Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig, vad ska jag börja med?

Produkter
(logga in för att koppla)
men jag tänkte mest att det följer ju med ett på onoff för samma pris som på en på tex. elgiganten, utan detta! På det paketet ingår ju ett 18-55 och inget mera. medan det på onoff ingår det där 70-300 mm. varför är inte det bra då?

Jo, visst är det bra att få optik på köpet, men Tamron-objektivet är inte speciellt bra, helt enkelt! Canon 55-250 IS är bättre. Tyvärr är inte Canon 18-55 utan IS speciellt bra, heller.

Jag tycker att du köper 18-55 IS, om du ska köpa Canon. Vill du lägga till pengar för att få telezoom också, är 55-250 IS prisvärt, men givetvis inte det enda valet.

Per.

Vill ju ha så att man kan zooma in nära och fota på långt håll. Tänkte det ingår ju 18-55 och så köper jag ett 55-250IS senare när jag lärt mig kameran. men får man ett sånt där annat på köpet till samma pris som utan så köper jag det ändå! man får ju det på köpet oavsett kvali´te!

Vill ju ha så att man kan zooma in nära och fota på långt håll. Tänkte det ingår ju 18-55 och så köper jag ett 55-250IS senare när jag lärt mig kameran. men får man ett sånt där annat på köpet till samma pris som utan så köper jag det ändå! man får ju det på köpet oavsett kvali´te!

Jovisst, men du vill inte ha 18-55 utan IS. Kan du få med IS och ändå få 70-300 på köpet, så är det givetvis OK.

PS. Enligt prisjakt.se så verkar 450 D med 18-55 IS kosta ca 6900:- Tamron-objektivet ca 1400:- Du får alltså 100:- paketrabatt, inte mer. DS

Senast ändrad:
Tack Anton! Skönt att någon förstår en nybörjare. Tycker ändå att de flesta är som folk här ändå! ;-)
Får jag vara nyfiken och fråga vilken kamera du har?

Jo, visst är folk.. men många typer på olika forum borde kanske låta bli att svara då någon frågar :) min pappa har samma syn på just fotosidans forum och har därför valt att inte skriva här :)

Jag har en Canon EOS 30D och en Canon EOS 40D som är inne på service hos en av Canons serviceverkstäder. Med 30Dn så ingick 18-55 f/3.5-5.6 utan IS. Gäller att hålla kameran still även om man inte zoomar så mycket blir lätt skakningsoskärpa tycker jag iaf. Men de är ju skit bakom spakarna ;) Har inte tillräckligt snabb slutartid helt enkelt bland annat.

Som någon skrev så kan du klicka på varje persons namn och sedan har många uppgett vad de har för olika saker i sina kameraväskor. Vissa har skrivare osv i sina har jag sett ;) men om dom har det i den verkliga väskan vet jag inte.

Det här med att köpa nya grejor är ju egentligen samma med allt.. t.ex om man ska köpa en plattång vad ska man tänka på.. vilken är bäst osv.. finns det några tillbehör..blabla..

Största skillnaden rent materiellt är att mina 30D och 40D har magnesiumlegering vilket får kameran att kännas lite mer "riktig"
300-500D har inte detta om jag kommer ihåg rätt och JAG tycker att dessa känns rätt plastiga.

Det blir nog bra det där ska du se :)

Ska köpa mig en systemkamera nu och jag är amatörfotograf och jag har bara haft en "vanlig" digitalkamera förut.
Har funderat på Canon eos 450d, 500d och en Nikon D60, 90 eller D5000.
Tänker egentligen fota allt men blir nog mest naturen. Gärna macro.
Man köper väl till objektiv förstås och dessa paket med 18-55 är väl kanske inget att hurra för men som sagt det går väl att köpa till objektiv till alla dessa kameror. Känns mest sugen på en Canon eos 500d men är ej säker. Någon som har en sån som vet om utrustnint till mm????
Vore tacksam för all svar.

Hej Annelie !

Jag tycker du ska köpa Canon 500D , huset bara.

https://www.inet.se/kamera---foto/digitalkameror/canon-eos-500d-kamerahus/6202038/

(dom bjuder på frakten)

Sedan så tycker jag att du ska satsa på ett hyfsat bra objektiv direkt.

Som det här t.e.x. :

https://www.inet.se/kamera---foto/objektiv/canon-objektiv-ef-s-17-85mm-f-4-5-6-is-usm/6201392/

Om du ska fota macro kan jag varmt rekomendera Canons 60mm.

https://www.inet.se/kamera---foto/objektiv/canon-objektiv-ef-s-60mm-f-2-8-makro-usm/6201164/

Sedan när du kommer på att du vill ha en bra telezoom objektiv i framtiden så ska du sätta igång och spara till en sån här :

https://www.inet.se/kamera---foto/objektiv/canon-objektiv-ef-70-200mm-f-4l-is-usm/6201402/

(ja den e´lite dyr kanske , men bäst)

Sen efter det så blir det dags igen att börja uppgradera vidvinkezoomen till en sån här :

https://www.inet.se/kamera---foto/objektiv/canon-objektiv-ef-16-35mm-f-2-8l-ii-usm/6201695/

(Det är det som är det roliga med den här hobbyn , man ska aldrig bli nöjd förrän man har allt det bästa)

Glöm inte att du ska köpa :

filter
gummiblåsa
liten borste
putsduk
motljusskydd
fotoväska
stativ
minneskort
extern blixt
uppladdningsbara batterier
omnibounce
trådutlösare
samt en bra lärobok... kan rekomendera den här :

http://www.fotosidan.se/shop/viewproduct.htm?ID=17882

Lycka till !

M.v.h. anders.

Tyckte det va de ja skrev ;). 450 + 18-55 och det där andra som medföljer. Får jag det i princip samma pris som utan så tar man ju det.

Tyckte det va de ja skrev ;). 450 + 18-55 och det där andra som medföljer. Får jag det i princip samma pris som utan så tar man ju det.

Pratar du fortfarande om OnOff och 450D/18-55/70-300? I så fall förstår jag inte hur du räknar.

På OnOff kostar
450D+18-55 6790:-
450D+18-55+70-300 8195:-

Du betalar alltså 1405:- för Tamron 70-300. Det är nog ganska precis vad den kostar på nätet. Inte alls medföljer på köpet, alltså.

Eller missförstår jag?

Per.

Ok. Missförstod. Tänkte bara om det objektivet var bra. Men då tänker jag isåfall köpa 450d och sen köpa till 55-250 till å börja med. Kan ju inte ge mig till att köpa ett kamerahus för 8-9000 för att sen köpa ett objektiv för 6000kr styck och mera när jag är nybörjare. Det vore ju mer eller mindre vansinnigt. När man inte hållit på med fotografering med systemk. Bättre att köpa ett kit och sen uppgradera med objektiv eftersom.

Ok. Är det bättre att lägga pengar på ett kamerahus eller objektiven då?
Jag är ju sugen på canons 500d men de flesta rekomenderar ju Nikon D90 eller D5000. Så svårt. Vill ju lägga pengarna rätt så att man inte gör fel köp liksom!?

Nu har jag inte läst hela tråden, men av de tre kamerorna rekommenderar jag 500D eller D90 i första hand.

Har du jättetight budget eller jättestort behov av vridbar skärm (med taskig upplösning) så kan du fundera på D5000.

Står det mellan 500D och D90 är det lite svårare. D90 ligger fantastiskt bra i åtminstone min hand. EOS 500D har lite sämre ergonomi, men personligen gillade jag filmerna från 500D bättre än de från D90. Om man nu är intresserad av att filma alltså. Kläm, känn och välj den du gillar bäst.

Edit: såg att du redan bestämt dig. Dåså.. :)

Jag har inte tittat på ett tag, så jag vet inte om det finns kvar, men det har funnits paket med 40D, 18-55 och 55-250 mm på Scandinavian Photo.

För 10000 kronor måste de anses mycket prisvärda.

Din fråga var rätt harmlös i jämförelse med en del andra som jag gissar larsborg tänker på. Ta inte åt dig.

Per.

Helt rätt, Per, mitt svar var inte direkt riktat till just denna tråd, i första hand, utan tendensen börjar bli, att alltför många hoppar över det viktigaste, - undersöka sitt eget unika behov, studera olika kameror, kunskap har alltid varit en förutsättning för ett bra köp.

Kunskapen kommer fortare fram, än många tror, när man är intresserad av ett ämne, i detta fall, fotografering.

Gå på enbart tips, då blir det inte ett köp, av egen uppfattning, enbart en tro, att ha gjort ett rätt val.

Tack för alla svar. Känns bara som att 450d är en bra nybörjarkamera och att man ändå kan lägga pengarna på lite bättre objektiv istället. 40 d då, är den mycket bättre? Många rekomenderar just 450 d som nybörjar. 500d verkar som att mellan dom två skiljer i princip filmningen. Ni som har kamerautrustning för 20000 och mer förstår jag inte rekomenderar 450d. Men ha i beaktning att jag som sagt tidigare är nybörjare och inte kan ett dugg om foto på den nivån. Alla är vi ju barn i början. =)

Ett kamerahus är ett kamerahus.

Att betala mer eller mindre spelar inte så stor roll för bildernas del.

Plast är billigare metall är dyrare
Fler knappar är dyrare
större sensor är dyrare
Bättre ergonomi kan va dyrare
snabbare datorer är dyrare

Men alla kamerahus är gjorda för EN sak. Att fånga bilder när man trycker på knappen.

Optik är däremot helt avgörande för vad för slags bilder du kan ta.
Normalt sett så följer optiks kvalité priset.

Så alltså om jag köper en 450d eller 500d, då spelar det ingen roll vilka objektiv jag köper eller? Kan inte bli bättre bilder oavsett då om det inte är tillräckligt bra i kamerahuset?

Så alltså om jag köper en 450d eller 500d, då spelar det ingen roll vilka objektiv jag köper eller?
Jag tror att Erik snarast menade tvärtom -- det spelar inte så stor roll om du har en 450D eller 500D, det är viktigare att lägga pengarna bra objektiv.

Det är ju bra kameror båda två. Men jag tycker du ska ta och känna på en 40D också -- kanske trivs du bättre med den. Och det är en bättre kamera på många sätt: snabbare, bättre reglade, trevligare sökare.

Jag tror att Erik snarast menade tvärtom -- det spelar inte så stor roll om du har en 450D eller 500D, det är viktigare att lägga pengarna bra objektiv.

Det är ju bra kameror båda två. Men jag tycker du ska ta och känna på en 40D också -- kanske trivs du bättre med den. Och det är en bättre kamera på många sätt: snabbare, bättre reglade, trevligare sökare.

Vilket råd, - 40D är ju mycket större, tyngre, dyrare, så typiskt, bara för att tipsaren själv har denna "skolåda"!

40D skulle vara ett bättre kamerahus än 450D/500D, för en nybörjare, som troligen vill ha en liten D-SLR, vaa?

40D har bättre spec. än 450D/500D kan så vara, men inte ger det automatiskt bättre bilder, nej!

En bättre sökare får man enbart, så att det verkligen gör skillnad, med en Canon 5D Mll, FF bildsensor, men då blir kamerahuset oxå 3 ggr så dyrt!
Troligen inte intressant i detta fall!

40D har en trevlig (?) sökare, jasså?

Vilket råd, - 40D är ju mycket större, tyngre, dyrare, så typiskt, bara för att tipsaren själv har denna "skolåda"!
40D skulle vara ett bättre kamerahus än 450D/500D, för en nybörjare, som troligen vill ha en liten D-SLR, vaa?
Jag har inte gett något annat råd än att Annelie bör känna på 40D. Jag har ingen aning om huruvida hon tycker bättre om en liten eller en lite större kamera och förstår inte alls varför just en nybörjare skulle föredra små modeller.

För övrigt är sökaren på 40D märkbart större och bättre (pentaprisma istf pentamirror) än småsyskonens. Även om den givetvis inte är lika stor som på 5D.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto