Annons

Hjälp mig, vad ska jag börja med?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, så för mig då... är det bortkastat då att köpa det med 55-250IS, Jag tänkte ju köpa båda!!! :)
Klarar jag mig med 18-55 och macrot där då isaåfall till att börja med? kanske man kan köpa till 55-250 sen då?!

Jag vet inte om du har möjlighet, men det absolut bästa du kan göra är att gå till en fotobutik och titta på Canon 450D med original objektivet samt Canons 55-250 objektiv. De har antaglinen Tamrons objektiv också. Ta god tid på dig och be säljaren förklara så att du säkert förstår. Du behöver inte känna dig tvungen att handla första gången du är där.

Jag tror detta kan vara ett bra sätt för dig att förstå skillnaden mellan olika objektiv.

Ok, så för mig då... är det bortkastat då att köpa det med 55-250IS, Jag tänkte ju köpa båda!!! :)
Klarar jag mig med 18-55 och macrot där då isaåfall till att börja med? kanske man kan köpa till 55-250 sen då?!
Nej inte alls.
Du frågade vad det var för slags objektiv.
Kortare variant: Det är en telezoom.

Normalen är väl ca 27mm på en Canonkamera (det kommer säkert ngn och rättar mig om jag har fel).
250/27=> ca 9ggrs förstoring.

Om DU vill ha ett tele, det vet bara DU och ingen annan.

Men normalt köper en nybörjare en normalzoom.
Kompletterar med en telezoom ganska snart.

Efter ngt/ngra år blir det:
vidvinkelzoom.
makro
blixt
fast optik
extrema telen

Dessa tillägg har inte ngn inbördes ordning och beror på det egna intresset.

Själv har jag inget makro eftersom jag inte fotograferar makrobilder. Jag är helt enkelt inte intresserad av det. Men det har hänt att man hade önskat ett makro vid ngra närgångna porträtt. Men jag har en 35-70 optik som har fuskmakro. Fuskmakro (finns säkert ngn korrekt term) ger inte skala 1:1.

Min reflektioner som total amatör:

Jag köpte mig en Canon 450D.
Det kunde lika gärna blivit en Nikon eller Sony eller Whatever nånting, men när jag stod i affären och kände och klämde kändes det som att just den modellen av Canon passade i mina händer.

Tips 1: Känn och kläm på grejorna. Vilken passar bra i dina tassar?

... sen köpte jag med ett 18-55 kitobjektiv.
Glad i hågen gick jag ut och fotade 800 bilder med min nya fina kamera.
Kom hem och fann att 800 bilder var piss, suddiga, för mörka och för ljusa, oskarpa och mestadels kass.
Fel på kamera/objektiv tänkte jag, förstås.
Ett halvår senare - med samma objektiv - lärde jag mig att kamera och objektiv inte var det som felade, utan... *host*.
Jaja...

Tips 2: Starta med kitobjektivet (om du får med ett sånt till billig peng) och försök få till bra bilder med det.
Det funkar inte i början, men efter ett tag blir fler och fler bilder skapliga.

Så tycker jag...
:)

Jag har inte tittat på ett tag, så jag vet inte om det finns kvar, men det har funnits paket med 40D, 18-55 och 55-250 mm på Scandinavian Photo.

För 10000 kronor måste de anses mycket prisvärda.

Dom är slutsålda dom hade inte så många såna paket.När dom sänkte priset till 9995 kr tror jag dom hade typ 40 paket Det rasslade bara till så var dom slut.Men dom som fick dom paketen för det priset gjorde ett klipp.

Glad i hågen gick jag ut och fotade 800 bilder med min nya fina kamera.
Kom hem och fann att 800 bilder var piss, suddiga, för mörka och för ljusa, oskarpa och mestadels kass.
Fel på kamera/objektiv tänkte jag, förstås.
Ett halvår senare - med samma objektiv - lärde jag mig att kamera och objektiv inte var det som felade, utan... *host*.
Jaja...

Njae... dåliga bör inte bilderna bli, om man låter kameran ta hand om exponering och fokusering! Håller man bara kameran still, så tycker jag nog att bilderna ur en modern DSLR med allt ställt på auto blir till den övervägande delen alldeles utmärkta.

Men självklart vill man ha alla bilder bra, och då får man läsa på och öva, precis som du skriver. Och komma litet närmare målet. Men dit kommer man inte! (Ha! Säger han som har fler objektiv än bra bilder!)

Per.

Grattis får man säga då :)
Vad var det som gjorde att du valde den?
Följde något objektiv med eller har du köpt något löst?

Tror bara att det är en bra nybörjarkamera bara. Fick bra pris på ett paket. Dock utan objektiv mer än 18-55IS. Känner dock nu utan att ha fotat allt för mycket att ett zoom och macro blir nästa köp. =)

Precis! Trist men å andra sidan kanske det är en fördel att först lära sig denna kamera. Finns säkert mycket att lära av att fota med denna.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto