Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp - min digitala systemkamera é kass!

Produkter
(logga in för att koppla)

Krille

Aktiv medlem
Köpte för ett tag sedan en Canon EOS 350D med kitoptiken och tyckte den var jätttebra. Såväl med kitoptiken som med mina gamla Canon-gluggar (bl.a. EF 70-200/4 L USM, 300/2,8 L USM och 1200/5,6 L USM) fick jag fantastisk bildkvalitet - hög skärpa, fina färger och extremt rena, kornfria bilder även vid höga iso-tal. Och vid utskrift fick jag ett resultat som var klart bättre än jag brukade få med negativ film. Jag var supernöjd.
Tills ganska nyligen vill säga. För då kollade jag runt lite här på fotosidan och andra forum på nätet. Det verkar som om en del 350:eek:r inte är så bra. Det finns rapporter om både över- och underexponering, fram- och bakfokusering, kromatisk aberration, dålig kantskärpa, vinjettering, brus, överstrålning, färgstick, märkliga fenomen i raw-bilderna och en massa annat som jag knappt ens begriper hur det ska uttalas. Efter dessa upptäckter blev även jag skeptisk. Är verkligen min EOS 350:a så bra, om det nu finns så många som har invändningar?
Så jag började undersöka kameran och bilderna mer ingående. När jag satt och granskade några bilder vid 200% på skärmen upptäckte jag röda och gröna missfärgningar som jag aldrig hade sett innan. Tydligen ger min kamera ihop med alla objektiv jag provat kromatisk aberration i varierande grad. Det gillar jag inte alls. Var femte bild som jag tog med 70-200 zoomen i 200 mm läget och på full bländare (2,8) var en smula suddig. Kameran fokuserar alltså fel. Med blixt hände det också att en del bilder blev bleka, det hade jag inte tänkt på tidigare. Så felexponering kan läggas till min kameras brister. Upptäckte dessutom att kantskärpan i 18-läget med kitoptiken inte var så bra vid 100% på skärmen - också en ny erfarenhet. Med andra ord är kitgluggen skräp, för min 50 mm/1,4 är inte alls suddig i kanten. När jag plåtade rakt in i solen fick jag en massa reflexer i bilderna - åter ett bevis på att kameran strular. Så jag skickade in kameran till Canon för reparation och de hade fräckheten att påstå att de inte hittade nåt fel på den. Det blev droppen! Jag sålde 350:an och alla gluggar. Istället köpte jag en Nikon D70, med en hög fina objektiv (Nikkor AF-S VR 80-200/2,8, Nikkor AF-S VR 200/2,0, Nikkor AF-S VR 24-120). Först verkade bilderna bli kanon och kameran kändes klart bättre än min 350D. Fast efter att ha vant mig vid kritisk granskning av bilderna från 350D började jag upptäcka att även D70:an hade sina brister. Vid det här laget funderar jag på att sälja även den. Så vad ska man köpa istället? Har alla digitala systemkameror sådana här problem? Nu har jag blivit nojig och vågar inte köpa nytt innan jag noga har läst genom all forum och själv testat vilka brister som finns. Hade aldrig sådana här bekymmer med min gamla Canon F1:a.
 
Krille skrev:
EF 70-200/4 L USM, 300/2,8 L USM och 1200/5,6 L USM)

Inte för att vara en gnällspik, men varför tror du att du ska få ut 200% delförstorning utan att se ett enda bruskorn eller kanske en missfärgning?


Du har/hade ju rätt saftig optik, så varför inte satsa på ett fullformats hus. Te.x 1Ds eller 1Ds mk2 ??



Krille skrev: Är verkligen min EOS 350:a så bra, om det nu finns så många som har invändningar?

jag använder 350d för att jag gillar den , inte för att någon annan säger att den är liten eller kanske plastig.. Utan för att den fyller mina krav och önskemål



/Adam
 
Jag hoppas verkligen det var en smula ironi i Christians inlägg. Annars så är det bara att återgå till F1:an!
Kristoffer
 
Ha, ha, ha
det här var det roligaste jag läst på länge!
Fotosidan (och resten av världens fotoforum) i ett nötskal.
 
Nja, visst är vissa exemplar sämre...
Men om du använder kamera på samma sätt som du använde din F1 så tror jag inte att du blir missnöjd. Det är ju trots allt mest 'finesser' som har spökat och inte grundfunktionerna.

Din gamla F1 fokuserade du manuellt. Om du inte 'litar' blint på autofokusen utan kontrollerar fokus innan exponering så hittar du nog de flesta felfokuseringarna och kan korrigera dem.

Exponeringsautomatiken är bra, men behöver en övervakande fotograf som bedömmer ljussituationen och korrigerar. Exponerade du manuellt med din F1?

Blixtexponering blir ju lite svårare, men som med all exponering som visar ett konsekvent fel så är mitt tips, försök lära dig om kameran felexponerar lika mycket jämt, så lägg in en permanent kompensation.

Kameran är ju trots allt bara ett redskap och att lämna över allt till dess automatiker ger inte perfekt resultat för varje bild.

/Erik
 
I din profil står det yrkesfotograf. Kanske skulle du välja en kamera som passar yrkesfotografering bättre istället typ en Nikon D2x Det är alltid så att man får vad man betalar för.Jag har själv en D70 men som amatör så irriterar jag mig inte så mycket. Var ju synd att du sålde din Canonoptiok då dessa nästan alltid är skapare än Nikon. Lycka till.
 
Krille skrev:
sådana här problem? Nu har jag blivit nojig och vågar inte köpa nytt innan jag noga har läst genom all forum och själv testat vilka brister som finns. Hade aldrig sådana här bekymmer med min gamla Canon F1:a.

Mycker bra. Om du är ironisk alltså. Om du däremot menar allvar så är det dags att registrera en ny sjukdom; forumitis.
Det finns ingen kamera/ objektiv som inte uppvisar en massa fel i 200 procent.
200 procent fanns inte på tiden för F1an. Om du skulle använda den och de gamla gluggarna som skulle du upptäcka att de är behäftade med långt fler fel än den utrustning du har idag.
200 procennt på 20 cm avstånd klarar ingen.
 
Krille skrev:
.. som var klart bättre än jag brukade få med negativ film. Jag var supernöjd.
Tills ganska nyligen vill säga. För då kollade jag runt lite här på fotosidan och andra forum på nätet.

Du menar att du fick bekymmer först när du läste om problemen? Och hade du aldrig läst om det, så hade du fortsatt vara nöjd?
Tycker du inte att det är ett konstigt resonemang?

Ja, klart man hittar fel om man letar i 200%.
Kanske det finns lite missfärgningar, men syns dom på pappret?
Spelar det någon roll om det är en fläck här eller där eller en lila kant, om det inte syns på pappret.

Det är på slutprodukten man ska titta på, inte jämföra pixlar i dubbla upplösningen.

/Henri
 
;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) !

//Larsa :)
 
.Z. skrev:
;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) !

//Larsa :)

Instämmer!
/Göran
 
ok, kul

eller.. nje, inte alls..

Märkligt att vissa har hur mycket tid som helst att skriva inlägg.. somliga till och med Ironiska inlägg eller bara massa :) :) :)

/Adam :) : ) :)
 
teamfoto skrev:
Märkligt att vissa har hur mycket tid som helst att skriva inlägg.. somliga till och med Ironiska inlägg eller bara massa :) :) :)

/Adam :) : ) :)

Ctrl C, Ctrl V du vet ;-)

//Larsa som också missar ironi ibland...
 
Krille skrev:
med mina gamla Canon-gluggar (bl.a. EF 70-200/4 L USM, 300/2,8 L USM och 1200/5,6 L USM)

Kan man sina "Canon-gluggar" är det här det pinglar till med ironi- och skämtsignal..

1200/5.6L? Ja, för den köper många privatpersoner @ nära en miljon kronor.

Funny, funny.
 
Hahaha.... Dagens garv.. Tack för den Christian..

*Vrider mig i plågor*

Ps... Du kanske skall byta den mot en Powershot S2 IS. Hörde att tidningen FOTO skulle testa den i nästa nummer. Du kan ju ringa deras testredaktör och fråga ut han lite om den.

Ha det bra!
Hörs.
 
Jeppe skrev:
Du kan ju ringa deras testredaktör och fråga ut han lite om den.

Såvitt jag har hört svarar han ogärna på frågor om tester som ännu inte publicerats. Så jag tror S2 IS:en får vara. Dessutom har den säkert massor med kromatisk aberration. Och det var ju precis det jag ville undvika. Kanske det får bli en Nikon D50 istället...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.