Annons

Lightroom - jag blir vansinnig! Behöver råd.

Produkter
(logga in för att koppla)
Får man ansluta med ytterligare en Lightroom-fråga?

Jag har tidigare kört ver 3 och nu testar jag ver 4 (beta). Med 3an var mitt problem extremt, med 4an funkar det bättre men fortfarande är det oacceptabelt.

Det som sker är att Lightroom blir galet trögt efter att jag har jobbat i det ett litet tag. Det sker efter så lite "action" som att tex radera ex antal bilder.
Jag har använt det till att gå igenom hela min bildbank (ca 280 gb) och sortera och tagga och när jag nu går igenom mapp efter mapp så raderar jag bilder allt eftersom. Om jag har en mapp där jag raderar tex 40-50 bilder så blir Lightroom trögt när jag sen fortsätter. Med trögt menar jag att det tar 2-3 sek för LR att markera en bild som jag klickar på och sen när jag har markerat ett gäng så är den ganska trög på att radera de.

Det som sker är att jag stänger ner LR och startar om och så går det bra ett litet tag till och sen är jag tillbaka.
Det verkar ju som att nån "lokal" databas blir överfull och att den rensas vid avslut men det ska krävas betydligt mer jobb för att det ska bli så tycker jag.

Nån som har liknande erfarenhet eller tips på lösning?

/k

Ja, slå av automimportfunktion.

Kan du också tala om vad sökvägen till din lrcat-fil är? Ligger den på datorns interna hårddisk eller på den externa disken?

Jag minns inte riktigt, vad är motivet för att du vill ha bilderna på den externa disken? Är det utrymmesbrist på den interna disken eller är det för att du vill kunna jobba från flera olika datorer?

jag skulle rekommendera att du startar en ny tråd. Platta forum är röriga nog när man diskuterar _en_ fråga.

Jo, det kan jag ju göra. Det blir ju dock inte mindre rörigt när man söker i forumet och får upp 8000 olika Lightroom-trådar. Rubriken är ju svår att tolka...

Får man ansluta med ytterligare en Lightroom-fråga?

Egentligen är det bättre att starta en egen tråd med en tydlig rubrik, då ökar chansen att få bra råd. Att ha två olika frågeställningar i samma tråd riskerar bara att det blir rörigt.

Jag föreslår att du startar en ny tråd, upprepa det du skrev här och lägg även till information om vilket operativsystem du har, dator konfiguration (processor, minne etc) så får du säkert bra tips.

EDIT: Här får man inte vila på hanen! :)

Den frågan besvarar hon i sitt ursprungsinlägg. Externt.

Jo, hon skriver att hon har katalogen där, men eftersom det ibland råder lite begreppsförvirring så tänkte jag att det vore bra att få det verifierat - att det verkligen är lrcat-filen som ligger på den externa disken, och inte bara mapparna med bilderna.

Hej igen!

Jag kikar lite på ditt ursprpungsinlägg igen, och funderar lite på om det är så att du har missförstått vad en "katalog" är i Lightroom.
Anledningen till min fråga är att en katalog aldrig är "färdig", för allt du gör med bilderna (exporterar dem, redigerar dem, döper om dem, ändrar nyckelord, skriver ut dem, etc) ändrar i katalogen.

Katalog var kanske fel begrepp. Jag menade att jag just nu har alla bilder i LR:s databas som ska vara där. Bildomfånget är för tillfället färdigt så att säga. Importera gör jag väl bara om jag vill ta in nya bilder? Därför klickar jag på cancel när importsidan dyker upp utan att jag vill importera nya bilder. Är det fel?
Men om jag uppfattar det här rätt
Vidare så skulle jag verkligen rekommendera att du inte har automatisk import aktiverad mot en hårddisk där du har arbetsfiler och katalogfiler. Det är lite en inbjudan till kaos.
så menar du att den sidan inte alls borde dyka upp. Men var gör jag det i så fall? Under file --> Auto import settings ser jag ingenting som påminner om "låt bli det där".

Hur som helst så fick jag in mina jpg´s. Tror jag vet nu vad en del av mina fel berodde på.

Det där med extra-mappen I: funkade också. :) "Hide parent folder" hade verkligen varit mer entydigt. Tack för ditt tips!

2011 fixade jag.
Sen 2012. När jag då valde "synchronize folder" så gick det inte att bocka för importen, utan bara de två nedersta alternativeni dialogrutan var tillgängliga. Klickade på synchronize, och det som hände var att jag nu har 15 bilder direkt i mappen 2012 och samma 15 bilder i undermappen 2012 / 01. alla utan frågetecken.
Nu kör vi lite Lightroom-examen här: ;)
Jag skulle gissa att jag nu gå in på 2012-mappen, högerklickar och väljer "remove". Godkänt?

Med andra ord så är nästan allting nu som önskat. Och allting jag gjorde finns kvar! :)

Ska för säkerrhets skull exportera hela katalogen till den interna hårddisken nu. Att jag valde extrena berodde mest på att jag inte ville belasta den interna med en massa stora filer. Men fördelarna med att ha allting på den interna övervägar kanske.

P.S.
Förresten:
Vad betyder det om vissa mappar får en vit pil före mappnamnet och vissa andra en grå?

Lightroom är rena katastrofen när det gäller hanteringen av bilder. Vad däremot gäller redigeringsdelen är den enastående.

För att ta bort auto import, gå till Edit-Preferences-General. Under import options, avmarkera show import dialog...

2012, ja om du väljer remove så plockas referenserna bort ur databasen utan att påverka eventuella filer. Jag gissar dock att du faktiskt har dubbla filer, annars borde nämligen filerna vara markerade med ?-tecken. Kolla i filsystemet hur det ser ut, jag gissar att LR speglar det.

Hur mycket ledig plats har du på den interna disken? Är det en stationär dator?

När du säger "exportera hela katalogen" så låter det lite konstigt. Om du vill flytta BILDERNA från den externa hårddisken till den interna kan du använda LR och dra-och släpp för att flytta bildfilerna.

Vad gäller KATALOGEN - alltsÅ Lightrooms databas - så undra jag om du inte redan har den på din interna hårddisk? Om du går till Edit-Catalo Settings, General. vad står det under Information-Location?

En vit pil framför mappen indikerar att det finns mappar under den mappen. En grå pil att det är "längst ner" i mappstrukturenn.

Senast ändrad:
Lightroom är rena katastrofen när det gäller hanteringen av bilder. Vad däremot gäller redigeringsdelen är den enastående.

Ett uttalande som knappast hjälper trådskaparen. Starta en egen tråd om detta om det känns viktigt för dig att diskutera saken - räkna med mothugg.

Ville du tillföra något till diskussionen eller bara ventilera?

Själv säger jag näranog tvärt om: FÖr att hantera bildflöden finns det inget som är lika bra. För att redigera bilder är det dock helt klart medelmåttigt.

2012, ja om du väljer remove så plockas referenserna bort ur databasen utan att påverka eventuella filer. Jag gissar dock att du faktiskt har dubbla filer, annars borde nämligen filerna vara markerade med ?-tecken. Kolla i filsystemet hur det ser ut, jag gissar att LR speglar det.
Nej, windows explorer visar bara 15 filer i mappen 01, men inga i den överordnade mappen 2012.

Hur mycket ledig plats har du på den interna disken? Är det en stationär dator?
Ja, det är det. Jag medger att hårddisken är ganska stor, nästan 1,8 TB. Kanske är jag lite väl försiktig....

Vad gäller KATALOGEN - alltsÅ Lightrooms databas - så undra jag om du inte redan har den på din interna hårddisk? Om du går till Edit-Catalo Settings, General. vad står det under Information-Location?
Ja, där anges min interna hårddisk. Det är ju lrcat-filerna, eller hur?
Det där med "exportera katalog" lärde jag mig när det handlade om att flytta alltihop från en dator till en annan. Jag fick för mig att det också gällde när det handlar om flyttning från extern hårddisk in i datorn. Men då har jag tydligen fel.

Om du vill flytta BILDERNA från den externa hårddisken till den interna kan du använda LR och dra-och släpp för att flytta bildfilerna.
För dubbel säkerhet: Vad exakt drar jag och vart? I vilket läge i LR måste jag befinna mig då? I biblioteket? Men där ser jag ju inget C (intern hårddisk).
Gud, vad jag känner mig funktionshindrad!

Jag fick för mig att det också gällde när det handlar om flyttning från extern hårddisk in i datorn.

Ahaaaa.... DÄR har vi en stor del av ditt problem. Gör aldrig, aldrig så.

FÖr att flytta från en disk till en annan: Flytta bara filerna i Lightroom. Inget mer, inget mindre.

(Okej, det finns några få tillfällen då det kan vara användbart att hålla på att imp/exp inom sitt eget system, men det är väldigt få tillfällen.

Så lärs det ut på modersskeppets Lightroom-dvd:
File --> Export as catalog
lrcat måste ju också följa med. Det gör det ju inte om jag bara flytter filerna, eller? (Om inte lrcat redan finns på disken i fråga).

Så lärs det ut på modersskeppets Lightroom-dvd:
File --> Export as catalog

Jag har inte sett den DVD-kursen, och kan därför inte sätta det i kontext.

Det är inte så att de visar den metoden för den som vill kunna flytta bilderna till en extern disk med bibehållna ändringar, arbeta vidare med dem på en annan maskin, och därefter återföra dem till ursprungskatalogen?

Så arbetar jag ibland. Men ALDRIG när det gäller att bara flytta filer inom samma system.

OK, om det är så att det inte finns några filer i filsystemet så kan du göra remove i LR. Men som sagt de bilderna borde då ha ?-tecken på sig inne i Lightroom eftersom det inte finns några filer på hårddisken.

Med en så stor disk, lägg allt internt. När den är full, köp en ny disk och montera in - också internt. Använd din Lacie-disk till backup.

OK, då har du lrcat-filen på rätt ställe. Se till att göra regelbunden backup av den och se till att backupen befinner sig på en annan disk än den interna, gärna på en disk/usb-minne som du förvarar på annan plats.

Exportera katalog, ja om man skall flytta delar av sin katalog tycker jag man kan använda export-as-catalog, men här handlar det inte om att flytta katalogen utan om att flytta bildfilerna så här tycker jag export är fel verktyg.

För att flytta. Det finns två vägar

1) Den "hårda" vägen. Stäng Lightroom, använd filhanteraren för att flytta filerna från USB-disk till interna disken. Starta sedan LR, då kommer programmet markera alla mappar med ?-frågetecken. Högerklicka tå topp-mappen, välj locate missing folder och peka till den interna disken.

2) Den "rekommenderade" vägen, använd dra och släpp inne i Lightroom. Det är "bara" att dra och släppa när du är i library modellen. MEN som du mycket riktigt själv noterat C-disken syns ju inte! Enklaste (?) sättet är nog att skapa en mapp på C, säg "LRBilder". I den lägger du sedan en JPG-fil, öppnar importen och lägger till den bilden. Då bör du se C-disken i Library modellen och kan göra dra och släpp. Kanske har någon annan en smartare väg?

OK, om det är så att det inte finns några filer i filsystemet så kan du göra remove i LR. Men som sagt de bilderna borde då ha ?-tecken på sig inne i Lightroom eftersom det inte finns några filer på hårddisken.

Jaha, då var hela 2012 borta igen, samt 2012 / 01...
Jag är heeeeeeelt lugn....
Det var definitivt inga frågetecken nånstans på de filerna. De bara visades i båda mapparna.
Nja, på nåt sätt går det väl att få dem tillbaka?

Jaha, då var hela 2012 borta igen, samt 2012 / 01...
Jag är heeeeeeelt lugn....
Det var definitivt inga frågetecken nånstans på de filerna. De bara visades i båda mapparna.
Nja, på nåt sätt går det väl att få dem tillbaka?

Du skulle förstås bara göra remove på bilderna som inte fanns!

Nu gjorde du tydligen remove på hela mappen, eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar