ANNONS
Annons

Hjälp med struktur i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle behöva lite tips på hur jag får styr på library i Lightroom. Jag tycker inte jag får någon direkt ordning. Jag har en huvudmapp med bilder på en extern hårdisk med undermappar som är döpta till intankningsdatum och två stödord för att jag ska kunna hitta en bild ifrån ett tillfälle snabbt. Tidigare har jag plockat in bilderna en och en vartefter jag velat arbeta med dem. Lite väl bökigt har jag upptäckt då programmet är så mycket mer än en bildredigerare. Jag skulle vilja ha hela klabbet strukturerat på samma vis inuti Lightroom. Jag trivs med det upplägget jag har på hårdisken. Hur skulle ni göra? Går det att på ett smidigt sätt importera hela huvudmappen? Ska det ligga under collections eller Folder? Kan jag sen skapa mappar på hårdisken som följer mitt mönster om jag tankar bilderna ifrån kameran med hjälp av Lightroom?
Om ni förstår hur jag menar skulle inte någon kunna vara snäll och beskriva hur ni skulle göra så att jag kan få lite styr på arkivet?

Det finns flera inlägg om detta här på FS, här ett om strukturen

LR katalogen speglar strukturen på hårddisken, så det är viktigt att ha en bra filstruktur. Har du importerat lite bilder här och där kommer de att falla in på plats i

Du kan inte importera till en Collection, grunden är att bilderna ligger Folder och sen väljer du bilder till collections därifrån.

För att importera till LR, välj Import och peka sedan ut toppmappen för dina bilder. LR kommer att hitta alla bilder i undermappar som inte finns importerade. En annan teknik jag använt mycket är "Syncronize folder", kräver att folderna finns i LR. Importera en bild först i din toppmapp.

Lise-Lott

Jag trivs med det upplägget jag har på hårdisken. Hur skulle ni göra? Går det att på ett smidigt sätt importera hela huvudmappen? Ska det ligga under collections eller Folder? Kan jag sen skapa mappar på hårdisken som följer mitt mönster om jag tankar bilderna ifrån kameran med hjälp av Lightroom?
Om ni förstår hur jag menar skulle inte någon kunna vara snäll och beskriva hur ni skulle göra så att jag kan få lite styr på arkivet?
Jag tror att allt bli mycket klarare om du högerklickar på en av redan importerade mappar och väljer "Show parent folder" (eller liknande). Du kommer att se strukturen som den är på din hårddisk.

Du kan sedan högerklicka på foldern högst upp i hierarkin och välja "Synchronize". Då importeras alla mappar som ligger under den.

1) Hur skulle ni göra?

2) Går det att på ett smidigt sätt importera hela huvudmappen?

3) Ska det ligga under collections eller Folder?

4) Kan jag sen skapa mappar på hårdisken som följer mitt mönster om jag tankar bilderna ifrån kameran med hjälp av Lightroom?

Tog mig friheten att numrera dina frågor enligt ovan. Här kommer mina försök till svar.

1) Det flesta gör nog som du, dvs har en toppmapp och sedan mappar därunder, oftast namngivna kronologiskt men någon form av tillägg.

2) Ja, file-import from disk, peka ut toppmappen och klicka på knappen "Import all photos in selected folder" och se till att du har valet "add photos to catalog without moving" så bör du få in hela klabbet. Det kan ta ganska lång tid om du har många biler.

3) De hamnar automatiskt under Folder. Collections måste man skapa inni i Lighroom efter att man importerat. En del gurus (Scott Kelby t ex) förordar att man skall lägga alla bilder i collections. Själv tycker jag det är onödigt extraarbete och använder bara collections när jag vill samla bilder på ett annat vis än vad mappstrukturen på disken erbjuder.

4) Ja, för de nya bilderna väljer du "import från device" och låter Lightroom kopiera bilderna från kameran till hårddisken. Det finns lite olika varianter men det går då att få dem sorterade t ex på datum. Så gör jag. När de är inne i LR döper jag om mapparna innifrån LR. T ex, jag har varit ute och fotat idag, låter LR importerat så att bilderna hamnar i mappen D:\Data\Bilder\2010\2010-02-05. Sedan högerklickar jag mappen och väljer "rename" och döper om den till "2010-02-05 Rådjur i Trädgården". Då döps även mappen om på hårddisken.

När bilderna väl är inne i LR jobbar jag med att sätta lite keywords och liknande för att göra sökningar enkelt.

Jag föreslår att du börjar med en liten delmängd av data, bara som ett litet test. Prova att importera, se vad som händer, hur filerna hamnar. Du kan alltid börja om från början genom att välja "File-New Catalog". Lägg några timmar på att få grepp om det, sedan är det bara att ge sig på hela klabbet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar