Annons

Hjälp mig att reda ut lite saker!

Produkter
(logga in för att koppla)

användarnamnet

Aktiv medlem
Hejsan.
Som vi vet så måste man ju ha en adapter med en korrektionslins för att få FD att funka till EOS (i alla fall om man vill kunna fokusera till oändligt).
Läste någonstans att Nikons gluggar funkar med en enkel adapter utan lins till EOS- kameror. Gäller det även nya Nikon-gluggar? Eller är det bara någon speciell version av Nikon som funkar?
Alltså, kan jag köpa vilken Nikon-glugg som helst och den funkar på min EOS med hjälp av den enkla adaptern. Har nämligen några gamla Nikon liggandes hemma.
 
Eftersom du inte har fått något svar på några timmar så gör jag ett försök. Notera dock att det jag kan eller inte kan om saken har jag läst, jag har noll egen erfarenhet av att använda Nikonoptik på Canonhus.

Nikons bajonett (F-mount) har varit densamma sedan urminnes tider i princip (1959), så samtliga (Osäker på AF-s) passar rent fysiskt. Däremot tror jag att det finns ett antal kombinationer mellan olika adapters och olika objektiv som inte fungerar ihop.

För att kunna använda G-objektiv måste en adapter med bländaraktuator (adaptern har en bländarring) användas (Nikon G > Canon EF Adaptor).

Givetvis fungerar varken AF, VR eller automatisk nedbländning med adapter. Med ett AF-confirm-chip på adaptern får man dock "confirm" när skärpan ligger på vald fokuspunkt.
 
Tack för infon Walle!

Har forskat ännu lite mer i ämnet och kommit fram till att alla Nikkor AI-gluggar ska passa i alla fall. Det är ju dessa som är mest intressant för min del.
Eftersom jag alltid kör allting manuellt så ser jag bara fördelar med att köra dessa gamla godingar på min EOS. Synd att mina bra gamla Canon EF inte funkar bara...
 
Notera skillnaden dock, den ena har bländaraktuator, den andra inte. (För läsare som kommer in i tråden och går direkt på länkarna :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.