Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av kamera, främsta syftet filmning

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ser ut som ett bra program, ganska billigt med.
Definitivt iom att du får det om du köper en Röde-mick från en auktoriserad säljare. Micken kostar lika mycket som programmet.
Kampanjen räcker tom 31/7 har jag för mig.
Nackdelen är om man kör PC, då får du använda PL2 tills PL3 kommer ut för PC.
 
Definitivt iom att du får det om du köper en Röde-mick från en auktoriserad säljare. Micken kostar lika mycket som programmet.
Kampanjen räcker tom 31/7 har jag för mig.
Nackdelen är om man kör PC, då får du använda PL2 tills PL3 kommer ut för PC.

Synd att jag redan har mickar :)
Vad hade du valt för kamera?
 
Hur länge skall du filma?
DSLR har, om de inte är omprogrammerade, en tidsspärr på 10/20 eller 30 minuter.
Sen har de begränsning på filernas storlek 2GB.

Skall du plocka upp ljudet ngn annan stans?
Skall du eller ngn annan filma, kan den andre filma?
Skall AF fungera - glöm DSLR.

Dagens videokameror har en bra bildstabilisering.
Kommer du använda stativ?

AF på GH3 behöver man absolut inte glömma, den är i klass med de flesta videokameror och jag har provat de flesta videokameror från 1000 till 250 000 kr.

Filbegränsningen är 4GB inte 2 och tiden är 29 minuter och 59 sekunder.
Nu kan jag inte tala för andra men jag har jobbat profesionellt med TV magasin, nyheter, drama och beställningsfilmer. Inte en gång har jag filmat en tagning längre än 20 minuter, inte ens när vi livesänt fotboll med mera eftersom vi då live klipper mellan kameror.
Men det är bara jag, självklart fattar jag att de finns folk som jobbar annorlunda, det jag menar är att de flersta hobby-filmare inte behöver se det som en dealbreaker.
Faktum kvarstår att en videokamera med utbytbar optik och lika bra bildkvalitet kostar mer än 5 ggr så mycket som en DSLR.
 
AF på GH3 behöver man absolut inte glömma, den är i klass med de flesta videokameror och jag har provat de flesta videokameror från 1000 till 250 000 kr.

Filbegränsningen är 4GB inte 2 och tiden är 29 minuter och 59 sekunder.
Nu kan jag inte tala för andra men jag har jobbat profesionellt med TV magasin, nyheter, drama och beställningsfilmer. Inte en gång har jag filmat en tagning längre än 20 minuter, inte ens när vi livesänt fotboll med mera eftersom vi då live klipper mellan kameror.
Men det är bara jag, självklart fattar jag att de finns folk som jobbar annorlunda, det jag menar är att de flersta hobby-filmare inte behöver se det som en dealbreaker.
Faktum kvarstår att en videokamera med utbytbar optik och lika bra bildkvalitet kostar mer än 5 ggr så mycket som en DSLR.
GH3 är väl ingen DSLR?(jag vet inte)
ja det kanske är 4GB, fast min D3100 är nog 2GB, jag vet inte så noga där.
Ja jag skrev ju 10, 20 eller 30minuter, det beror på modell. Sen kan man hacka en del modeller.

Det här med tiden och AF menade jag kunde vara viktigt om man lämnade över kameran til en annan person som skulle filma bandet under en konsert. Lite otydligt av mig.
 
GH3 är väl ingen DSLR?(jag vet inte)
ja det kanske är 4GB, fast min D3100 är nog 2GB, jag vet inte så noga där.
Ja jag skrev ju 10, 20 eller 30minuter, det beror på modell. Sen kan man hacka en del modeller.

Det här med tiden och AF menade jag kunde vara viktigt om man lämnade över kameran til en annan person som skulle filma bandet under en konsert. Lite otydligt av mig.

He he, du har helt rätt. Jag bytte nydligen till en GH3 och har inte vant mig vid det faktum att jag inte har spegel längre :)

Med 30min menar jag de som TS väljer mellan, är ganska säker på att de alla har 4GB också.
Jo GH2 kan filma längre om den är hackad och det kan Canon med Magic Lantern också.

Hur är D3100 i övrigt? Jag har fotat med Nikon under en kurs en gång men aldrig filmat.
 
AF på GH3 behöver man absolut inte glömma, den är i klass med de flesta videokameror och jag har provat de flesta videokameror från 1000 till 250 000 kr.

Filbegränsningen är 4GB inte 2 och tiden är 29 minuter och 59 sekunder.
Nu kan jag inte tala för andra men jag har jobbat profesionellt med TV magasin, nyheter, drama och beställningsfilmer. Inte en gång har jag filmat en tagning längre än 20 minuter, inte ens när vi livesänt fotboll med mera eftersom vi då live klipper mellan kameror.
Men det är bara jag, självklart fattar jag att de finns folk som jobbar annorlunda, det jag menar är att de flersta hobby-filmare inte behöver se det som en dealbreaker.
Faktum kvarstår att en videokamera med utbytbar optik och lika bra bildkvalitet kostar mer än 5 ggr så mycket som en DSLR.
Kan det råka vara så att du har använt Plural Eyes?
Mest nyfiken på ett utlåtande, reklam är ju alltif reklam.
Jag har redan köpt det, ja eller en mick.
 
Hur är D3100 i övrigt? Jag har fotat med Nikon under en kurs en gång men aldrig filmat.
Tja, en billig kamera o man får mycket för pengarna.
Kan Filma max 10min i stöten.
AF funkar bara i utomhus dagsljus.

När jag filmar konserter med musikskolan så blir man helt tossig när kameran inte vill starta för en ny 10min period pga överhettad sensor. För att komma till det läget bör man nog filma minst 50 min. normalt hinner mitt ena batteri ta slut o ngn gg efter bytet så börjar värmekrånglet. Men det märks också att värmen i lokalen spelar roll eller ännu värre, om man handhåller.
Kanske skall prova med gummiband o ispåse?

D800an har aldrig protesterat.

För dig som säkert är duktig så kanske det spelar roll att man inte kan ändra bländare under filmning.
köpte den med 18-105 o byter aldrig optiken, det har jag ingen anledning till.
Fotograferingsmässigt har den alltid fungerat som förväntat.
Inte världsbäst AF när ljuset tryter.

Det sägs att om man är intresserad av att filma med DSLR så skall man välja Canon framför Nikon. Det skall ha att göra med ngn känsla i filmen, det blir subtilt bättre säger en del.
 
Om vi återgår till black magic pocket camera så säljs den på Scandinavian Photo för 8995:-. Om den finns i lager vet jag inte. Har sett en denofilm där den slår Canon 5D mark III på flera punkter för film.
 
Om vi återgår till black magic pocket camera så säljs den på Scandinavian Photo för 8995:-. Om den finns i lager vet jag inte. Har sett en denofilm där den slår Canon 5D mark III på flera punkter för film.

Priset är uppskattat, den säljs inte någonstans i hela världen. De finns nu en enda människa utanför Blackmagic som har en och han heter John Brawley och han är obetald beta testare åt Blackmagic design.
På hans Vimeo finns två stycken testvideos, det är allt som finns att se från den kameran på hela internet.

Kameran säger de kommer att släppas i Juli, det sa det om deras förra kamera (Cinema Camera) förra året men de flesta som förhandsbokade på den tiden har fortfarande inte fått sina kameror.

De skulle också ha släppt en MFT version av sin förra kamera i september förra året men har hittills bara levererat ett enda test exemplar till Phillip Bloom som har flera testvideos på sin blog, bland annat med en speed booster vilket verkar bli helt fantastiskt.

Själv har jag förhandsbokat Pocket Camera på Lindqvist Radio och TV i Aspudden. Jag bokade en vecka efter NAB och var då på plats 15 i kön hos dem.

Om Blackmagic får igång produktionen tror jag jag kanske har den innan jul. Om de gör som sin vana trogen snackar vi tidigast våren 2014. Dröjer det till sommaren 2014 skiter jag nog i den eftersom det då borde finnas MTF av Cinema Camera på marknaden.
 
Nyfiken i en strut. Som... vad...
Vet du ngt automagiskt som förbättrar ljudkvalité på enkelt sätt.
Gissar att min ZoomH4n har vettigt ljud men det kanske finns ngt som gör lite till...

Jag har ingen programvara för ljud från dem men har Magic Bullet suiten och Trapcode suiten dvs lite mjukvara för färgkorrigering, noisereduction, partiklar (damm, snö, stoft, you name it) m.m.

En zoom H4n har bra ljud men jag själv använder den mest för att den har xlr-in. Dit kopplar jag en bättre mick. Ska köpa en ny här till sommaren. Ljud är lite av en akilleshäl hos mig (ironiskt eftersom jag jobbat mest med radio).
Men, det jag personligen tycker är en bra setup är att ha en eller två myggmikrofoner och en shotgun.
För att spela in bra ljud så är ju nyckeln att få mikrofonen dit där ljudet är. På en person som pratar är mygga överlägset. En bra shotgun går att använda till allt från on-camera eller på mick-boom till att hålla i handen som en intervjumick.
Jag delar kontor med en ljudtekniker som jobbat 30 år med allt från Sveriges Radio, konserter, studioinspelningar, film, lärare på musikhögskola ja listan är lång.
Han tittade på min Röde Pro och sa att jo visst den är bra och ger ett bra ljud och fina riktvärden. Lite senare så märkte jag hur han stod och spanade på den och det var tydligt att han ville säga mig något, "Ähh va fan ska du inte köpa en ordentlig mick i stället?".

Jag bad han vaska fram en åt mig och han har sagt att jag ska köpa en Sennheiser (minns inte modellen just nu). Den kosta visserligen 7000 vilket är mer än något objektiv, stativ eller slider som jag har i min hobbyutrustning, men som Farbror Barbro säger finns det inga genvägar.

Som tur är har karln kontakter och ringde en av Seriges främsta ljudsättare i filmbranschen, han har så mycket prylar så det liknar ingenting och var villig att sälja en billigt till mig (han ska fundera på priset och vi väntar på svar).

Om nån nu vill fördjupa sig i det här med ljud så tycker jag Weapons of Mass Productions inslag om är audio mycket bra, rekommenderar varmt deras andra klipp med.
https://www.youtube.com/watch?v=O4Ed0uqkdTs
 
Skall kolla klippet senare.
Jag hoppas TS är lika nyfiken som jag över detta OT!

Jo jag förstår att Rödemicken inte är ett mästerverk. Tricket är att jag betalar 1400 i Sverige istället för 200$ i USA OCH får en riktad monomick på köpet. Det är Plural Eyes som är det intressanta för mig.
Min Zoom används till allt ifrån 4 till över 100pers på scen.
Jag har inte vågat fråga ljudteknikern men den borde gå att plugga rakt in i mixerbordet via xlr... vi får se när jag får modet att fråga. O jag måste läsa på lite i manualen också, kan ju inte begära att ljudteknikern skall kunna mina ljudprylar...
 
Jag har ingen programvara för ljud från dem men har Magic Bullet suiten och Trapcode suiten dvs lite mjukvara för färgkorrigering, noisereduction, partiklar (damm, snö, stoft, you name it) m.m.

En zoom H4n har bra ljud men jag själv använder den mest för att den har xlr-in. Dit kopplar jag en bättre mick. Ska köpa en ny här till sommaren. Ljud är lite av en akilleshäl hos mig (ironiskt eftersom jag jobbat mest med radio).
Men, det jag personligen tycker är en bra setup är att ha en eller två myggmikrofoner och en shotgun.
För att spela in bra ljud så är ju nyckeln att få mikrofonen dit där ljudet är. På en person som pratar är mygga överlägset. En bra shotgun går att använda till allt från on-camera eller på mick-boom till att hålla i handen som en intervjumick.
Jag delar kontor med en ljudtekniker som jobbat 30 år med allt från Sveriges Radio, konserter, studioinspelningar, film, lärare på musikhögskola ja listan är lång.
Han tittade på min Röde Pro och sa att jo visst den är bra och ger ett bra ljud och fina riktvärden. Lite senare så märkte jag hur han stod och spanade på den och det var tydligt att han ville säga mig något, "Ähh va fan ska du inte köpa en ordentlig mick i stället?".

Jag bad han vaska fram en åt mig och han har sagt att jag ska köpa en Sennheiser (minns inte modellen just nu). Den kosta visserligen 7000 vilket är mer än något objektiv, stativ eller slider som jag har i min hobbyutrustning, men som Farbror Barbro säger finns det inga genvägar.

Som tur är har karln kontakter och ringde en av Seriges främsta ljudsättare i filmbranschen, han har så mycket prylar så det liknar ingenting och var villig att sälja en billigt till mig (han ska fundera på priset och vi väntar på svar).

Om nån nu vill fördjupa sig i det här med ljud så tycker jag Weapons of Mass Productions inslag om är audio mycket bra, rekommenderar varmt deras andra klipp med.
https://www.youtube.com/watch?v=O4Ed0uqkdTs

Kollat på Indie game nu, riktigt bra film. Tack för tipset!
Just nu väljer jag mellan 600D eller MKII :)
 
Kollat på Indie game nu, riktigt bra film. Tack för tipset!
Just nu väljer jag mellan 600D eller MKII :)

Ok,
Om pengarna är skitsamma så hade jag köpt MKII.
Oavsett tror jag du blir nöjd. Har ju som sagt inte kvar min 600d men jag sitter och redigerar material från den och det är mycket snyggt.
/M
 
Ok,
Om pengarna är skitsamma så hade jag köpt MKII.
Oavsett tror jag du blir nöjd. Har ju som sagt inte kvar min 600d men jag sitter och redigerar material från den och det är mycket snyggt.
/M

Tack för all hjälp i tråden, är tacksam för det!
Känns som att man kan få ganska mycket kamera för pengarna med en begagnad MKII :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.