Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig, vad ska jag börja med?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så du menar i klarspråk att det är bättre att köpa det där paketet 450d med 18-55 och sen utöka med ett 55-250IS? Va de så du mena eller?
Vet ej nåt om dessas andra du skrev om! :)

Jag köpte min första digitala systemkamera i början av året. Jag valde en Canon 450D med original 18-55mm. Jag är oerhört nöjd med denna kameran både vad gäller pris, kvalité och funktionalitet. En alldeles utmärkt ingångskamera till den digitala världen som jag kommer att använda under många år.

Därefter har jag kompletterat med ett Tamron 55-200mm samt ett Tamron 70-300mm. Utöver det diverse filter samt närbildslinser för trevlig makrofotografering.

Om det är viktigt för dig att kunna filma så finns ju nya Canon 500.

Erik: Nu förstår jag vad du menade. Erland: Klart jag ska klämma på lite olika modeller först. ;) Lars: Tack, förstår precis vad du menar. Är ju trots allt nybörjare. :) Ingemar: Jag är sugen på den med. Hittade ett paket med 18-55 och ett Tamron 70-300 som medföljer. En del anser tydligen att tamron 70-300 skall vara dåligt?! Och nej jag hade inte tänkt filma i första hand.

Erik: Nu förstår jag vad du menade. Erland: Klart jag ska klämma på lite olika modeller först. ;) Lars: Tack, förstår precis vad du menar. Är ju trots allt nybörjare. :) Ingemar: Jag är sugen på den med. Hittade ett paket med 18-55 och ett Tamron 70-300 som medföljer. En del anser tydligen att tamron 70-300 skall vara dåligt?! Och nej jag hade inte tänkt filma i första hand.

För oss amatörer så duger Tamron bra. Jag har jättekul med mitt Tamron 70-300, dessutom finns det ett roligt makroläge på det som man kan leka med. Det är bättre att lägga pengar på dyra objektiv om några år, när man vet mer exakt vad man är ute efter.

Hittade ett paket med 18-55 och ett Tamron 70-300 som medföljer. En del anser tydligen att tamron 70-300 skall vara dåligt?!
Tamrons 70-300 är en extremt billig telezoom, kostar normalt en bit under 2000 kr. Och man får nog ungefär vad man betalar för -- det är alltså inte något speciellt bra objektiv, men kanske prisvärt.

Ingemar: ja och vi nybörjare har ju inte nåt att jämföra med heller så. ;) Erland: ja det kan jag kanske hålla med om men som sagt för en nybörjare som inte har något att jämföra med är det säkert bra från början iallafall. Vad är skillnaden då på ett tamron 70-300 och ett 55-250IS ??? Säkert helt två olika objektiv för två olika ändamål, eller?

Vad är skillnaden då på ett tamron 70-300 och ett 55-250IS ??? Säkert helt två olika objektiv för två olika ändamål, eller?
För det första har Canon 55-250 antiskak (IS), vilket alltså minskar risken för att bilderna ska bli oskarpa på grund av att du inte håller kameran riktigt stadigt. Det märks oftast på långa brännvidder och jag tycker personligen att det är mycket nyttigt. Sen tror jag nog att Canons objektiv är skarpare och bättre på andra sätt också.

Enligt min uppfattning är Canon 55-250 ett bättre (och lite dyrare) alternativ till Tamron 70-300.

Ok. Ja det var lite så jag tänkte först. Att isåfall köpa paket med 450d 18-55 och sen köpa till ett 55-250IS istället för paketet med tamronet.

Jag håller med Erland i hans jämförelse mellan Canon och Tamron objektivet. Om du har råd att välja Canon objektivet så vill jag rekommendera dig att köpa det.

De erfarenheter jag har så här långt med mitt Tamron 70-300mm är att jag väldigt ofta får oskärpa vid full fokus, beror naturligtvis på skakningsoskärpa. Stativ är att rekommendera. Det kan också ha lite svårt med autofocus vid mörker, inte så att det stör så där väldigt mycket, men helt klart lite problem ibland.

Angående min Canon 450D så lyckades jag pruta en 500-hundring när jag köpte det eftersom jag då samtidigt köpte ett Tamron 55-200 objektiv. Jag handlade i en OnOff butik.

Mycket hit, mycket dit. Köp en Canon EOS 450D och du kommer vara nöjd.

Tycker verkligen inte du ska köpa något bättre, det kan bli så att du tycker det är för avancerat med en massa rattar, knappar och vad vet jag.

450D kommer duga perfekt, och det är en Canon, så det finns stort utbud av både begagnat och nytt om du vill köpa till objektiv, väska eller liknande!

Ja tack jag tror jag har de ja behöver veta nu. =) blir nog en canon och ett canon objektiv. Kanske man får rabatt om man köper båda. =)

Va bra

OM jag hade börjat om idag så hade jag köpt mig en Canon.

Mitt råd Ett billigt hus med en normalzoom med IS.
Fota med det ett tag och känn efter om foto är en grej för dig.
När du sedan börjar känna att allt du vill ha med i bild inte kommer med så köper man en vidvinkel och kommer du inte tillräckligt nära så köper du ett tele.

För riktigt macro så finns det inga genvägar till systemkameran, det blir ett macroobjektiv. Men det finns närbildslinser som är billigt och det kanske räcker i början.

Objektiv

Frågan är, vad är Canon 55-250Is för ett slags objektiv?
Kan man fota macro med det eller?
Vilket prisvärt macroobjektiv kan jag annars köpa till?
Om jag vill ha ett objektiv som jag kan zooma långt med vad ska jag då välja?
Tänk dock på att det ska vara hyfsat pris eftersom jag är nybörjare! =)

Det är ett telezoom, inte makro.

itta Rätt! Tisp från ndra kan inte ersätta egen kunskap som dessutom är mycket lätt att inhämta på nätet. Det är enkelt att hitta jämförande tester och uppställningar för kameror och objeltiv. Det som behövs är lite eget arbete och inte att be någon annan om att göra arbetet.

Helt rätt, Per, mitt svar var inte direkt riktat till just denna tråd, i första hand, utan tendensen börjar bli, att alltför många hoppar över det viktigaste, - undersöka sitt eget unika behov, studera olika kameror, kunskap har alltid varit en förutsättning för ett bra köp.

Kunskapen kommer fortare fram, än många tror, när man är intresserad av ett ämne, i detta fall, fotografering.

Gå på enbart tips, då blir det inte ett köp, av egen uppfattning, enbart en tro, att ha gjort ett rätt val.

Min fru köpte en Pentax K-M och är otroligt nöjd. Jag som kör med en Nikon D200 är mycket förvånad över vad denna kamera kan prestera. Den har ju skakreducering i huset och dammborttagning m.m. Bilderna med Pentax K-M ligger inte efter min D200 och kostade i princip 1/3 av en Nikon D200. Dyrast är inte alltid bäst och utvecklingen går fort som fan!

En optik som har samma brännvidd, anges i millimeter, som sensorns längsta sträcka, diagonalen, är ett normalobjektiv.
För mig 24x36mm => mha pytagoras sats ca 43mm.
Normalobjektiv innebär att perspektivet blir ungefär detsamma som våra egna ögon.

Alla optiker som är kortare än normaloptiken är vidvinkel.
Alla optiker som är längre än normaloptiken är tele.

När det gäller tele så kan man ange förstoringsgraden.
Optik på 200mm ger mig förstoringen= 200/43 ca 4,5ggr.

zoom innebär att det inte är fast optik. Flera brännvidder kan presenteras mellan två ytterlägen tex 18-55mm. 55/18 = ca 3 optiken har alltså 3gångers zoom.

Ok, så för mig då... är det bortkastat då att köpa det med 55-250IS, Jag tänkte ju köpa båda!!! :)
Klarar jag mig med 18-55 och macrot där då isaåfall till att börja med? kanske man kan köpa till 55-250 sen då?!

Macro hittar du här:
Scandinavianphotos hemsida
Objektiv-> passar Canon -> Makro

Ett äkta makroobjektiv kan avbilda i skala 1:1, ibland större.

Brännviddsvalet på ett makro beror på vad du vill fotografera. Det finns många trådar i ämnet.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto