Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Varför blir mitt hundporträtt såhär..?

Produkter
(logga in för att koppla)

nissebrand

Medlem
Nu måste jag be om hjälp. Jag har fotat många porträtt på våra hundar men de blir ofta misslyckade. På svart hund blir ofta bakrunden väldigt ljus, och på vit hund blir hunden krit-vit. Fotar men dem samtidigt blir korten nästan alltid kassa. Jag använder min canon 350d med 18-55/3,5-5,6. Fotar både manuellt och med automatik, men ingen skillnad.
Jag har beställt ett 50/1,8 objektiv som det kanske fungerar bättre med.
Har ni några tips på hur jag kan förbättra mitt hund fotande..!
 

Bilagor

  • loppan.jpg
    loppan.jpg
    43.8 KB · Visningar: 723
De höga kontrasterna gör att det blir svårt för kameran att exponera rätt. Om du testar att fota i raw så kan du finjustera exponeringen i efterhand! Dessutom får du ett större dynamiskt omång.
 
Tobias:
Man får inte större dynamiskt omfång med RAW. Däremot får man ett bättre resultat om man ljusar upp skuggor med RAW, tack vare fler tonsteg.

Nils:
Det är en fråga om eponering och att kamerans dynamiska omfång. Om man ska exponera så att man får fram detaljer i den mörka hunden så måste man exponera rikligt och då blir bakgrunden ljusare. Det är oundvikligt. Har man då något väldigt ljust med i bild, som tex en vit hund, så kommer detta att bli överexponerat.
Om du fotar i RAW så har du lite bättre möjlighet att justera skuggorna i efterhand, så testa att exponera efter den vita hunden och att dra upp skuggorna i efterhand.
 
I den övre bilden ser kameran ut att ha exponerat efter hunden. Dels blir bakgrunden överexponerad, men även vovven ser lite väl ljus ut. Prova att ta samma bild med lite underexponering (funkar nog bara i P-läget). Undvik solsken, jag har aldrig lyckats få bra exponeringar av svarta hundar på solbadande gräsmattor. En rejält mulen dag skall det vara och använd inte blixt eftersom detta ger en onaturlig lyster i pälsen. Den här bilden är tagen en mulen dag (1/25s f/4 iso 200)


Johan
 

Bilagor

  • img_1944-(liten).jpg
    img_1944-(liten).jpg
    12.9 KB · Visningar: 508
Tack!

Tack för tipsen. Jag ska prova underexponera och att fota i raw, vi får hoppas att det blir bättre då. Det blir oxå väldigt lätt rörelse oskärpa (oskarpt) på hundarna, kan det bero på slutartiden kombinerat med iso inställningarna..?
 
Får du rörelseoskärpa har du för lång exponeringstid. Detta går att korrigera med t.ex. ISO-inställningen. En dubblering av ISO (tex. 100 -> 200) innebär en halvering av exponeringstiden. Du kan söka i andra trådar för att lära mer om hur bländare, tid och ISO samverkar.


Johan
 
Jag har en Newfoundland, hel svart, helstor.

Bästa bilderna är med centrum vägd ljus mätning, eller med upplättnings blixt med diffusor i halvklart väder utom hus, rätt kul bilder får man även i starkare solsken, om man överkompenserar blixtljuset +1 & även så myclet som +2 funkar bra på svarta hundar, bra är nog också att bilder i knähöjd, eller i nivå med hundens storlek eller höjd.

Plåta svart & vit hund är nog en riktig höjdare, kanske du skall prova exponera varförsig & sy ihop bilderna med något lämpligt program med en korrekt exponerad bakrund också kanske.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.