Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp!! Ska köpa ny kompakt digital kamera, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

FlemmingDK

Medlem
Hej o hopp :eek:)

Ska skaffa mig en ny Digital kamera men vet inte vilken, har bara haft en konica KD-400z.
funderat lite på en ixus 65 eller en 750
kom gärna med förslag på andra eller synpunkter på dessa 2 modeller.
vill ha en kamera som är snabb i uppstarten o som man snabbt kan ta bilder med.
Den ska inte vara alltför stor.
Den ska tåla lite för den ska med på en jorden runt resa om 1 månad =)
Hoppas att ngn har ngt som kan hjälpa mig i denna digitala jungeln!!

Mvh

Flemming
 
någon som har erfarenhet av ngn av följande kameror?

canon ixus 65
canon ixus 750
canon PowerShot s80
Kodak easyShare v610
Leica C-Lux 1

är tacksam för svar !!
 
Canon Powershot S80

Hej

Min far skaffade sig en Canon Powershot S80 och den höll i 6 månader innan den gick sönder och Canon service i GBG påstår att det är sand i kameran och dom vill inte laga den. Cyberfoto vill inte ta tillbaka kameran.

Reperatören sa även kameran var dåligt tätad.

Så jag avråder från Canons Powershot S80 för kvaliten är mycket tveksam och Canon vill inte reparera den.

Farsans älsta kamera är snart 50år gammala Zeiss kamera plåtade jag en rulle med för 2 veckors sedan och det gick mycket bra.

Början av 80 talet köpte han en Canon AF35M höll i 20 år innan batteriluckan gick sönder, filmkameran Canon 310XL som köptes in mitten av 70 talet fungerar fortfarande...

Mvh
Fredrik
 
Re: Canon Powershot S80

fredrikru skrev:
Hej

Min far skaffade sig en Canon Powershot S80 och den höll i 6 månader innan den gick sönder ...

Möjligen otur snarare en ett absolut kvalitetsbevis även om jag också är rätt säker på att inga av dagens kompaketer kommer åldras like värdigt som en gammal zeiss.

Jag har förresten föregångeren til S80, S70. Den har under det senaste året hängt med på flertalet semestrar i (för en kamera) väldigt jobbiga miljöer som salta sandstränder på Mau och i Portugal och Danmark. Givetvis har jag iaktagit försiktighet, men eftersom den är köpt just far att släpas med överallt så har den ändå varit med om en del. Den funkar fortfarande superbra, trots en del duster med sand och andra element.
 
Re: Re: Canon Powershot S80

Ola_H skrev:
Möjligen otur snarare en ett absolut kvalitetsbevis även om jag också är rätt säker på att inga av dagens kompaketer kommer åldras like värdigt som en gammal zeiss.

Jag har förresten föregångeren til S80, S70. Den har under det senaste året hängt med på flertalet semestrar i (för en kamera) väldigt jobbiga miljöer som salta sandstränder på Mau och i Portugal och Danmark. Givetvis har jag iaktagit försiktighet, men eftersom den är köpt just far att släpas med överallt så har den ändå varit med om en del. Den funkar fortfarande superbra, trots en del duster med sand och andra element.

Kameran har inte hunnits andvändas på semester än och Cannon Service i Göteborg vill inte laga den för dom påstår att garantin inte gäller.

// Fredrik
 
Re: Re: Re: Canon Powershot S80

fredrikru skrev:
Kameran har inte hunnits andvändas på semester än och Cannon Service i Göteborg vill inte laga den för dom påstår att garantin inte gäller.

// Fredrik

Det är givetvis väldigt surt och jag menar inte att det inte var fel på din kamera. Min poäng var bara att jag inte tror det är ett systematiskt konstrucktionsfel eftersom min som sagt funkar utmärkt även efter en del strapatser.

Tyvärr är det väl också så att OM det nu lyckas leta sig in några sandkorn i t ex zoom-mekanismen så kan det snabbt bli förödande för de flesta kameror. Även om digitalkompakter har färrre rörliga delar än analogdito så är zoomen fortfarande ofta en svag punkt just när det gäller sand.
 
Re: Re: Re: Re: Canon Powershot S80

Ola_H skrev:
Det är givetvis väldigt surt och jag menar inte att det inte var fel på din kamera. Min poäng var bara att jag inte tror det är ett systematiskt konstrucktionsfel eftersom min som sagt funkar utmärkt även efter en del strapatser.

Tyvärr är det väl också så att OM det nu lyckas leta sig in några sandkorn i t ex zoom-mekanismen så kan det snabbt bli förödande för de flesta kameror. Även om digitalkompakter har färrre rörliga delar än analogdito så är zoomen fortfarande ofta en svag punkt just när det gäller sand.

Hej

Har fått bilder från Canon och det ser mer ut som glasbitar än sand. Bilderna är lite för stora att ha i forumet så jag har lagt upp länkar på dom.

Se själv.

http://www.cd.chalmers.se/~boco/IMG_1818.JPG
http://www.cd.chalmers.se/~boco/IMG_1821.JPG
http://www.cd.chalmers.se/~boco/IMG_9921.JPG
http://www.cd.chalmers.se/~boco/IMG_9923.JPG

Är det glas eller sand?

Om det är glas så undrar jag om det inte är ett måndags exemplar och då tycker jag det är rätt rimligt att Canon servar kameran.

Mvh
Fredrik Rutgersson
 
s80 självklart. efter att jag är lite anti långzoomarna och tycker inte att "kreditkortskarerorna"(storleken) är något vidare heller. så är s80 det perfekta valet. kolla bara micke berg. anses av många sveriges bästa gatufotograf. han är en av många som använder den.
 
calle. skrev:
s80 självklart. efter att jag är lite anti långzoomarna och tycker inte att "kreditkortskarerorna"(storleken) är något vidare heller. så är s80 det perfekta valet. kolla bara micke berg. anses av många sveriges bästa gatufotograf. han är en av många som använder den.
S80:an är inte alls lika bra som gamla S70:an som tyvärr bara kan köpas begagnad nu.
Den är ju snart den enda kompaktkameran som man kan fotografera RAW med och det är ett måste om man vill krama ur högsta kvalitet ur sina bilder.

Kör man RAW i S70:an så blir kvaliteten nästan i 20D klass med bra objektiv.
 
Tycker nog det är rätt långt mellan kvaliteten i S70 och den man får från t ex 10D (eller 1DII som jag har nu). Jag har fotat mycket paralelletmed 10D och S70 och det är alrdig någon tvekan om vilken bild som kommer från vilken kamera och RAW i de flesta falla bara en lite förbättring.

Med det menar jag dock inte att jag inte gillar S70. Dels är kvaliteten ändå i många fall fullt tillräcklig och troligen ungefär så bra man kan förvänta sig av en kompakt. Dessutom har den ovanligt bra vidvinkel (motsv 28mm) och den är rimligt liten (fast den Sony P150 jag också har är ännu smidigare och ger motsvarande bildkvalitet). Den största fördelen är dock handhavandet som för någon som är van vid Canons systemkamerror är mycket bra. Slutar-, bländarautomatik, manuellt, Program mm ställs in nästan lika smidigt som på systemkemerorna och det är helt enkelt enkelt att ha kontroll över bilden (betydligt enklare än på min Sony, tycker jag).

Så, för någon som vill ha bra styrmöjligheter av sin kamera och som inte behöver en riktigt liten sakmen inte heller attraheras av de många fina kamerorna med mycket zoom (S3 etc) så är S70 är verkligen bra val i mitt tycke. '

Jag kan tyvärr inte uttala mig om efterförljaren S80.
 
Ola_H skrev:
Tycker nog det är rätt långt mellan kvaliteten i S70 och den man får från t ex 10D (eller 1DII som jag har nu). Jag har fotat mycket paralelletmed 10D och S70 och det är alrdig någon tvekan om vilken bild som kommer från vilken kamera och RAW i de flesta falla bara en lite förbättring.
S70:an och DSLR:en har ju för det mesta inte samma användningsområde. S70:an är ju mest lik en DSLR med semesterobjektiv men i kompaktformat och personligen använder jag den när t.ex. systemkameran väsnas för mycket eller är för stor ,klumpig och uppseendeväckande.

Det går att fota 100% ljudlöst med S70:an under t.ex. pågående operaföreställning.

Men jag har några bilder tagna i bra ljus med S70:an som är mycket lite sämre än DSLR-bilder jag tagit.
 
Håller med dig om användningsområdet, Christer. OM man formulerar sig så: det finns bilder som tagna med S70 i bra ljus som nästan är lika bra som en del ("lite sämre") bilder tagna med t ex 20D" så är det helt korrekt.

Jag kan säkert tänka mig att man kan få till 10x15-kopior från S70 som kan "passera som" bilder från en DLSR.

En annan schysst detalj med S70 tycker jag är egenskaperna vid macro. Eftersom jag inte har något makroobjektiv till min dslr så blir resultatet från S70 ofta väl så bra som att köra 24-70 på dslr och sedan croppa rejält.
 
Ola,
Det verkar som om vi är överens om att S70 är en mycket bra andrakamera värd att leta fram på begagnatmarknaden.
Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.