ANNONS
Annons

Hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Vet att det här med färger är svårt, men ändå....
Alltså, kör LR, har en bra skärm, inte kalibrerad men det känns som finlir.
Har vidare en hyfsad fotoskrivare (Canon i9950 för upp till A3)
Massa snygga bilder på skärmen.
Skriver ut dom på i9950-skrivaren och allt blir rödtonat, oavsett om jag väljer färghantering managed by printer eller ngn av de fyra i9950-profilerna jag har eller färgprofilen för just det Ilfordpappret jag använder eller ngn annan färgprofil, tex Adobe RGB eller sRGB.
Så provar jag att skriva ut på en enkel standardskrivare PIXMA 610 och färgerna blir rätt direkt.
Snälla, tala om vad jag gör för fel med i9950-skrivaren!

Vet att det här med färger är svårt, men ändå....
Alltså, kör LR, har en bra skärm, inte kalibrerad men det känns som finlir.
Har vidare en hyfsad fotoskrivare (Canon i9950 för upp till A3)
Massa snygga bilder på skärmen.
Skriver ut dom på i9950-skrivaren och allt blir rödtonat, oavsett om jag väljer färghantering managed by printer eller ngn av de fyra i9950-profilerna jag har eller färgprofilen för just det Ilfordpappret jag använder eller ngn annan färgprofil, tex Adobe RGB eller sRGB.
Så provar jag att skriva ut på en enkel standardskrivare PIXMA 610 och färgerna blir rätt direkt.
Snälla, tala om vad jag gör för fel med i9950-skrivaren!

"Standardskrivaren" försöker matcha färgrymden sRGB just för att det skall se "skapligt" ut hos de flesta (eftersom standardskärmar brukar ligga relativt nära sRGB).

i9550 har en färgrymd som är jämförbar med AdobeRGB, och kan visa betydligt flera färger.

Det enda tips jag kan ge dig är "kalibrera skärm och skrivare så du får en konsekvent miljö".

Har du original eller pirat patroner?
Jag hade problem med färgerna när jag provade köra piratpatroner i min pro9000 alla bilder drog åt magenta hållet.
Kör en test av bläckmunstyckena och kolla så färgerna stämmer.

Mvh
Andreas

Har du provat vilket resultat du får med "optimala" förhållanden dvs: Canon originalbläck, canon original fotopapper (r.ex. Photo Paper pro eller liknande) samt skrivarens automatiska inställningar för det papperet?

Färgerna blir inte helt perfekta utan skräddarsydda profiler men du borde kunna få ett helt ok resultat om du använder kombinationen ovan. Det är ett bra sätt att kontrollera om felet ligger i skrivaren eller om någon inställning har blivit fel.

Du bör även få ett bra resultat med Ilfords profiler till din skrivare men jag har förmig att jag fick göra ett rätt skumt val och inte stänga av riktigt all automatik när jag använde Ilfords profil för att det skulle bli riktigt bra...

En liten fråga bara: Var väljer du profilen? När jag läser din text får jag uppfattningen att du provat att använda AdobeRGB och sRGB istället för skrivarprofilen vilket inte fungerar alls. Kolla så att du verkligen väljer profilerna på rätt ställe.

Sen måste man vara medveten om att utan en kalibrerad skärm så kan man inte räkna med en exakt likhet mellan skärm och utskrift men om det duger är upp till en själv. Det är lätt att bli "lurad" att skärmen är ok om man inte är van vid en kalibrerad skärm.

Lycka till!

Funkar bläcket som det skall?

Underbart, tack för hjälp. Var just på väg att skriva ett inlägg där jag konstaterar att det bläcken måste vara ok för jag har fått hyfsade resultat längre tillbaka. Nu skäms jag lite lagom - när jag nu ändå skulle byta ett par patroner så hade jag satt in en fel - jag hade en magenta där det skulle vara en röd, alltså hade jag 2 magenta o ingen röd. Har nu fixat det och det blir ungefär rätt direkt! Bugar o tackar! Har nu bara provat 2 profiler LCD2690WUXi som är skärmprofilen och sRGB IEC61996-2.1.

hur har du provat med dom profilerna? Dom har ingenting med skrivaren att göra, där ska du ha rena skrivarprofiler.

Har du provat vilket resultat du får med "optimala" förhållanden dvs: Canon originalbläck, canon original fotopapper (r.ex. Photo Paper pro eller liknande) samt skrivarens automatiska inställningar för det papperet?

Färgerna blir inte helt perfekta utan skräddarsydda profiler men du borde kunna få ett helt ok resultat om du använder kombinationen ovan. Det är ett bra sätt att kontrollera om felet ligger i skrivaren eller om någon inställning har blivit fel.

Du bör även få ett bra resultat med Ilfords profiler till din skrivare men jag har förmig att jag fick göra ett rätt skumt val och inte stänga av riktigt all automatik när jag använde Ilfords profil för att det skulle bli riktigt bra...

En liten fråga bara: Var väljer du profilen? När jag läser din text får jag uppfattningen att du provat att använda AdobeRGB och sRGB istället för skrivarprofilen vilket inte fungerar alls. Kolla så att du verkligen väljer profilerna på rätt ställe.

Sen måste man vara medveten om att utan en kalibrerad skärm så kan man inte räkna med en exakt likhet mellan skärm och utskrift men om det duger är upp till en själv. Det är lätt att bli "lurad" att skärmen är ok om man inte är van vid en kalibrerad skärm.

Lycka till!

Först - du såg ovan att jag gjort ett misstag som förklarar största problemen? Men ändå för att förstå mer:
När jag är på Print-fliken i LR (LR2) finns en dialogruta Color Management och på första raden där kan jag gå in och välja Profile. Det är där jag väljer. Den som funkar riktigt bra just nu (har bara provat på ett utomhusporträtt just nu) är sRGB 61996-2.1. Vidare funkar en profil som har samma namn som den skärm jag använder - LCD2690WUXi hyfsat men färgerna blir lite för bleka. Varken Profile: Managed by Printer eller ngn av de fyra färgprofilerna som har namn efter skrivaren (Canon i9950 PR1, ...PR2, .....MP1, .....SP1) eller den Ilford profil jag har funkar, de flesta ger fortfarande alleles för röda färger

I rutan Color Management finns också en dialog-rad där jag kan välja Rendering Intent - Perceptual resp Relative. Jag kör på Perceptual
Kör hittills bara Canon orginalpatroner och har kört Canon Pro-paper med samma resultat.

Inser såklart att när jag fått grunderna ok måste jag kalibrera skärmen (har en kalibrator) men jag skulle vilja veta att jag först gjort rätt inställningar och valt rätt profil. Förstår inte varför just sRGB-profilen funkar, inte när jag väljer profil enl vilken skrivare eller papper jag har? Skulle väldigt gärna få lite systematik i hur jag gör/väljer grundinställningarna innan jag börjar med kalibreringen.

I profile-rutan ska du välja profil, alldeles riktigt, MEN det ska vara en profil som är gjord till din skrivare, de du nämner som sRGB och LCD... är inga skrivarprofiler utan är till annat som t.ex. din bildskärm eller liknande.
Canons PR1, PR2 osv är iof till din skrivare men är tänkta att användas med drivrutinens färdiga inställningar.
Det du behöver är nya drivrutiner för din skrivar/papper/bläck kombination. Sådana beställer man från t.ex. Stefan på profiler.nu eller laddar hem från papperstillverkarna som du har gjort från Ilford. Den profilen bör fungera förutsatt att du har rätt inställningar i skrivaren. Dessa inställningar hittar du i regel på samma ställe som du laddade ner profilen från.

Förutom att välja vilken profil du ska använda i t.ex. LR2 så måste du även gå in i egenskaperna för skrivaren och stänga av/ställa in färgstyrningen enligt instruktionerna från profiltillverkaren. Ilfords inställningar hittar du här:
http://www.ilford.com/profiles/index_en.asp?type=settings

Vilken kalibrering är det du syftar på, för skärmen eller skrivaren?
För bildskärmen så brukar programvaran för kalibreringsutrustningen använda en smidig steg-för-steg princip så för att få en bra grundkalibrering så kan man bara följa den. När det gäller skrivaren så är det enklaste (och oftast det bästa) att köpa tjänsten (från t.ex. profiler.nu som är väldigt duktiga) och då får man instruktioner på hur man ska gå tillväga för att göra utskrifterna som dom använder för att tillverka profilen.

Skriv igen om du har fler frågor! :eek:)

/Micke

Tyvärr kan trådskaparen inte beställa en specialbyggd profil (från t ex Stefan/profiler.nu) då LR inte tillåter att man skriver ut utan färghantering. Inte heller PSCS5 tillåter att man skriver ut utan färghantering men Adobe har lovat att snart släppa ett gratisprogram vars enda uppgift är att skriva ut utan färghantering. Tills det sker så får man förlita sig på äldre PS-versioner.

//D

I profile-rutan ska du välja profil, alldeles riktigt, MEN det ska vara en profil som är gjord till din skrivare, de du nämner som sRGB och LCD... är inga skrivarprofiler utan är till annat som t.ex. din bildskärm eller liknande.
Canons PR1, PR2 osv är iof till din skrivare men är tänkta att användas med drivrutinens färdiga inställningar.
Det du behöver är nya drivrutiner för din skrivar/papper/bläck kombination. Sådana beställer man från t.ex. Stefan på profiler.nu eller laddar hem från papperstillverkarna som du har gjort från Ilford. Den profilen bör fungera förutsatt att du har rätt inställningar i skrivaren. Dessa inställningar hittar du i regel på samma ställe som du laddade ner profilen från.

Förutom att välja vilken profil du ska använda i t.ex. LR2 så måste du även gå in i egenskaperna för skrivaren och stänga av/ställa in färgstyrningen enligt instruktionerna från profiltillverkaren. Ilfords inställningar hittar du här:

För bildskärmen så brukar programvaran för kalibreringsutrustningen använda en smidig steg-för-steg princip så för att få en bra grundkalibrering så kan man bara följa den. När det gäller skrivaren så är det enklaste (och oftast det bästa) att köpa tjänsten (från t.ex. profiler.nu som är väldigt duktiga) och då får man instruktioner på hur man ska gå tillväga för att göra utskrifterna som dom använder för att tillverka profilen.

/Micke

Förstår nog inte riktigt. Har trott att det bara är skärmen jag behöver kalibrera. Den kan jag ju justera vad gäller kontrast, ljusstyrka, intensitet och väl färgton så där begriper jag att bilden på skärmen kan se olika ut beroende på hur skärmen är inställd utan att jag gör ngt med bildfilen jag vill skriva ut. Men kalibrera skrivaren? Att skrivaren måste ha en drivrutin=färgprofil som passar bildfilen tror jag mig förstå men kalibrera?
Anyhow, jag vill bara kunna välja Printfliken på mitt LR och skriva ut. Vad behöver jag göra?

Anyhow, jag vill bara kunna välja Printfliken på mitt LR och skriva ut. Vad behöver jag göra?

Då behöver du en skrivarprofil som matchar din uppsättning papper/skrivare. Om du sen vill kunna se vad det är du kommer skriva ut så behöver du en kalibrerad skärm.

//D

/Micke

Är det jag som inte begriper? När jag valt print-fliken, ställt in sRGB som är den profil som passar bäst just nu, trycker på print, väljer skrivare (i9950) och så egenskaper har jag 6 flikar : Main; Page Setup; Stamp/Background; Effects; Profiles samt Maintenance. Profiles fliken låter m,ig inte välja profil, den bara sammanfattar alla inställningar jag valt i övrigt på Egenskaper

Är det jag som inte begriper? När jag valt print-fliken, ställt in sRGB som är den profil som passar bäst just nu, trycker på print, väljer skrivare (i9950) och så egenskaper har jag 6 flikar : Main; Page Setup; Stamp/Background; Effects; Profiles samt Maintenance. Profiles fliken låter m,ig inte välja profil, den bara sammanfattar alla inställningar jag valt i övrigt på Egenskaper

Får man vara lite ego-trippad och tipsa om den serie om färghantering som jag skrev för ett par år sedan här på Fotosidan. Den första av de fyra hittar du här, http://www.fotosidan.se/cldoc/4471.htm

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar