Annons

Lightroom - jag blir vansinnig! Behöver råd.

Produkter
(logga in för att koppla)
Men om jag markerar de 15 bilderna i mappen 2012, högerklickar, väljer delete och sen remove, då borde det ju funka, eller hur?

Japp.

Men återigen - om dessa bilder INTE har något frågetecken så innebär det (eller borde innebära) att de faktiskt också finns i filsystemet.

Ta och dubbelkolla hur det ser ut i filsystemet. Har du några FILER i mappen 2012?

Har du några FILER i mappen 2012\01?

Katja, jag lägger mig i debatten med några "basic" synpunkter;

1. Om du ska använda Lightroom måste du veta hur programmet arbetar från grunden. Till skillnad från många andra bild-programvaror jobbar ju LR mot en databas. Detta är unikt.

2. Du måste hålla isär Lightroomkatalogen (databasen) med dina verkliga bildfiler. De filerna finns INTE i LR-katalogen (databasen) utan ligger där du har placerat dom på hårddisken.

3. Programmet gör en "koppling" mellan dina bildfiler och databasen (LR-katalogen ".lrcat") och det ENDA som händer när du redigerar dina bilder, lägger till nyckelord, flaggor, färger, stjärnor eller vad det nu är, är att detta registreras i databasen. INGENTING händer med själva bildfilen (ok..en sanning med modifikation beroende på hur du valt att fotografera/importera dina bidlfiler. RAW-format, DNG, JPEG etc + dina inställningar i programmet gör att metadatan hanteras lite olika men det skiter vi i just nu).

4. Tips 1; Placera din databas (.lrcat) i samma huvudkatalog som dina bilder. Görs i kataloginställningarna inne i LR.

5. Gör INGENTING med dina bildfiler och/eller dina mappar UTANFÖR LR. Då kan det bli lite rörigt (har nog påtalat detta i flera andra trådar...).

6. Använder du en extern disk så måste du givetvis vara uppmärksam på vilken sökväg som finns till din databas OCH dina bildfiler. Eftersom LR hela tiden söker efter kopplingen bildfil-databas. Hittar den inte bildfilerna så får du ju upp dom, vid det här laget :) berömda frågetecknen.

7. För att få ordning på hela spektaklet; Kolla först VAR du har dina data. Var finns bildfilerna? Var finns databasen? (kolla i utforskaren eller finder). Gå sedan in i LR:s kataloginställningar och kolla om sökvägen stämmer. Om din externa disk är "online" (enligt LR) så lyser den gröna lampan inne i programmets utforskardel (vänstra sidan).

Alltså....du måste veta vad som händer när du river omkring som du har gjort. Som många har påtalat som finns det hur mycket guider som helst på nätet. Återigen...börja med grunderna. Programmet är fantastiskt!...men....liten tröskel att ta sig över.

Lycka till
//P

Men återigen - om dessa bilder INTE har något frågetecken så innebär det (eller borde innebära) att de faktiskt också finns i filsystemet.

Ta och dubbelkolla hur det ser ut i filsystemet. Har du några FILER i mappen 2012?

Har du några FILER i mappen 2012\01?

Jag kommer inte riktigt ihåg hur det blev så tokigt Men i alla fall har jag i filsystemet inga filer i mappen 2012, men 15 stycken i den underordnade mappen 2012 / 01
LR visar mig den 15 bilderna i 2012 / 01 som faktiskt ligger där och exakt samma 15 bilder även i den överordnade mappen 2012.

Om du ska använda Lightroom måste du veta hur programmet arbetar från grunden.
Det har du alldeles rätt i. Just nu handlar det för mig mest om att rädda läget så att jag vet var jag står med min katalog här och nu.
Sen är det så att jag vet en del, bl.a. några av dina punkter ovan. Men det känns som pysselbitar som jag inte har fått ihop än till någonting som man får kalla kompetens.
Jag köpte som sagt modersskeppets dvd om lightroom. Men allt det här kommer lite till korta där. Det behövs tydligen en extra kurs för bara filhantering i LR. Hoppas jag hittar nåt på svenska.

7. För att få ordning på hela spektaklet; Kolla först VAR du har dina data. Var finns bildfilerna? Var finns databasen?

Bildfilerna ligger på Lacie. Lrcat-filerna på den interna disken C.
Målet för idag är att få bildfilerna över till C, helst inifrån LR, trots att C inte är synligt i LR och filerna därför inte bara kan dras dit. Om inte någon har ett smidigare förslag än Anders så får jag väl försöka den "rekommenderade vägen" med alla knep och finesser som tydligen krävs.

Ok, då förstår vi lite bättre.
Du säger "lrcat-filerna". Har du flera kataloger? (alltså flera filer (databaser) som heter .lrcat). Rekommenderas att du jobbar med EN databas. Kolla in Julieanne Kosts video här;

http://tv.adobe.com/watch/the-compl...anne-kost/single-or-multiple-catalogs-in-lr3/

Givetvis valfritt men lite att fundera över beroende på hur man arbetar.

Om ditt problem bara är att få över bildfilerna till C (som jag förstår är din interna disk på datorn) så skulle jag (återigen basic för att få ordning på sakerna) stänga ned LR och sedan få över bildfilerna från din externa disk till den interna (undantag från det tidigare sagda men bara för att få ordning på ditt kaos). Jag skulle skapa en mapp på den interna disken, döpa den till något dom jag kan leva med länge typ "Katjas bilder" :) och sedan KOPIERA över bildfilerna (inte flytta, av den enkla anledningen att OM något händer under flytten så kan man tappa data, eller bilder. Kopierar man och något går snett så finns filerna kvar intakta på din externa disk. Kopiera först och radera sedan således).

När kopieringen är klar startar du LR, får upp en massa frågetecken, och pekar bara ut den nya sökvägen till bildfilerna genom att välja; I menyraden "Bibliotek" och " Sök efter saknade filer". I dialogrutan Leta reda på kan du markera Sök efter närliggande saknade foton om du även vill leta efter andra saknade foton i mappen.

Thats it!
//P

Senast ändrad:
LR visar mig den 15 bilderna i 2012 / 01 som faktiskt ligger där och exakt samma 15 bilder även i den överordnade mappen 2012.

Är det inte bara det att du missar hur Lightroom visar sina bilder?

Om du markerar en "övre" mapp så visar LR alla bilder i de "undre" mapparn, både i Griden och i antal bilder.

Det går att slå av detta (minns inte var) men de flesta tycker nog att det är en bra funktion.

Alltså, säg att du har en mapp som heter "Weekend i Paris". Under dessa har du tre mappar, "Fredag" med 14 bilder, "Lördag" med 20 bilder och "Söndag" med 10 bilder. Om du då markerar "Weekend i Paris" kommer Lightroom säga att det finns 44 bilder och visa alla dessa 44 i stripen och griden. Om du sedan markerar "Lördag" så kommer bara 20 bilder visas.

När kopieringen är klar startar du LR, får upp en massa frågetecken, och pekar bara ut den nya sökvägen till bildfilerna genom att välja; I menyraden "Bibliotek" och " Sök efter saknade filer". I dialogrutan Leta reda på kan du markera Sök efter närliggande saknade foton om du även vill leta efter andra saknade foton i mappen.

Thats it!
//P

Om du använder denna metod, glöm då inte att dra ur USB-disken EFTER att du kopierat men INNAN du startar Lightroom, annars kommer det inte funka som beskrivet.

Oj vilken dialog, har inte läst allt, men vill gärna dela med mig av mina erfarenheter. Ursäkta om jag skriver självklarheter eller sådant som redan tagit upp.

Först måste man veta filhantering fungerar och vet vad en sökväg är för något. Har märkt att många fotkompisar har svårt med detta. Sedan skall man veta att LR sparar länkar = sökväg till bilderna i en databas, en fil med ändelsen .lrcat.

Flyttar man bilder utanför LR, indikeras detta med "?" i LR då inte bilderna ligger kvar där det förväntades. Om man byter enhetsbokstav på en extern disk kommer "?", sökvägen stämmer inte längre. Jag råkade ut för detta då jag hade bilder på externa diskar. Löste det genom att sätta en bokstav sent i alfabetet (S), då slapp jag problem när jag anslöt andra USB-enheter.

Har man detta klart för sig är det inte så svårt. Jämför vad som finns importerat i LR och vad som ligger på hårddiskarna. Jag brukar öppna två fönster bredvid varandra, ett med LR och ett med utforskaren.

Det fiffiga med LR är att den kommer ihåg sökvägar och dess undermappar (om man inte ändrar namn eller flyttar på inbördes ordning i undermappar).
Så om man flyttat en mapp med undermappar och vill fixa så LR hittar bilderna igen, högerklicka på toppmappen i LR, välj "Find missing folder" och peka ut vart mappen numera ligger. Undermapparna kommer automatiskt att hittas.

Undvik att importa en fil flera gånger. Jag har kryssrutan ibockad "Don't import suspected duplicates" vid import.

Nyckelorden och all redigering sparas som nämnts bara i LRs databas. Ett tips är att spara ner nyckelorden man skrivit in till bilderna som en backup. Förlorar man kopplingen till LR finns då arbetet man lagt ned på att tagga bilder kvar. Markera aktuella bilder, tryck Ctrl-S (Save metadata to file).

Detta får räcka. Jag tycker LR är suveränt. Har över 100.000 bilder i min katalog och jag känner jag får en bra överblick av mina bilder.

Jo jag glömde en sak, tänk över en bra filstruktur, själv har jag en mapp per år med undermappar för varje fotograferingstillfälle.

Hoppas detta var till någon nytta!

Lise-Lott

Har man detta klart för sig är det inte så svårt.
Nja...
Jag brukade tänka på ett "riktigt" bibliotek, ett sånt gammaldags, där man har bokhyllorna i salarna och i något hörn ett skåp med en massa lådor med papperskort i - katalogen.
Ville man veta var en bok fanns, så tittade man i katalogen. Där stod det mesta om boken, utan själva romantexten. Hade någon ställt tillbaka boken på fel plats, så funkade inte katalogen längre.
Den jämförelsen är väl inte helt fel, och den har jag faktiskt haft från början.

Mina svårigheter börjar sen, till övervägande delen i alla fall, och är datorrelaterade:
Var klickar man när?
Vad exakt är skillnaden mellan de ena och det andra kommandot?
Vad heter kommandot för det jag vill utföra och var hittar jag det?
Vad exakt händer när jag gör xy?

Det var inte helt omotiverat att man brukar studera biblioteksvetenskap om man vill jobba på bibliotek. Även om vem som helst kan sitta bakom disken och scanna in lite streckkod när allting väl är färdigt.

Nyckelorden och all redigering sparas som nämnts bara i LRs databas. Ett tips är att spara ner nyckelorden man skrivit in till bilderna som en backup. Förlorar man kopplingen till LR finns då arbetet man lagt ned på att tagga bilder kvar. Markera aktuella bilder, tryck Ctrl-S (Save metadata to file).

En fråga till. (Som sagt, även om man vet vad metadata och nyckelord är så kan det vara svårt att hitta fram till det sättet som passar en själv bäst... ;) )

Det finns ju privata nyckelord som man inte vill att de följer med när man skickar en bild nånstans (typ namn på familjemedlemmar), och så finns det nyckelord som man lugnt kan ha i filens metadata (t.ex. ort).
Vad exakt händer när man gör så som du? Skrivs då ALLA nyckelord i dng´s metadata så att man ser dem även i andra bildprogramm? Det kanske man inte vill, samtidigt som man så klart vill säkra sitt Lightroom-jobb.
Det är den sortens frågor som jag brottas med, även om jag nu har min katalog på rätt ställe, tack vare den här tråden. Men jobbet är inte slut.

Skrivs då ALLA nyckelord i dng´s metadata så att man ser dem även i andra bildprogramm? Det kanske man inte vill, samtidigt som man så klart vill säkra sitt Lightroom-jobb.

Jag ser inget problem i detta.

Fördelen med att skriva till DNG-filen är förstås att informationen skall vara tillgänglig OM man byter till ett annat program än Lightroom. Normalt sett stannar ju DNG-filen i din egen miljö så det är bara du som har tillgång till informationen.

Det man normalt sett delar med sig av är ju JPG-filer och vid export från Lightroom kan man ju välja om man vill inkludera metadata eller ej. OM jag skulle skicka en bild på en familjemedlem till någon så ser jag inget problem med att även personens namn inkluderas, men det kan ju förstås variera med ens situation.

Själv använder jag inte DNG, inte heller xmp-filer. Jag litar i princip helt på Lightrooms databas och för att "säkra" informationen använder jag mig av backup av katalogfilern. Lightrooms egna samt traditionell backup av mina filer. Som en extra säkerhet gör jag export av bilder till JPG i full upplösning med metadata till en mappstruktur som "speglar" mina original.

Det känns förhållandevis tryggt. Mig veterligen har vi inte en enda rapport om att en Lightroom databas blivit så korrupt att den inte gått att öppna och få ordning på. Kanske har det hänt men vanligt är det inte.

ja.

(Vill du ha det på något annat sätt så får man konstruera plug-in-skript till LR som beter sig annorlunda)

Funktionen finns i LR. Högerklicka på ett nyckelord i nyckelordslistan, välj "Redigera nyckelordstagg", klicka ur "Inkludera vid Export" (förutsattt att du verkligen vill det...)

Du kan sedan lätt kontrollera vad som kommer med vid exporten genom att kontrollera; Under huvudrubriken "Använda nyckelord" i nyckelordspanelen finns" en valbar ruta, (normalt står det "Ange nyckelord"). Där visas vilka nyckelord du har angett för bilden. Klicka på pilarna till höger och välj "Kommer att exporteras". Då ser du vilka nyckelord som kommer att medfölja vid exporten helt enligt de val du har gjort enligt första stycket.

//Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar