iSolen.se
Guest
Varför använder du inte Collections i LR, eller om du nu väljer att jobba med mappar, gör det inifrån LR så slipper du det problemet? Har också bytt diskar, enheter på diskar osv osv har aldrig varit några problem så länge du inte ändrar strukturen i huvudmappen som du utgår ifrån LR. Låter inte som du använder LR som det är tänkt att jobba med, varför jobbar du inte i Camera Raw istället?
Jag jobbar mindre än 10% av tiden i LR och vill hålla mina ändringar fria från LR eftersom jag använt och slutat använda LR flera omgångar då jag fått bättre resultat med andra produkter plus att jag vill vara framtidssäker. Jag kör CNX och NX-D plus PS för det mesta. Jag har ingen huvudmapp utan mapparna ligger direkt under tex K, L, M N: eftersom det underlättar bildbläddringen att direkt kunna klicka på en disk och se vilka mappar som ligger där. Jag anpassar inte min mapphantering efter LR. Som jag sagt, när en katalog tappas bort av LR så antingen gör jag ny import eller så rättar jag till felet. Inget stort problem vilketdera eftersom jag inte lägger värde i LR-katalogen utan i den resulterade photoshopfilen. LR är ett verktyg av många och jag använder det när det passar mig, oftast när jag snabbt ska göra mindre redigeringar på en hel serie utan tex retusch eller klonjobb.