Annons

Hjälp mig köpa ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Vi ska öppna ett internetcafe. Jag har tänkt att köpa nya datorer. Eftersom jag är helt insnöad på Macintosh har jag inte den blekaste aning om vad man ska ha för utrustning för att kunna jobba med bilder på PC. Utöver datorer har vi tänkt att köpa en scanner (Epson 4870) och en skrivare (Epson 2100).

Ska man ha CRT- eller TFT-skärm? Grafikkort? Processor?
 
Gå in hos olika "konkurrenter" och titta på vad de har.

Vad gäller skärmval så är i mitt tycke en bra CRT svår att slå om inte TFT:n får kosta mycket!! Eizo har nån kalibreringsbar TFT som kostar skjortan.


Tänk på pris för prestanda, stöldrisk, handhavandeskador etc.
 
Var lite unik! Starta ett Macbaserat internetcafé! Dina kunder kommer att älska dej! alla vill egentligen köra Mac. Förhärdade PC-freaks kan smyga in med solglasögon och nerdragen mössa...

Det gäller att hitta sin USP
och på ett internetcafé är väl det viktigaste att surfa o kolla mail, erbjuder du sen scanning o bildbehandling så är väl Mac given.

Kolla med Apple, de firar idag, deras resultat överraskade positivt igår, de kanske kan tänka sej att sponsra med hyggliga priser...
 
Hehe. Det kanske vore något. Ett par iMac 20" räcker. Snygga är dom om inget annat. Tyvärr är det ganska dyrt med Macintosh. Därför är jag inne på att köpa PC. Sen tror jag inte att det är så många som bryr sig om det är en Mac.
 
Beror ju på hur du marknadsför dej... att "bara" vara som alla andra kan ju inte vara nån affärsidé... men är du först i Jakobsberg (?) med ett internetcafé så kan det väl finnas marknadsunderlag.

Lycka till!
 
Fördel MacOs är att du också i stort slipper virusplågan..

Nackdel Mac är att de är dyrare än motsvarande pc-burkar. Du är vidare hänvisad till certifierade serviceställen.

Kolla om du kanske kan leasa maskinparken, kanske det bästa alternativet?


De du inte får som kunder är spelfolket, vad jag hört som argument till varför JAG inte ska köpa Mac är att jag inte kommer kunna spela spel..
Men, säger jag då, Jag spelar inte spel!! =)
 
Jag tror att folk är lite rädda för Macintosh. Mycket är annorlunda i MacOS. Får jag själv välja är ju Mac givet, men det är ju inte jag som ska använda datorerna.
 
Du bör välja operativsystem efter vilka program du tänkt ha på din dator.

Vill du ha de populära online spelen så är det windows som gäller.

Om din inriktning är mot grafik och media låter Mac vettigt.

Linux är kanske ett alternativ, För surfning och mail är det nog bästa alternativet.
Alla sorters program finns för linux men dina kunder är inte vana vid de programmen så det är ett problem.
 
Om folk ska komma och spela bör du ha minst 10pc tycker jag (5 mot 5 är populärt). Quake 3, CS, rtcw och warcraft 3 är spel jag hade satsat på att ha åtminstonde.
 
Det verkar inte aktuellt med spel. För det första har vi inte råd att köpa 10 datorer. Till en början hade vi tänkt att smyga igång med 2 bra datorer, scanner, fotoskrivare, ett par cafebord, lite ätbart och kaffe. Eftersom vi har en fotoaffär med en svikande trend på traditionell fotoframkallning har vi tänkt att förnya oss. Kanske en framtida samlingsplats för entusiaster i norra Stockholm. I "huset" finns även mörkrum och studio.
 
Tack för länken. Kollade in deras sida. Det är en väldigt massa beteckningar på alla grejer. Siffror och bokstäver.

Det jag tror behövs är en riktigt bra skärm som har plan bildyta på minst 19" (gärna 21"), tillräckligt grafikkort för bilder, tillräckligt dyr processor (1,0 GHz?), minne (hur mycket?).

Ljudkort, TV-utgång, 3D-rendering m.m. behövs inte.
 
Jag hade inte köpt en processor under 2,0ghz (1,0 ghz är nog bra i macsammanhang skulle jag tro) Jag hade inte köpt under 512mb minne.

Detta är dock vad jag hade gjort :)
 
Fast det skulle nog ligga väldigt rätt i tiden att basera ett internetcafé på Mac. Det är många som är nyfikna och intresserade av både designen och operativsystemet. Och tänk så snyggt det vore med några schyssta iMacar.

Om jag vore som du skulle jag definitivt kontakta Apple i Sverige för att se om jag inte kunde få någon sorts rabatt. Ett macbaserat internetcafé vore en bra marknadsföring för Apple.

Think different. ;-)
 
Folk som besöker internetcafén vill ha TFT/LCD skärmar. Det är mer inbjudande. Satsa på skärmarna istället för på datorerna, skärmarna håller sig morderna minst dubbla tiden. Själv skulle jag lägga mina pengar på billigare datorer tex. http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010059606 - skillnaderna mellan datorer som kostar 4.000 eller 8.000 är inte så stora och absolut inte märkbara om du skall använda dem för att surfa på.
 
TFT/LCD skärmar är något som blir minst lika snabbt omodernt som datorer som jag ser det. CRT skärmar utvecklas inte lika snabbt däremot och när det gäller bildbehandling och foton så blir TFT väldigt dyrt i dagsläget och andrahandsvärdet dåligt och presterar dessutom sämre än CRT.

Sedan hade jag absolut inte köpt en dator med celeron processor om den skall användas till någon form av bildbehandling.

Jag ställer mig också tveksam till en hårddisk som är på 5400rpm
 
Senast ändrad:
Det verkar som ni inte skall ha ett traditionellt spelcafé.

Jag skulle fundera på att ha olika arbetstationer, en med CRT av god klass som är kalibrerad och karaktiserad för att kunna kontollera färger.
En layoutsstation med platt skärm för de som inte färgjusterar.

Att ha samtliga program på alla datorer blir nog onödigt dyrt.

Jag skulle också satsa på kvällar med utbildning/kortkurser i skanning/bildbehandling där intresserade för en billig peng kan lära sig grunder/fördjupning.

Har ni mörkrum/studio ser jag nog en möjlighet att kunna få igång en intressant verksamhet.
 
Per... om datorerna bara ska användas till att surfas och liknande på så behöver du bara köpa en (1) någorlunda kraftfull dator att ha som server och sen sätta upp arbetsstationerna som terminalklienter. Superenkelt.

Ska du ha en till dator för bildbehandling räcker det med en helt vanlig PC med dagens hårdvara.

Platta skärmar kan du ignorera, de har två användningsområden:
1. När det är trångt
2. När man inte bryr sej om korrekt färgåtergivning
 
Låter intressant...

Jag skulle tänka på ett par saker.
- Kör datorer med bra service, det kostar att ha ett företag som inte fungerar. Jag skulle satsa på två trevliga DELL maskiner, kanske leasa dem om man tycker att det blir dyrt.

- Om ni vill att de skall kunna spela och vill slippa en massa strul med datorerna... köp till en eller ett par XBOXar. De kan spela mot varandra lokalt eller mot okända på nätet. Billiga är de också.

- Programvaror... med tanke på vad ni skulle köra för scanner och skrivar och att ni idag är en fotobutik så skulle jag satsa på Photoshop m.m. det ligger ju en del pengar även där.
 
Så vad har jag kommit fram till

Just nu går tankebanorna i att använda en Mac G4 med 21" Studio Display CRT, En odefinierad PC med tillhörande 21"-22" CRT, Epson scanner och skrivare, Minneskortsläsare, CD- eller DVD-brännare, skärmkalibreringsverktyg, Photoshop, Office-paketet, en server för att spara medlemmarnas bilder och dokument, kopieringsmaskin, färglaserskrivare. Utöver det kommer vi komplettera med några vanliga PC för surfning med 17" CRT eller 15" LCD.

Är det någon som har byggt en dator själv? Jag är helt nollställd på vad man ska välja för komponenter. USB-2 verkar bra att ha. Likaså ett grafikkort som stödjer 1600x1200 pixlar. Är det verkligen någon större skillnad på hur snabb dator man har när man jobbar med Photoshop. Är det någon som lider av för långsam dator?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.