Det behövs ingen källa på det då det var ett antagande från min sida. Skrev ju "förmodligen" - inte att det faktiskt är så...
"Förmodligen" innebär ett antagande. För att kunna göra ett antagande borde man ha någon slags grund. Vad är din grund att göra ett sånt antagande?
Det är starka ord, svepande generaliseringar som känns rätt onödiga i en sån här diskussion.
Alltså, att diskutera olika bildbehandlingsprogram, och ställa dem mot varandra med inte minst egna erfarenheter och preferenser är intressant. Däremot är utgångspunkten för den här diskussionen i min ögon lite märklig; Lr är ett bra och populärt program som många använder. Du tycker också att det är ett bra program, du kan uppenbarligen göra ungefär vad du vill göra med bilden, men föredrar ändå andra program - "klickar inte" med Lr, och ger i mina ögon uttryck för skepsis när det gäller Lr.; är det verkligen så bra som alla säger, är det inte bara en hajp och, alltså, många som använder Lr har inte gjort sin hemläxa och kollat runt bland andra program. Och det är gott så, men känns lite fördomsfullt, diskussionen blir inte förutsättningslös.
Jag tror, å andra sidan, att de (flesta) som använder Lr gör det för att det är ett bra bildbehandlingsprogram/RAW-konverterare som är hyfsat enkelt att använda, som för många har ett bra gränssnitt och går att använda tillsammans med många andra program, inte minst plug ins. Detta gäller antagligen också för flera andra liknande programvaror, men det blir lätt fråga om personlig preferens, vilket är svårt att säga emot. Och jag tycker att det är helt OK att både använda Lr och tycka det är bra (bäst?) utan att nödvändigtvis ha kollat igenom marknaden helt och hållet.
För min egen del har jag använt flera andra programvaror, men fastnat för Lr då gränssnitt och arbetsflöde inklusive katalogisering/sortering passar mig bäst, förutom att det är kompatibelt med de plug in program som jag använder. Specifikt gillar jag att bildbehandlingen är ickeförstörande, att man har kvar originalfilen i ursprungligt skick och kan göra ytterligare förändringar om man vill. Och det är lätt att hitta enstaka bilder (förutsatt att man taggat).
//GöranR