet kan du ju alltid satsa på porträtt...

Hmm, jag hade målat allt svart istället. Blir svårt att undvika oönskat reflekterat ljus från vita väggar o tak, speciellt i en liten "studio".

Jo, jag hade tankar på svart först, men övervägande många använder vitt så det fick bli det. Rummet är 15 kvm, så det lutar åt porträtt.

Lyckades inte öppna länkarna. Går i lite liknande funderingar för att göra något sådant när jag flyttar hem till Sverige.

Mats: Vad skulle vara en lämplig storlek då, om 15kvm är för litet men man inte heller har råd med en jättelokal? Räcker det att det är minst 6 meter på ena ledden eller menar du att det ska vara minst 5-6 x 5-6 (alltså 25-36 kvm)?
Det blir ju lätt att man tänker mest på att kunna få rätt avstånd på djupet, men om det är för lite bredd kanske man också blir väldigt begränsad vad gäller placeringar av reflexskärmar, blixtar osv?

Hur stor roll spelar takhöjden? Har en lokal i tankarna, som nog har en ok yta, men lite lågt till tak (någonstans mellan 2 och 2,4 meter). De billigare studioblixtstativen verkar ju vara tre meter, så för att använda dem fullt ut kanske man måste ha en minst 3,5? Med bara dryga 2 meter på höjden kanske man också är begränsad till porträtt?

Länkarna skall fungera, jag har precis testat dem.

Ska låna ett blixtkit inom kort och testa lite i mitt rum innan jag köpet eget. Återkommer med rapport om huruvuda storleken på rummet fungerar eller om det inte går alls.

Objektivet bestämmer hur stort utrymme man behöver för helkropp.
Ett 50mm ( på aps senseor ) behöver 5 meter ca för att få med 2 meter på höjden.

Frosth skrev:
Länkarna skall fungera, jag har precis testat dem.

Skumt. Har testat med tvaa olika datorer, uppkopplade paa olika ställen. Men det borde ändaa här problemet ligger, för andra verkar ju ocksaa ha kunnat se dem...

Ser fram emot att se resultatet

J Tjerneng skrev:
Mats: Vad skulle vara en lämplig storlek då, om 15kvm är för litet men man inte heller har råd med en jättelokal? Räcker det att det är minst 6 meter på ena ledden eller menar du att det ska vara minst 5-6 x 5-6 (alltså 25-36 kvm)?
Det blir ju lätt att man tänker mest på att kunna få rätt avstånd på djupet, men om det är för lite bredd kanske man också blir väldigt begränsad vad gäller placeringar av reflexskärmar, blixtar osv?

Hur stor roll spelar takhöjden? Har en lokal i tankarna, som nog har en ok yta, men lite lågt till tak (någonstans mellan 2 och 2,4 meter). De billigare studioblixtstativen verkar ju vara tre meter, så för att använda dem fullt ut kanske man måste ha en minst 3,5? Med bara dryga 2 meter på höjden kanske man också är begränsad till porträtt?

Hmm, svår fråga. Idealet är förståss en lokal med bra storlek både på bredd, längd o höjd. Jag har tagit alla mina bilder i ett rum ca 4x6 m. Ibland har jag även utnyttjat att rummet har en dörr på kortsidan. Då kan man backa en bit till med kameran. Höjden är ca 2,5 m. Helkroppsbilder går, men det är så det skriker. Och om man (som jag skulle vilja) vill ha en blixt med tex bikakerasten ovan modellen så lär det bli svårt. Sen är väggar o tak ljusa. För att få lite mer "styrt" ljus så krävas att man kan skärma av ljuskällorna. Använder du paraply är tipset att du försöker få detta så nära modellen som möjligt (då kan du blända ner och reflekterat ljus blir inte så dominerat. Tja, de va lite erfaranheter...

Att måla alla väggar och tak helt svarta är visserligen bra om man vill ha helt svarta skuggor men inte alltid lika bra för humöret.

Ett alternativ kan vara att måla vitt. Ta sedan en tur till IKEA eller annat ställe som säljer tyg, gardinstänger, m.m. På IKEA finns en vire med fästen för upphängning av gardiner, m.m. som inte kostar mer än någon tia. Den fungerar utmärkt och du behöver fyra stycken. Köp även svart tyg så det räcker för att täcka väggar och tak.

Skruva fast en vajer längst upp på båda sidoväggarna och en på var sida av taket. Klipp sedan till tyget i lagom långa länder och sy gärna även en fåll i över och underkant. Fäst tyget i de medföljande klämmorna och fäst dem i vajrarna.

Nu har du draperier som täcker båda sidoväggarna samt taket. Dra för draperiet när du inte vill ha reflekterat ljus och dra undan det när du vill ha ljuset reflekterat eller när ångesten och panikkänslorna blir för stora.

Om du inte syr ihop tygerna kan du även välja att ha delar av väggar och tak svarta och andra delar vita.

Metoden är billig, effektiv och enkel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar