Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoKotten

Aktiv medlem
Hej, vi är en mindre inhousebyrå med begränsad budget i dessa tider. Vi har en Nikon D60 med objektiv Nikkor 18-55. Vi skulle vilja ha ett bättre objektiv som funkar allround. Porträtt, produktbilder inomhus samt till miljö både inne och ute. Förstår att man borde arbeta med flera objektiv men som sagt budgetet är begränsad. Tacksam för tips och råd.
/mats

Vad är det du saknar hos ditt nuvarande objektiv? 17-55 2.8 eller 35 1.8 är två fina gluggar som passar bra till dina ändamål. Eller kanske sigmas 30 1.4

Jag skulle satsa på ett 24-70 som är mångsidigt och bra allround. brännvidden täcker det mesta

Vad är det du saknar hos ditt nuvarande objektiv? 17-55 2.8 eller 35 1.8 är två fina gluggar som passar bra till dina ändamål. Eller kanske sigmas 30 1.4
Det som saknas är zoomomfånget samt vidvinkel. Som det är nu så får vi problem med att t.ex plåta ett uterum med familj där man både vill vara "nära" samt få med mycket yta. Oj kändes som det kändes som en tokig förklaring. Men hoppas att du förstår

Det som saknas är zoomomfånget samt vidvinkel. Som det är nu så får vi problem med att t.ex plåta ett uterum med familj där man både vill vara "nära" samt få med mycket yta. Oj kändes som det kändes som en tokig förklaring. Men hoppas att du förstår

Du behöver alltså mer vidvinkel... samyang 14mm kanske fungerar för det. Eller blir det för vidvinkligt med 21mm på din kamera?

Håller med om att det låter som om du (TS) tycker att 18 inte är vidvinkligt nog, kan det stämma?

Det finns tyvärr vad jag vet inte normalzoomar eller superzoomar som är vesentligt vidvinkligare.

Samyang MF 14 är ett fast, ljusstark och billigt alternativ.

Det finns också vidvinkelzoomar som kanske är mer rätt för ditt önskemål om att vara lite mer allmänt praktiskt. 10-22, 11-24 osv brukar det finnas många alternativ, men de brukar kosta en del. Jag tror du hittar zoomar från Nikon/Tamron/Sigma/Tokina m.m. om du tittar runt.

Förslaget 24-70 blir mindre vidvinkligt än din nuvarande normalzoom.

Det låter som att du vill ha lägre brännvidd än de 18 mm du redan har på ditt objektiv, antagligen letar du efter objektiv med brännvidd ner till ~12 mm. Under 12 mm brännvidd finns det risk att utrymmena börjar se betydligt större ut på bild än vad de känns som i verkligheten. (Vilket mäklare ofta utnyttjar).
Mig veteligen finns det inget objektiv som täcker in så pass låga brännvidder och samtidigt har minst 55 mm som högsta brännvidd för porträtt. Jag tror du behöver köra 2 st objektiv, ett vidvinkel och en normalzoom som det du har nu, förutsatt att du inte behöver högre brännvidd än 55 mm.

Skriv gärna vad er budget är så att det går att ge förslag på optik inom budgeten.
Förslaget är att behålla det objektiv ni redan har och komplettera med t.ex. Tokina 11-16 mm f/2.8.

Hej, vi är en mindre inhousebyrå med begränsad budget i dessa tider. Vi har en Nikon D60 med objektiv Nikkor 18-55. Vi skulle vilja ha ett bättre objektiv som funkar allround. Porträtt, produktbilder inomhus samt till miljö både inne och ute. Förstår att man borde arbeta med flera objektiv men som sagt budgetet är begränsad. Tacksam för tips och råd.
/mats

Varför inte ställa frångan i Nikon sektionen, tror du får bättre svar där?

tack för alla svar. Vad tror Ni om Nikon AF-S VR 16-85/3,5-5,6G. Bändare är ju samma som vi har idag men zoomomfånget är ju bättre

Skillnaden mellan 18 och 16 mm är inte stor, det kommer sannolikt inte att hjälpa speciellt mycket med följande problem du beskrev:
Som det är nu så får vi problem med att t.ex plåta ett uterum med familj där man både vill vara "nära" samt få med mycket yta."

Tror att du definitivt vill ner till minst ca 12 mm brännvid för att kunna undvika problemet du beskriver som du redan har på 18 mm. Beroende på omständigheter kanske ännu längre ner.

Tror att du definitivt vill ner till minst ca 12 mm brännvid för att kunna undvika problemet du beskriver som du redan har på 18 mm. Beroende på omständigheter kanske ännu längre ner.[/QUOTE]

Du har givetvis rätt. Bäst hade varit om jag fick testa lite olika objektiv för att själv uppleva skillnaderna. Tror jag ringer till en kille som vi hyrt in ibland så får vi tillsammans med honom testa lite olika alternativ. Han lär ha en "tung"väska;) Tack för alla svar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar