Annons

Hjälp mig, vad ska jag börja med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annelaisan

Avslutat medlemskap
Ska köpa mig en systemkamera nu och jag är amatörfotograf och jag har bara haft en "vanlig" digitalkamera förut.
Har funderat på Canon eos 450d, 500d och en Nikon D60, 90 eller D5000.
Tänker egentligen fota allt men blir nog mest naturen. Gärna macro.
Man köper väl till objektiv förstås och dessa paket med 18-55 är väl kanske inget att hurra för men som sagt det går väl att köpa till objektiv till alla dessa kameror. Känns mest sugen på en Canon eos 500d men är ej säker. Någon som har en sån som vet om utrustnint till mm????
Vore tacksam för all svar.

Jag har en 500D men jag förstår inte frågan riktigt. Det finns hur mycket som helst att välja på vad gäller objektiv och andra tillbehör, se t.ex. Cyberphoto och Scandinavian photo.

Rådet till nybörjare brukar vara: köp med kit-objektivet och gå ut och fota en period tills du inser vad du saknar.

Detta är en mycket vanlig fråga. Standardsvaret beträffande val är: känn på dom, och välj den som sitter bäst i handen.

Beträffande optik, duger paketgluggen oftast, bekymra dig inte om det.

Makro betyder i princip inköp av mellanringar, närbildslins eller separat optik. Ingen paketglugg klarar speciell hög förstoringsgrad.

Per.

Ok. Är det bättre att lägga pengar på ett kamerahus eller objektiven då?
Jag är ju sugen på canons 500d men de flesta rekomenderar ju Nikon D90 eller D5000. Så svårt. Vill ju lägga pengarna rätt så att man inte gör fel köp liksom!?

Min uppfattning, inom nästan alla köpråd trådar, är att frågorna börjar bli, av typ:
Pappa och mamma hjälp mig!

Har man ingen lust, att lära sig själv, något lite info om kameror, är man rökt, bara en tro, att det är coolt med systemkameror!

Men, det kan också vara en test, det förekommer ofta, hur mycket otroliga svar som kommer in, alla tipsar om just sitt eget kameramärke, ha-ha!