Annons

Hjälp mig förstå vad det är som gör Lightroom så bra!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja. Alla ändringar som görs i LR skrivs till xmp som lägger sig i mappen. Öppnar du RAW filen i PS så läses xmp filen in också. Det är ju adobe som skapat xmp standarden.
Krashar katalogen finns receptet kvar i mappen.
Dessutom bör man ju ha bakup på katalogen med jämna mellanrum precis som allt annat.

Det låter bra. Jag jobbar med PSD och TIFF som format där du kör xmp. Då kan windows, Fast Stone eller vad du snabbräddrar bilder med, se vilken av redigeringarna du är efter och öppna just den i PS.

Blanda inte in backupper. Självklart ska man ha backupp av sina filer men det är inte så man hittar den oredigerade filen.

Jag jobbar oförstörande med alla program. Man kopierar filen eller gör save as... Det är ingen stor grej. Och som jag skrev, alla raw-konverterare jobbar oförstörande.

Nä, det sista stycket skrev jag pga stycket om att biblioteket skulle komma ur sync eller på något vis gå förlorad. Då öppnar man helt enkelt backupen (det man gör i LR) eller återskapar den från backupen från molnet annan HD där resten av backupfilerna är.
Men skulle båda dessa vara förlorade så har man fortfarande xmp filerna.
Det är alltså svårt att strula till det i en ev krasch om man kan LR och/eller har backup.

Både LR och ACDSee är ju dessutom utmärkta jpg-redigerare som inte sabbar orginalfilerna.

Det är ju lika essentiellt att ta backuper på databasen som på orginalbilderna om man inte vill göra om redigeringen.
Jag har flera gånger tappat syncen då jag bytt namn på katalogerna, flyttat katalogerna eller bytt hårddisk. Backup av katalogen hjälper inte där. Jag har bytt arbetsflöde så det gör inte så mycket längre, jag slänger katalogen, viktiga ändringar sparar jag alltid ner i fil.

Ingen redigerar ju i LR om slutmålet inte är att exportera jpg, så där finns oftast ytterligare en backup på redigeringen. :)

Eh, jo jag. Slutmålet i LR är ofta inte jpeg eftersom jag gör slutredigeringen i photoshop. Varför ska jag tillbaka till LR för att exportera en fil när det är så lätt att göra det i PS?

Nä, det sista stycket skrev jag pga stycket om att biblioteket skulle komma ur sync eller på något vis gå förlorad. Då öppnar man helt enkelt backupen (det man gör i LR) eller återskapar den från backupen från molnet annan HD där resten av backupfilerna är.
Men skulle båda dessa vara förlorade så har man fortfarande xmp filerna.
Det är alltså svårt att strula till det i en ev krasch om man kan LR och/eller har backup.

Ok, du har en mapp med RAW och flera xmp-filer per RAW-fil. Hur ser du vilken redigering som är vilken från Windows?

I mitt normala arbetsflöde har jag där en RAW-fil och några TIFF och PSD-filer.

Jag har flera gånger tappat syncen då jag bytt namn på katalogerna, flyttat katalogerna eller bytt hårddisk. Backup av katalogen hjälper inte där. Jag har bytt arbetsflöde så det gör inte så mycket längre, jag slänger katalogen, viktiga ändringar sparar jag alltid ner i fil.

Eh, jo jag. Slutmålet i LR är ofta inte jpeg eftersom jag gör slutredigeringen i photoshop. Varför ska jag tillbaka till LR för att exportera en fil när det är så lätt att göra det i PS?

Ola, dinna inlägg här visar att du uppenbarligen inte har förstått hur Lightroom fungerar.

Jag har använt LR i 10 år och aldrig tappat "syncen". Att det händer för dig beror uppenbarligen på att du har en felaktig hantering. Ungefär som att säga att en hammare är ett dåligt verktyg eftersom "jag har slagit mig på tummen flera gånger".

Jag använder inte PS men du kan koppla PS (eller valfritt annat redigeringsprogram) i Lightroom så att bilderna öppnas direkt innifrån LR och du behöver inte "gå tillbaka" till LR för detta.

Som tidigare har påpekats, du kan från LR välja att automatiskt skriva ändringar till XMP-filer som kan läsas av andra program.

Det finns en hel del man kritisera Lightroom för men den kritik som du för fram tycker jag är ogrundad.

Ola, dinna inlägg här visar att du uppenbarligen inte har förstått hur Lightroom fungerar.

Jag har använt LR i 10 år och aldrig tappat "syncen". Att det händer för dig beror uppenbarligen på att du har en felaktig hantering. Ungefär som att säga att en hammare är ett dåligt verktyg eftersom "jag har slagit mig på tummen flera gånger".

Jag använder inte PS men du kan koppla PS (eller valfritt annat redigeringsprogram) i Lightroom så att bilderna öppnas direkt innifrån LR och du behöver inte "gå tillbaka" till LR för detta.

Som tidigare har påpekats, du kan från LR välja att automatiskt skriva ändringar till XMP-filer som kan läsas av andra program.

Det finns en hel del man kritisera Lightroom för men den kritik som du för fram tycker jag är ogrundad.

Jag har berättat varför jag tappar syncen och också varför syncen inte är viktig. Att flytta runt mappar i Windows och uppgradera hårddiskar etc är högst normalt. Det kan gå lång tid och sen när jag använder LR ett tag konstaterar jag att LR inte hittar tex äldre filer. Och det är inget jag bryr mig om längre. Värdefulla redigeringar sparar jag i fil och majoriteten av mitt arbetsflöde ligger utanför LR så det kan verkligen gå lång tid mellan användningarna.

Varför anser du det vara felaktigt att skapa jpegen i Photoshop när jag redan är där? Det är en knapptryckning och sen öppnar jag samma dialog igen och lägger en kopia av filen i dropbox eller vart den nu ska.

Jag har berättat varför jag tappar syncen och också varför syncen inte är viktig. Att flytta runt mappar i Windows och uppgradera hårddiskar etc är högst normalt.

Använder man LR och vill att det ska fungera som det är designat att göra så är detta användarfel.

Jag har också kört LR i många år. Jag har flyttat bilderna fysiskt och haft 2 externa HD kopplat till samma bibliotek och flyttat mellan dessa. Aldrig tappat "sync"

Frågan om xmp filer. Jag tror inte LR kan skapa flera xmp till samma RAW.

Använder man LR och vill att det ska fungera som det är designat att göra så är detta användarfel.

Frågan om xmp filer. Jag tror inte LR kan skapa flera xmp till samma RAW.

Haha,jo LR kräver att man går all in, dvs gör allt i från LR. Nu är världen lite större än så.

Lycka till när du uppgraderar hårddiskarna och flyttar hälften av dina filer. Då måste du berätta för LR vad du gjort.

Man kan ju göra flera redigeringar per raw-fil. Hamnar alla i samma xmp-fil?

Haha,jo LR kräver att man går all in, dvs gör allt i från LR. Nu är världen lite större än så.

Lycka till när du uppgraderar hårddiskarna och flyttar hälften av dina filer. Då måste du berätta för LR vad du gjort.
Läs ovan. La till. Det är inga problem. Handhavande fel.
Man behöver inte gå all in. Man behöver bara kunna LR.
Man kan möblera om utanför LR. Men man måste kunna veta hur man får LR att hitta dom igen.

Läs ovan. La till. Det är inga problem. Handhavande fel.

Läs ovan själv, hur uppgraderar du hårddisk utan att behöva berätta detta för LR. Det är inte handhavandefel att byta diskar.

Du ändrade ditt inlägg. Precis, det är inte handhavandefel utan det som händer när man sköter sina bilder. Du måste berätta för LR... om du vill hålla katalogen i sync.

Läs ovan själv, hur uppgraderar du hårddisk utan att behöva berätta detta för LR. Det är inte handhavandefel att byta diskar.

Du ändrade ditt inlägg. Precis, det är inte handhavandefel utan det som händer när man sköter sina bilder. Du måste berätta för LR... om du vill hålla katalogen i sync.
Du kan antingen lägga till dom i LR genom add. Har du xmp så får du redigeringen med. Annars väljer du var en av de saknade filerna är nånstans så letar LR upp resten. Oavsett de är på samma HD eller ny uppgraderad. Är man enkel av sig så flyttar man alla bilderna från LR från en HD till den nya. Enklare kan det inte bli.

Det är handhavande fel. Du flyttar filerna från annat ställe än i LR. Det kallar jag för handhavande fel.

Du kan antingen lägga till dom i LR genom add. Har du xmp så får du redigeringen med. Annars väljer du var en av de saknade filerna är nånstans så letar LR upp resten. Oavsett de är på samma HD eller ny uppgraderad. Är man enkel av sig så flyttar man alla bilderna från LR från en HD till den nya. Enklare kan det inte bli.

Precis så man gör. Låter rätt likt handhavandefelet ovan :) Enklare? Ja, strunta i det eller kör filbaserat system som inte behöver hålla någon databas i sync alls.

LR är inte gud, det är normalt att behöva berätta för LR vad man gjort i windows. Eller leva med att delar av katalogen kommer ur sync.

Precis så man gör. Låter rätt likt handhavandefelet ovan :) Enklare? Ja, strunta i det eller kör filbaserat system som inte behöver hålla någon databas i sync alls.

LR är inte gud, det är normalt att behöva berätta för LR vad man gjort i windows. Eller leva med att delar av katalogen kommer ur sync.
Tycker du det är svårt att högermusknapp klicka på huvudmappen, välja "find missing missing folder" och välja den nya hårdisken är jobbigt efter du "råkat" flytta hela mappstrukturen utanför LR?
Då förstår jag ditt dilemma. Kanske är ON1 RAW eller andra enklare, vet ej.

Tycker du det är svårt att högermusknapp klicka på huvudmappen, välja "find missing missing folder" och välja den nya hårdisken är jobbigt efter du "råkat" flytta hela mappstrukturen utanför LR?
Då förstår jag ditt dilemma. Kanske är ON1 RAW eller andra enklare, vet ej.

Inte svårt. Men det händer hela tiden och eftersom jag inte kör LR så ofta längre blir det rätt många kataloger som har nya namn. Jag byter nämligen namn på mapparna när jag jobbar med dem så att mappen beskriver innehållet. Nackdelen är att det blir rätt många mappar som LR tappar bort men det är något jag är beredd att ta för att få det framtidssäkert och gör det lätt att jobba med backuper. Det är bra för sök också.

För mig är detta inget problem eftersom jag använder katalogen endast temporärt.

Jag har bortåt 1000000 bilder, 12TB, så det är lite att hålla reda på.

Senast ändrad:

Det låtet konstigt.

Jag har bytt dator, och formatet om hårddisken och sedan återställt/kopierat tillbaka katalogerna.

Det försvann ingenting i LR.

Det låtet konstigt.

Jag har bytt dator, och formatet om hårddisken och sedan återställt/kopierat tillbaka katalogerna.

Det försvann ingenting i LR.

Inte alls. Om du återställer en disk "H" till samma enhetsbokstav "H" har du ju inte brutit sökvägen. Däremot om "H" blir full och du köper en till disk "J" och flyttar hälften av filerna dit så du får lite att växa i, kommer sökvägen brytas.

Och sedan kan jag hålla med om att det varit en bra diskussion i det stora hela. Det har till exempel framkommit, enligt vad jag har förstått av den, att det egentligen inte är så stor skillnad på de olika programvarorna, åtminstone vad bildresultatet anbelangar. Så, när de stora skillnaderna mer ligger i hanteringen (vad jag tycker mig ha läst ut av diskussionen i tråden) , så kan jag känna mig nöjd med mitt Lr, och behöver inte byta. :=).
//GöranR

Jag håller med om att diskussionen har varit bra och nyttig. Den har också blivit längre och gått djupare ner än vad jag hade föreställt mig då tråden startades. För mig personligen har det inneburit att jag fått en lite positivare syn på Lightroom samtidigt som jag nog också insett att ACDSee Pro verkligen är programmet för mig just nu. Som en vanlig amatörfotograf där jag inte har någon press på mig att leverera bilder under tidspress så fungerar ACDSee Pro suveränt. Det har alla funktioner jag kan tänkas behöva och lite till..precis som Lightroom förstås har.

Jag tror inte heller att det för dem flesta hobbyfotografer spelar någon större roll vilket program man väljer, utan det viktigaste för oss är att man känner sig hemma i programmet och sedan lär sig det så bra som det bara går. För lär man sig bara programmet ordentligt (oavsett om det är ACDSee, Lightroom, Capture One Pro, ON1, Paint Shop Pro etc) så kommer man också kunna få fram bra resultat med dem. Men jag rekommenderar verkligen folk att vara lite mer öppna för andra program och ta vara på dem möjligheter det finns att prova olika program gratis..för det kan ju vara så att även ifall man trivs med sitt nuvarande program så finns det kanske något annat därute som skulle passa en ännu bättre. Att testa andra program kan ju också leda till att ens känsla för programmet man redan använder förstärks. Bara det borde vara en skön och trygg känsla för fotografen att bära med sig, tycker jag.

Inte svårt. Men det händer hela tiden och eftersom jag inte kör LR så ofta längre blir det rätt många kataloger som har nya namn. Jag byter nämligen namn på mapparna när jag jobbar med dem så att mappen beskriver innehållet. Nackdelen är att det blir rätt många mappar som LR tappar bort men det är något jag är beredd att ta för att få det framtidssäkert och gör det lätt att jobba med backuper. Det är bra för sök också.

För mig är detta inget problem eftersom jag använder katalogen endast temporärt.

Jag har bortåt 1000000 bilder, 12TB, så det är lite att hålla reda på.

Varför använder du inte Collections i LR, eller om du nu väljer att jobba med mappar, gör det inifrån LR så slipper du det problemet? Har också bytt diskar, enheter på diskar osv osv har aldrig varit några problem så länge du inte ändrar strukturen i huvudmappen som du utgår ifrån LR. Låter inte som du använder LR som det är tänkt att jobba med, varför jobbar du inte i Camera Raw istället?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar