Jag har ingen programvara för ljud från dem men har Magic Bullet suiten och Trapcode suiten dvs lite mjukvara för färgkorrigering, noisereduction, partiklar (damm, snö, stoft, you name it) m.m.
En zoom H4n har bra ljud men jag själv använder den mest för att den har xlr-in. Dit kopplar jag en bättre mick. Ska köpa en ny här till sommaren. Ljud är lite av en akilleshäl hos mig (ironiskt eftersom jag jobbat mest med radio).
Men, det jag personligen tycker är en bra setup är att ha en eller två myggmikrofoner och en shotgun.
För att spela in bra ljud så är ju nyckeln att få mikrofonen dit där ljudet är. På en person som pratar är mygga överlägset. En bra shotgun går att använda till allt från on-camera eller på mick-boom till att hålla i handen som en intervjumick.
Jag delar kontor med en ljudtekniker som jobbat 30 år med allt från Sveriges Radio, konserter, studioinspelningar, film, lärare på musikhögskola ja listan är lång.
Han tittade på min Röde Pro och sa att jo visst den är bra och ger ett bra ljud och fina riktvärden. Lite senare så märkte jag hur han stod och spanade på den och det var tydligt att han ville säga mig något, "Ähh va fan ska du inte köpa en ordentlig mick i stället?".
Jag bad han vaska fram en åt mig och han har sagt att jag ska köpa en Sennheiser (minns inte modellen just nu). Den kosta visserligen 7000 vilket är mer än något objektiv, stativ eller slider som jag har i min hobbyutrustning, men som Farbror Barbro säger finns det inga genvägar.
Som tur är har karln kontakter och ringde en av Seriges främsta ljudsättare i filmbranschen, han har så mycket prylar så det liknar ingenting och var villig att sälja en billigt till mig (han ska fundera på priset och vi väntar på svar).
Om nån nu vill fördjupa sig i det här med ljud så tycker jag Weapons of Mass Productions inslag om är audio mycket bra, rekommenderar varmt deras andra klipp med.
https://www.youtube.com/watch?v=O4Ed0uqkdTs