Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig, vad ska jag börja med?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok.
Kanske inte spelar så stor roll egentligen med kamerahuset då utan viktigare med vad för slags objektiv man kan köpa till!

Samma där, kitobjektivet som kommer med resp kamera är sannolikt också rätt likvärdiga. Det du kan fundera på är om det finns olika kit med olika omfång och ngt av dessa kanske passar dig bäst.

Och hur vet man det????

Ja, det är väl lite av en 10.000 kronorsfråga. Dels är det väl så att det är lite olika prisklasser. Om du tar Nikon, som jag har, så har de väl i princip 3 olika prisklasser. Billigast tror jag är 18-55 objektiv, därefter 18-105 eller 18-135 och dyrast är 18-200 resp 16-85.

Sedan handlar det om vilken typ av fotografering du tänker dig. Behöver du tele så kanske 18-200 är att föredra. Själv har jag ett 16-85 som jag gillar skarpt och funkar bra till landskap och porträtt och allmänna familjebilder. Det är lite sådana frågor som du måste fundera kring och diskutera med fotohandlaren. Har du ngn fotoklubb i närheten kan du ju få be att träffa ngn fotograf där som kan ge dig lite mer råd.

Ja 18-55 är kanske lite litet, tänkte mig lite mera, strax under 100 men det där finns väl till alla kamerorna att bygga på antar jag. men en canon eos 450 ev. med 18-55 och ett 55-200 IS lär väl funka bra antsr jag!?

Min uppfattning, inom nästan alla köpråd trådar, är att frågorna börjar bli, av typ:
Pappa och mamma hjälp mig!

Har man ingen lust, att lära sig själv, något lite info om kameror, är man rökt, bara en tro, att det är coolt med systemkameror!

Men, det kan också vara en test, det förekommer ofta, hur mycket otroliga svar som kommer in, alla tipsar om just sitt eget kameramärke, ha-ha!

Och sen finns det ju alltid dem som skriver foruminlägg med överdrivet många kommatecken.

Vad menar ni med det?????????????????? ;-)

Till Canon kan man bland "paketgluggarna" välja exempelvis att ha EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS och kombinera det med EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS. Eller så kan man gå på en enda, och välja EF-S 18-200 mm f/4-5,6 IS. Förmodligen blir bildkvalitén med de två objektiven något bättre än med det som försöker göra allt i ett och samma.

Ska du ha bästa kvalité för priset ska du nog alltid köpa det billigaste du kan hitta. En paketglugg på 18-55 mm, som kanske ökar priset på paketet en tusenlapp, är aldrig tio gånger sämre än en EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM eller en EF 24-105 mm f/4L IS USM, trots att priserna för de två senare är minst tio gånger högre.

Ingen kan övertyga mig om att exempelvis kombinationen EF 24-70 mm f/2,8L USM och EF 70-200 mm f/2,8L IS USM är lika många gånger bättre än de 18-55 & 55-250 jag nämnde ovan, som priset är högre. I den sista änden kostar prestanda massor. Däremot är det heller inget tvekan om vilken uppsättning som är bäst, i absoluta tal.

Så du menar i klarspråk att det är bättre att köpa det där paketet 450d med 18-55 och sen utöka med ett 55-250IS? Va de så du mena eller?
Vet ej nåt om dessas andra du skrev om! :)

Ja jag kan ju inte svara för alla de andra som frågar. Jag är intresserad av att fota och tänkte bara att lite hjälp från de som är duktiga inte skadar direkt.Speciellt inte då man aldrig haft en sådan kamera tidigare.

Jag förstår hur du menar! Många i detta forum är som dom vart när man frågar något som nybörjare. Jag får känslan av att om man frågar något så får man oftast slag på fingrarna av många eller vissa istället för att verkligen hjälpa en med tips eller sitt personliga råd.

Jag tycker det är bättre att låta bli att svara om man ändå bara ska "klag" på den som frågar om hjälp..

Ibland är det lite som att folk svarar med det klassiska "RTFM" om någon frågar något.

Jag tycker att du ska känna på kameran i butiken för att känna hur den känns att hålla i t.ex och eventuellt om man kan få prova att fota.
Mediamarkt är ju bra till det. Där har de ju produkterna uppackade som man får prova. Kitobjektivet 18-55 har jag haft nu i ett par månader och fungerar väldigt bra men ibland saknar man vissa egenskaper som jag varken kan återge med andra inställningar eller med det objektiv jag har. Ibland vill man ju t.ex zooma in lite extra om man är på en båt och vill fota någonting på berget eller på stranden. Dessutom vill man ibland ta närbilder (makro) och det går inte så bra med just 18-55 eftersom det inte går att ta riktigt nära :)

Lycka till med ditt eventuella köp! Hoppas att du kommer att bli nöjd och ta många fina bilder som du kan publicera här :)

Tack Anton! Skönt att någon förstår en nybörjare. Tycker ändå att de flesta är som folk här ändå! ;-)
Får jag vara nyfiken och fråga vilken kamera du har?

men jag tänkte mest att det följer ju med ett på onoff för samma pris som på en på tex. elgiganten, utan detta! På det paketet ingår ju ett 18-55 och inget mera. medan det på onoff ingår det där 70-300 mm. varför är inte det bra då?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto