Annons

Navigation i Lightroom - var är mina mappar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tittar man på bilden http://www.fotosidan.se/gallery/view...050.htm?set=mp så visar ju den att du har markerat "Previous import" eller som det står i svenska LR, "Senaste import".

Att "Previous import" är tom beror nog på att det vid senaste importen inte lades till några bilder.

Om du tittar lite längre ner på bilden http://www.fotosidan.se/gallery/view...050.htm?set=mp så har du ju Folders och under den diskarna Boot och LaCie.

Under LaCie har du ju sedan t ex foldern/mappen Urlaub_mit_David som innehåller totalt 549 bilder fördelade på ytterligare undermappar.

Markerar någon av dessa mappar så bör du se dina bilder.

[EDIT]

AFJ han före.
 
Under LaCie har du ju sedan t ex foldern/mappen Urlaub_mit_David som innehåller totalt 549 bilder fördelade på ytterligare undermappar.

Jag tror det som är skälet till trådskaparens oro är de 7427 bilder som ska finnas någonstans, enligt summeringen lite högre upp.

Om det är så att alla 7427 bilderna visas som miniatyrer när man klickar på "All Photographs", så bör man nog kolla ifall 6878 av dem inte är tillgängliga längre. Jag tycker mig även se en enhet med släckt lampa på precis ovanför lacie-disken, finns det möjligen bilder någon annan stans?

"Add parent folder" är nog bästa tipset hittills, annars..
 
Ni missförstår det hela som Robert är inne på, det är vad som syns under Folders som inte stämmer jämfört med den andra skärmdumpen.
 
Det är inte det som är problemet. Problemet (som jag förstår det iallafall) är att LR verkar bara visa mappen "Urlaub mit David" i folderpanelen, men att det borde finnas betydligt fler mappar där sedan tidigare.

OK, nu är även jag med.

Ja, det ser ju onekligen lite märkligt ut.
 
Problemet är precis det som Robert beskriver.

Ska testa "add parent folder".

Problemen som återstår är två:
Det första:
Den översta mappen till mappen "Urlaub med David", min jpg-mapp alltså, ligger på samma nivå som mina nya dng-mappar 2011 och 2012 som jag delvis också redan har importerat. Med andra ord: Även om jag lyckas återställa alla mappar som "Urlaubsmappen" ligger i, så har jag inte återskapat de som ligger så att säga parallelt dem.

Det andra:
Då vet jag fortfarande inte vad som egentligen gick fel. Just nu vill jag bara återställa ordningen, och än så länge kan jag i nödfall göra det genom att remove alla från Lightroom och sen importera alla igen med add. Jag har ju inte gjort mer än att lägga på copyright, men inga nyckelord eller så. Då förlorar jag inte så mycket.
Men tänk om jag råkar ut för samma när jag redan har mitt nyckelordsystem igång! Då vill man ju inte börja på noll igen.

Det jag gjorde, så vitt jag kommer ihåg, när det började bli fel var:
Jag markerade i LR några bildfiler som låg i en annan mapp på den interna hårddisken (C boot) och drog bunten till målmappen Urlaub mit David / DK. HUr kan det gå så snett? Och vilket sätt är då säkrast i såna fallI?
 
Din flytt av filer borde ha fungerat tycker jag....

Om du högerklickar på "Urlaub mit David" och väljer "Add parent folder" så borde LR visa mappen 2011_07. Gör du samma sak på den mappen så borde LR visa mappen 2011. Gör du samma sak på den mappen så borde LR visa mappen Fotos_jpg_bis_2011. Och gör du samma sak på den mappen så borde LR visa mappen Bilder_LR. Det intressanta är ju ifall alla dessa adderingar av parents även gör att du återfår dina gamla importerade mappar? Testa och se.
 
Men tänk om jag råkar ut för samma när jag redan har mitt nyckelordsystem igång! Då vill man ju inte börja på noll igen.

Se till att metadata skrivs till bilderna och inte bara i LR's katalog. På så sätt har du kvar nyckelord mm (metadata) lagrade med bilderna utifall du får LR-problem behöver läsa in allt igen. LR läser vid import då metadata från bilderna och lagrar det i sin databas. Om du har en bild,som redan finns i LR men som du ändrat metadata i med något annat program så kan du högerklicka på bilden i LR och välja "Metadata/Läs metadata från fil" för att uppdatera LR's databas.

För att skriva info till bilderna från LR så markerar du önskade bilder och sedan spara metadata i bildena via menyn "Metadata/Spara metadata i fil" eller CTRL+S (om du kör windows).

Det finns en inställning i LR's kataloginställningar som gör att metadata lagras automatiskt med bilderna, rekommenderar att aktivera den funktionen. Se bifogad bild.
 

Bilagor

  • LR XMP inställningar.png
    LR XMP inställningar.png
    40.5 KB · Visningar: 143
Add parent folder var inte så framgångsrikt. Visst kommer då upp den överordnade mappen. Men inte några bilder som också ligger i den.

Men Johan hade ett bra tips:
Jag tycker mig även se en enhet med släckt lampa på precis ovanför lacie-disken, finns det möjligen bilder någon annan stans?

Ja, där ligger dem! Alla utom 2011_07 med Urlaub-mappen. Markerade med frågetecken.
Men vad är det där för släckt lampa egentligen? Jag har ju bara min interna hårddisk på C (boot) och den externa Lacie-disken. Därför kom jag aldrig på tanken att klicka där. Och varför har bilderna hamnat där....?
Hur som helst så får jag väl försöka sammanföra dem på nåt sätt igen.

Tack för tipset med metadata-inställningen också! Det som verkar svårast med LR är att ha koll på vad som faktiskt sker med filen och vad som bara sker "virtuellt" i LR.
 
P.S.:
Jag tror faktiskt att jag tömmer hela LR igen och importerar alltihop på nytt. Har någon ett tipps hur jag gör det på det mest effektiva sättet? Jag hittar just nu inte ens den där remove-knappen längre som jag såg tidigare. Var var den nu igen?
 
...
Ja, där ligger dem! Alla utom 2011_07 med Urlaub-mappen. Markerade med frågetecken.
Men vad är det där för släckt lampa egentligen? Jag har ju bara min interna hårddisk på C (boot) och den externa Lacie-disken. Därför kom jag aldrig på tanken att klicka där. Och varför har bilderna hamnat där....?
Hur som helst så får jag väl försöka sammanföra dem på nåt sätt igen.
...

Om du i LR vill flytta mappar eller bilder från ett ställe till ett annat så drar du dem bara med musen till det nya stället där du vill ha dem så flyttar LR filerna och uppdaterar sin databas.
 
Tyvärr så får jag upp ett felmeddelande:

Could not complete the folder move. An unknown error ocurred.

suck...
 
Ställ dig på översta nivån bland dina bilder. Markera alla med CMD/A eller CTRL/A om du har Windows.
Tryck sedan CMD/S eller CTRL/S.
Nu sparas alla metadata och inställningar till filerna.
Ta sedan bort alla dina foldrar med Remove.
Ta sedan och importera alllt på nytt.
Se till att alla dina bildfiler ligger under samma mapp i t.e. mina bilder och i en vettig ordning.
Den ordningen skall du skapa i finder före import.
LR kommer slaviskt följa vad du har som struktur.
Sedan bör alla dina bilder finnas där de skall.
 
Det som verkar svårast med LR är att ha koll på vad som faktiskt sker med filen och vad som bara sker "virtuellt" i LR.

Med filerna sker i princip ingenting i LR! ;)

Jag känner igen frustrationen från när jag själv gick över till Lightroom. I början var det lite knepigt att förstå hur programmet funkade.

Ett tips kan vara att börja med att bara jobba med testmaterial så man får klart för sig hur Lightroom fungerar. När man väl känner sig komfortabel med detta kör man igång med de skarpa filerna.

Jag tycker logiken i Lightroom är oöverträffad så när man väl förstått det mest grundläggande så faller de flesta bitar på plats relativt enkelt.
 
Kan bara hålla med Anders. De raw-filer man har tagit in i LR rörs aldrig. Alla förändringar skrivs bara till side-car filen eller i filen om man har JPG eller DNG-raw.
Själva negativet eller ursprungsfilen är orörd. Detta är viktigt eftersom vi om några år förmodligen har mjukvara som kan ta fram nyanserna i våra bilder ändå bättre än vad som är möjligt idag.
Vad LR kan göra idag för mina filer från 2001 är oändligt mycket bättre än vad som var möjligt då.
LR är komplext och inget man lär sig på en eftermiddag. Jämfört med med PS får man väl trots det säga att det är enkelt. Nu har både Anders och jag följt det sedan dess barndom tycker då att det är
relativt enkelt.( Rätta mig om jag har fel Anders. Som jag minns det har vi diskuterat i trådar som denna sedan LR var en beta 0.8.)
För den som idag börjar med LR kan det säkert vara förvirrande.
Det finns hjälp att få. Endera kan man följa Lightroom KIller Tips eller så kan man köpa en tutorial från Luminous Landscape. Skulle rekommendera det senare som får en snabbare upp på banan.
I Februari kommer de att ge ut en ny med LR 4 som förmodligen kommer kosta runt 40 dollar.
 
( Rätta mig om jag har fel Anders. Som jag minns det har vi diskuterat i trådar som denna sedan LR var en beta 0.8.)

Jag minns faktiskt inte riktigt men jag tror inte jag hade betan, men det är möjligt.

Däremot köpte jag LR 1.0 när det var tämligen nytt - CD:n står fortfarande här i hyllan! :)

Hur som helst, om man ger programmet lite tid så klarnar nog det här med mapp och filhanteringen.

Vad som hänt i Katjas fall är lite svårt att se men jag tror det handlar om att filer flyttats utanför Lightroom. Det borde gå att fixa utan att börja om från scratch men det är förstås svårt att veta så här på distans. Om det är så att det inte finns någon jobb gjort i LR iform av redigeringar och taggning, så är det kanske enklast att börja om från början.
 
Med filerna sker i princip ingenting i LR!

Men klart det gör, eller? Om jag med filen nu också menar xmp-data.
Jag kan flytta filerna fysiskt med LR, jag kan t.o.m. radera dem från hårddisken, och alla bildbehandlingar jag gör försvinner väl inte heller automatiskt (med rätt inställning) om jag öppnar bilden i ett annat programm. Gäller även metadata.

Är inte det någonting som sker med filen i sig (inkl xmp som är ju inbäddad i dng)?

Hur som helst, jag håller på att börja om. ;)

Hoppas bara att min LR3 inte blir totalt föråldrat inom kort jämfört med version 4. Då slipper jag det eventuella krånglet med att överföra hela katalogen till den updaterade versionen.
 
Men klart det gör, eller? Om jag med filen nu också menar xmp-data.
Jag kan flytta filerna fysiskt med LR, jag kan t.o.m. radera dem från hårddisken, och alla bildbehandlingar jag gör försvinner väl inte heller automatiskt (med rätt inställning) om jag öppnar bilden i ett annat programm. Gäller även metadata.

Är inte det någonting som sker med filen i sig (inkl xmp som är ju inbäddad i dng)?

Hur som helst, jag håller på att börja om. ;)

Hoppas bara att min LR3 inte blir totalt föråldrat inom kort jämfört med version 4. Då slipper jag det eventuella krånglet med att överföra hela katalogen till den updaterade versionen.

Som du kanske så så var min kommentar avslutad med en smiley och det var lite skämtsamt menat eftersom Lightroom bryter lite mot traditionell bildhantering. Du kan bortse från min kommentar, visst finns det situationer där Lightroom påverkar även originalfilen.
 
Men klart det gör, eller? Om jag med filen nu också menar xmp-data.
Jag kan flytta filerna fysiskt med LR, jag kan t.o.m. radera dem från hårddisken, och alla bildbehandlingar jag gör försvinner väl inte heller automatiskt (med rätt inställning) om jag öppnar bilden i ett annat programm. Gäller även metadata.

Oavsett om xmp-data ändras så har du ju kvar din originalfil - lite av poängen med råformatet tycker jag är att man aldrig gör något med "negativet", man behöver alltså inte spara undan en version bara för att kunna ångra alla ändringar man gjort.

Är inte det någonting som sker med filen i sig (inkl xmp som är ju inbäddad i dng)?

Jo, om du räknar de två filerna som en, visst ändras "filen". Dessutom är det väl så att DNG-filer påverkas (i och med att xmp-data ligger i filen?), där har jag själv dålig koll eftersom jag inte använder DNG.

Hoppas bara att min LR3 inte blir totalt föråldrat inom kort jämfört med version 4. Då slipper jag det eventuella krånglet med att överföra hela katalogen till den updaterade versionen.

När jag bytte från LR2 till LR3 så gick det bra att konvertera katalogen. Momentet "överföring" innebär därmed i princip att du öppnar din katalog med nästa version av programmet ifall det går lika lätt varje gång. ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.