Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var börjar jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill bara tilläga att det går alldeles utmärkt att skriva ut med en retina skärm som utgångspunkt. Har skrivit ut många gånger från min MBP 15 retina och skärmen är inte kalibrerad/profilerad (för det går inte blir bara värre) med gott resultat.

Jag brukar i och för sig kolla med pipetten i PS på hudtoner och färger innan för att se om värdena är ok. Att det sedan är bättre att ha en kalibrerad skärm det är en annan sak.

1. det är en stor skillnad att använda en profilerad 15" retinaskärm eller en icke profilerad. Jag använder själv min 15" när jag är ute och reser / arbetar.

2. skilj mellan profilering och kalibrering.

3.Läs vad Stefan Ohlsson skriver om du vill ta råd av Sveriges bästa färgexpert och vad du kan förvänta dig se från en bildskärm och vägen fram till tryck/utskrift.
 
Senast ändrad:
För att illustrera vad min profilerade retinaskärm återger i jämförelse med S-RGB, det mörka området är min skärmprofil
 

Bilagor

  • profil.jpg
    profil.jpg
    132.4 KB · Visningar: 31
För att illustrera hur stor färgrymden s-RGB är i jämförelse med Adobe RGB, det nertonade området är s-RGB
Det är inte svårt att förstå att det är en viss skillnad att använda en skärm som återger tex 98% av Adobe RGB jämfört med en som knappt täcker S-RGB
 

Bilagor

  • adobe-srgb.jpg
    adobe-srgb.jpg
    160.1 KB · Visningar: 26
Det blev en hel del om retinaskärmar i en tråd som handlar om utskriftsproblem:) Men det är väl ok eftersom det var forumvärden som drog igång den diskussionen:)

Till TS - kolla AFJs utomordentliga beskrivning. Vi är två som gissar att felet kan ligga där. (Ok skit i surret om retinaskärmar:)

Anders W
 
1. det är en stor skillnad att använda en profilerad 15" retinaskärm eller en icke profilerad. Jag använder själv min 15" när jag är ute och reser / arbetar.

2. skilj mellan profilering och kalibrering.

3.Läs vad Stefan Ohlsson skriver om du vill ta råd av Sveriges bästa färgexpert och vad du kan förvänta dig se från en bildskärm och vägen fram till tryck/utskrift.

1. Min retina skärm är profilerad.

2. Är väl medveten om skillnaden

3. Har Stefan Ohlsson bok och läst den. Jag prövade att kalibrera retinaskärmen med x-rite pro tillsammans med en yrkesfotograf där vi hade kalibrerade eizo-skärmar som referens. Efter ett tag kom vi fram till att en egen profilering (dvs. att man går in i systeminställningar/bildskärm) var bättre än den som x-rite gjorde. Om du har lyckats så är det bara att gratulera.
 
har du provat basic color? klart det bästa program jag har använt för mina bärbara datorer

Hmm.det har jag ingen koll på. Har den här med medföljande programvara: http://www.xrite.com/i1display-pro

Men som sagt jag har stor tilltro till min väns yrkeskunnande (alla fotografer är inte tekniskt kunniga men han är!). Dessutom sysslar han en del med produktfoto där färgkritiskt arbete är viktigt.

Som sagt vi provade x-rite men det blev faktiskt bättre när man själv gick in i bildinställningar (vad vi gjorde kommer jag tyvärr inte ihåg).
 
Hmm.det har jag ingen koll på. Har den här med medföljande programvara: http://www.xrite.com/i1display-pro

Men som sagt jag har stor tilltro till min väns yrkeskunnande (alla fotografer är inte tekniskt kunniga men han är!). Dessutom sysslar han en del med produktfoto där färgkritiskt arbete är viktigt.

Som sagt vi provade x-rite men det blev faktiskt bättre när man själv gick in i bildinställningar (vad vi gjorde kommer jag tyvärr inte ihåg).

bra att du har tilltro till din kamrat, men prova först basic color till din bärbara dator istället för att göra en visuell bedömning (själv har jag hållit på med färgnoggrannhet, profilering sedan min första film scanner i början av 90talet och varit yrkesfotograf, medlem i SFF sedan 1984)
 
xRite Profiler är inte avsedd för bärbara datorer, så det finns säkerligen bättre lösningar (t.ex. den Mikael skriver om). Det går förstås att pilla manuellt i kontrollpanelen, men att det någonsin skulle bli bättre än att använda ett program och hårdvara avsett för just det har jag lite svårt att tro.
 
vi ser dessutom bilder olika, bra med en referens, dvs uppmätt och skapad profil till skärmen, basic color är dessutom väldigt noggrann programvara för kalibrering och profilering och gör fler vändor och kontroller än något annat program jag känner till
Stefan Ohlsson tipsade mig om detta program för många år sedan
 
xRite Profiler är inte avsedd för bärbara datorer, så det finns säkerligen bättre lösningar (t.ex. den Mikael skriver om). Det går förstås att pilla manuellt i kontrollpanelen, men att det någonsin skulle bli bättre än att använda ett program och hårdvara avsett för just det har jag lite svårt att tro.

nej, det kan hända att man får bättre resultat med basic color för en kostnad på 10000kr. men nu handlade det om x-rite jag har. om det har jag testat med experthjälp ;-)
 
vi ser dessutom bilder olika, bra med en referens, dvs uppmätt och skapad profil till skärmen, basic color är dessutom väldigt noggrann programvara för kalibrering och profilering och gör fler vändor och kontroller än något annat program jag känner till
Stefan Ohlsson tipsade mig om detta program för många år sedan

Får jag 10000kr över ska jag testa det. Men utifrån min erfarenhet med det jag har, dvs en mbp 15r och x-rite så har en profilering med ögat varit det som funkat bäst.
 
Får jag 10000kr över ska jag testa det. Men utifrån min erfarenhet med det jag har, dvs en mbp 15r och x-rite så har en profilering med ögat varit det som funkat bäst.

enligt dig ja, men om nu vi är flera att kolla gråskala, gammakurva , färgtemp från din skärm och din upplevelse avviker från oss andra? därför är en referens framtagen av tex basic color, som lyckas bättre med lap top skärmar än andra programvaror som jag har testat att föredra.
basic color programvara kostar under 1000 kronor och kan testas gratis, se bara till att det stödjer ditt mätverktyg/colorimeter etc att hänga på skärmen.
 
enligt dig ja, men om nu vi är flera att kolla gråskala, gammakurva , färgtemp från din skärm och din upplevelse avviker från oss andra? därför är en referens framtagen av tex basic color, som lyckas bättre med lap top skärmar än andra programvaror som jag har testat att föredra.
basic color programvara kostar under 1000 kronor och kan testas gratis, se bara till att det stödjer ditt mätverktyg/colorimeter etc att hänga på skärmen.

ok! såg fel 10000 kr var tydligen för ett helt paket inklusive kalibrator. För under 1000kr kan det vara värt det. tack för tipset!
 
ok! såg fel 10000 kr var tydligen för ett helt paket inklusive kalibrator. För under 1000kr kan det vara värt det. tack för tipset!

För 10 000 kr får du med Basiccolor Discus, den absolut bästa kalibrator som finns om du ska hålla dig under sexsiffriga kalibratorer. Även med sådana kalibratorer, som kostar i storleksordningen en kvarts miljon, ger marginellt bättre kalibreringar än vad Discus ger. Byggt som en stridsvagn och med en rad olika funktioner som garanterar stabiliteten. Till exempel har den en inbyggd temperaturstabilisering, som gör att den ger samma resultat även om du gör om kalibreringen flera gånger. Andra kalibratorer tenderar att ge olika resultat om man gör det flera gånger i följd.

Men för »normala« människor är Discus lite i överkant. Jag gillar i1Display Pro. Skillnaden mellan den och Discus kan märkas i de allra mörkaste partierna av bilden. Men det är oftast marginellt.

Den är betydligt bättre än äldre generationer av i1 Display eller äldre Spyders.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
basic color programvara kostar under 1000 kronor och kan testas gratis, se bara till att det stödjer ditt mätverktyg/colorimeter etc att hänga på skärmen.

Du kan ta hem programmet och testa under 14 dagar innan du behöver betala. Programmet stöder de flesta moderna kalibratorer, och fungerar bra på avancerade skärmar, eftersom den stöder hårdvarukalibrering av skärmar från NEC och Eizo. Men den är lika bra på att fixa en vettig kalibrering på enkla skärmar som laptop-skärmar.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.