Annons

Hjälp mig, vad ska jag börja med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annelaisan

Avslutat medlemskap
Ska köpa mig en systemkamera nu och jag är amatörfotograf och jag har bara haft en "vanlig" digitalkamera förut.
Har funderat på Canon eos 450d, 500d och en Nikon D60, 90 eller D5000.
Tänker egentligen fota allt men blir nog mest naturen. Gärna macro.
Man köper väl till objektiv förstås och dessa paket med 18-55 är väl kanske inget att hurra för men som sagt det går väl att köpa till objektiv till alla dessa kameror. Känns mest sugen på en Canon eos 500d men är ej säker. Någon som har en sån som vet om utrustnint till mm????
Vore tacksam för all svar.

Jag har en 500D men jag förstår inte frågan riktigt. Det finns hur mycket som helst att välja på vad gäller objektiv och andra tillbehör, se t.ex. Cyberphoto och Scandinavian photo.

Rådet till nybörjare brukar vara: köp med kit-objektivet och gå ut och fota en period tills du inser vad du saknar.

Detta är en mycket vanlig fråga. Standardsvaret beträffande val är: känn på dom, och välj den som sitter bäst i handen.

Beträffande optik, duger paketgluggen oftast, bekymra dig inte om det.

Makro betyder i princip inköp av mellanringar, närbildslins eller separat optik. Ingen paketglugg klarar speciell hög förstoringsgrad.

Per.

Ok. Är det bättre att lägga pengar på ett kamerahus eller objektiven då?
Jag är ju sugen på canons 500d men de flesta rekomenderar ju Nikon D90 eller D5000. Så svårt. Vill ju lägga pengarna rätt så att man inte gör fel köp liksom!?

Min uppfattning, inom nästan alla köpråd trådar, är att frågorna börjar bli, av typ:
Pappa och mamma hjälp mig!

Har man ingen lust, att lära sig själv, något lite info om kameror, är man rökt, bara en tro, att det är coolt med systemkameror!

Men, det kan också vara en test, det förekommer ofta, hur mycket otroliga svar som kommer in, alla tipsar om just sitt eget kameramärke, ha-ha!

Ja jag kan ju inte svara för alla de andra som frågar. Jag är intresserad av att fota och tänkte bara att lite hjälp från de som är duktiga inte skadar direkt.Speciellt inte då man aldrig haft en sådan kamera tidigare.

Men, det kan också vara en test, det förekommer ofta, hur mycket otroliga svar som kommer in, alla tipsar om just sitt eget kameramärke, ha-ha!

Nej, jag håller inte med dig!

De flesta svar är snarare av den neutrala typ som i denna tråd.

Men det vore verkligen på tiden att skriva en kort text som berättar om hur man lämpligen går tillväga när man köper sin första DSLR.

Per.

Ja jag kan ju inte svara för alla de andra som frågar. Jag är intresserad av att fota och tänkte bara att lite hjälp från de som är duktiga inte skadar direkt.Speciellt inte då man aldrig haft en sådan kamera tidigare.

Din fråga var rätt harmlös i jämförelse med en del andra som jag gissar larsborg tänker på. Ta inte åt dig.

Per.

Vad skulle du Per rekommendera då? Kan en eos 450 d vara bättre än en 500d om man köper till bättre objektiv? Eller behövs nåt kraftigare som Nikon D90 eller D5000?

Vad skulle du Per rekommendera då? Kan en eos 450 d vara bättre än en 500d om man köper till bättre objektiv? Eller behövs nåt kraftigare som Nikon D90 eller D5000?

Jag tror inte Nikon-modellerna är "kraftigare" alls. D90 är större, med fler knappar, men i övrigt är det nog hugget som stucket.

Om du sparar pengar på att köpa 450d kan det vara klokt att behålla de pengarna tills du upptäcker vad just du behöver för optik.

Per.

PS. Paketgluggarna från Nikon, Canon och de andra är bra. Det finns normalt inget omedelbart behov av skarpare optik, även om det givetvis finns. DS

Om du köper Canon eller Nikon eller < fyll i själv > spelar ingen större roll. Så som du beskriver ditt fotograferande kan du använda vilken som helst.

Hade du haft någon i din närhet med exempelvis Canon vore det ju mycket mer självklart att gå på just en sån, eftersom man då kan prova varandras utrustning, om man har olika grejor.

Om du sen köper en 450D eller 500D spelar heller ingen stor roll, såvida du inte uppskattar att försöka filma med kameran. Det finns ju inte i 450D. Vilken som helst av dem presterar till det du nämner.

Nä det är ju i första hand fotografering jag är ute efter. Läste att Nikon D 40 är en bra kamera också men det kanske inte går att köpa till så mycket till äldre modeller?!
Tänkte bara att det kanske var bättre att köpa ett billigare kamerahus och sen köpa dyrare objektiv (Nu lär väl ett 18-55 räcka gott och väl från början). Då tänkte jag att endera Nikon D60-90 räcker eller Canon 450d!?

Tänkte bara att det kanske var bättre att köpa ett billigare kamerahus och sen köpa dyrare objektiv (Nu lär väl ett 18-55 räcka gott och väl från början). Då tänkte jag att endera Nikon D60-90 räcker eller Canon 450d!?

En 450D med 18-55 IS plus en 50/1.8, kanske? Då får du flexibel optik plus en riktigt skarp med möjlighet till kort skärpedjup?

Per.

Jag hade låtit bli den där 50 mm tills jag använt kameran ett tag. Om man vill, täcker en 18-55 mm i princip allting. Det kan lika gärna vara så att man kommer fram till att mer tele (nog vanligast), mer vidvinkel, möjlighet till kortare skärpedjup eller en bättre blixt än den inbyggda är det man prioriterar mest, när man inser vad man saknar.

Har man inte obegränsade resurser är det viktigt att spendera dem vist.

Ja det låter klokt! Samtidigt känner jag att när jag köper en kamera så vill man ju ha den mest prisvärda och den mesta kvalitén för priset liksom.
Om ni skulle köpa en vad föredrar ni då? En canon eller Nikon. Har ni någon av de så kan ni väl vara snäll att rekomendera?! Om ni haft olika?!

Ja det låter klokt! Samtidigt känner jag att när jag köper en kamera så vill man ju ha den mest prisvärda och den mesta kvalitén för priset liksom.
Om ni skulle köpa en vad föredrar ni då? En canon eller Nikon. Har ni någon av de så kan ni väl vara snäll att rekomendera?! Om ni haft olika?!

Både Canon och Nikon har kameror i olika prisklasser och i grunden är de nog rätt jämförbara, dvs en Canon för 10.000 eller en Nikon för 10.000 presterar lika bra. Jag tror att det råd du fick i ett tidigare inlägg är det bästa, nämligen gå in i en fotoaffär och be att få prova hur de ligger i handen, hur du tycker menyer och knappar funkar och välj sedan den som passar dig bäst.

Ok.
Kanske inte spelar så stor roll egentligen med kamerahuset då utan viktigare med vad för slags objektiv man kan köpa till!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto