Annons

Hjälp till en nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tordan69

Medlem
Tjenixen, jag köpte i höstas en Sony a100 med kitglugg och tänkte nu utöka med någon sorts telezoom i stil med 70-200/300.
Jag är nybörjare vad gäller systemkameror och har ingen koll på kvalité på de olika objektivtillverkarna. Tänkte kolla om ni har något snabbt tips på eventuella skillnader om man håller sig i ungefär samma prisklass, ca 2000:-

Har kollat på bl.a. Cyberphoto och där finns det 5 olika gluggar från Tamron, Sigma och en Sony. Har även kollat efter Minoltas AF 70-210/4,5-5,6 på begat-marknaden, betydligt billigare än nya enl.ovan.

Om du nöjer dig med 200mm så rekomenderar jag Tamrons 55-200mm helt klart mer än godkännt för runt 1300:-.

Halojsan och tack för din input. Ja, jag är inte spikad på just -300 utan ser hellre så mycket kvalité som möjligt sett till prisnivån. Det går alltid att läsa sig till olika tekniska specar, men folks uppfattning är viktig för en rookie som mig, tar ju tid att bilda sig en egen uppfattning :)

Du får precis det Du är beredd att betala för. Mitt korta råd är, för begränsade kassor, Beercan ( ty. Ofenrohr ), Minolta AF 70-210 f/4. Du hittar det ibland här på fotosidan.se och på tradera.se, men framförallt på eBay ( .co.uk, .de och .com ). Finns kanske en och annan på Blocket, men ...

Tack för din feedback Lennart. Jag är klart medveten om att kvalité kostar, men å andra sidan har jag inget dyrt/bra att jämföra med och det man inte vet mår man inte illa av :)

Jag har kommit till beslut och skaffar mig ett Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro. Ser fram emot leverans och kommande fotograferingar.

Ciao

Vettigt val imho. 4,3x zoom är i längsta laget för min smak, men APO-glas borde synbart förbättra IQ. Fördelen är också att det är en modernare konstruktion än beercan, särskilt map intern överstrålning och retroreflex från det bakre elementet. Happy shooting.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar