Annons

Hjälp med nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

natsuta93

Ny medlem
Hejsan! Jag är nybörjare på fotografering och ta mest bilder på mina hundar för skoj skull!
Nu hade jag velat ha ett nytt objektiv till min Canon 550D, de objektiven jag har är Canon EF 50MM 1.8 II och Canon EF-S 55-250MM IS II som jag är jätte nöjd med! Men skulle vilja ha ett objektiv som jag inte behöver gå så långt bort om objektet är nära som jag måste göra med 55-250mm och 50mm! Om ni förstår! ;) Och hundarna rör ju på sig hela tiden också!
Jag har kollat på Canon 18-200mm och undrar ifall den kan passa? Och ge ungefär samma resultat som 55-250mm objektivet gör! Eller om ni har förslag på något annat objektiv? Vill inte ha ett 18-55mm då jag redan har ett som står på hyllan! ;)
Jag vill lägga högst 4000kr!
Tacksam för svar :)
 
18-200 är inte bättre än 18-55 som du redan har.
Jag har tyvärr inget bra förslag i den prisklass du nämner.
Någon annan kanske har det?
 
Tack så mycket för svaren!
Mitt 18-55 ligger på hyllan då jag tycker att jag får mycket bättre bilder med mitt 55-250mm!
Jag läste lite om Sigma 17-70 och den hade mycket bra omdömen och de jag vill ha, kanske ska satsa på den?
 
Tack så mycket för svaren!
Mitt 18-55 ligger på hyllan då jag tycker att jag får mycket bättre bilder med mitt 55-250mm!
Jag läste lite om Sigma 17-70 och den hade mycket bra omdömen och de jag vill ha, kanske ska satsa på den?
På vilket sätt upplever du att ditt 55-250 levererar bättre bilder?

Det vore ju tämligen värelöst att köpa ett 17-70 om du skulle uppleva samma sak som med 18-55 o få 2 objektiv på hyllan.
 
Robert Capa, en berömd krigsfotograf, lär ha sagt: Om bilden inte är tillräckligt bra har du inte gått tillräckligt nära.
 
Robert Capa, en berömd krigsfotograf, lär ha sagt: Om bilden inte är tillräckligt bra har du inte gått tillräckligt nära.

Om det var ett argument mot zoomobjektiv, så undrar jag om jag om inte herr Capa hellre skulle valt en superzoom än att trampa på en mina och avlida.

För att återknyta till trådskaparens fråga så är det svårt att ge något vettigt råd utan att veta vad som blir bättre med de längre objektiven (gärna med bildexempel).
 
Hejsan! Jag är nybörjare på fotografering och ta mest bilder på mina hundar för skoj skull!
Nu hade jag velat ha ett nytt objektiv till min Canon 550D, de objektiven jag har är Canon EF 50MM 1.8 II och Canon EF-S 55-250MM IS II som jag är jätte nöjd med! Men skulle vilja ha ett objektiv som jag inte behöver gå så långt bort om objektet är nära som jag måste göra med 55-250mm och 50mm! Om ni förstår! ;) Och hundarna rör ju på sig hela tiden också!
Jag har kollat på Canon 18-200mm och undrar ifall den kan passa? Och ge ungefär samma resultat som 55-250mm objektivet gör! Eller om ni har förslag på något annat objektiv? Vill inte ha ett 18-55mm då jag redan har ett som står på hyllan! ;)
Jag vill lägga högst 4000kr!
Tacksam för svar :)

Det här verkar en aning förvirrat,
- du vill komma närmare dina hundar, men optiken 50mm och 55-250mm måste du gå för långt bort med?
När 50mm optiken (fast brännvidd) säkert har som närmaste avstånd, så kort som ca. 70cm, då får du bara med nosen på hunden och inte hela hunden.
50mm optiken ger utan minsta tvekan bättre skärpa än 55-250mm optiken (zoom), 18-55mm optiken (kitzoomen) vid 18mm har minsta avstånd ca. 50cm, från nosen på hunden, kan säkert också fungera att fotografera hundar med ......
Om hundarna rör sig hela tiden, ganska vanligt, skall du använda en snabb tid, inte fundera på en ny optik.
 
Jag kan instämma att canon 15-85 är ett mångsidigt och trevligt objektiv. Bra skärpa och omfång. Fattas bara ljusstyrka (men man kan ju inte få ALLT i ett och samma objektiv).


//Fredrik
Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Den här tråden är troligen en test, på hur många svar, som kan komma in på en ihopsnickrad text.
Det här ger en fingervisning:
".... Men skulle vilja ha ett objektiv som jag inte behöver gå så långt bort om objektet är nära som jag måste göra med 55-250mm och 50mm! ...."

Gå så långt bort, sägs i texten, - har trådskaparen aldrig upptäckt, att alla kameror, speciellt systemkameror med optik 50mm, faktiskt också fungerar på nära håll, va? :) :)

För några år sedan, kom en tråd igång med rubriken "Hur skall jag få med hela min hund på en bild?"

Många seriösa svar dök upp, tips på inköp av olika objektiv mm. , tills någon frågade trådskaparen, - hur många meter lång är hunden?

Då tvärdog den tråden!
 
Senast ändrad:
Mitt 18-55 ligger på hyllan då jag tycker att jag får mycket bättre bilder med mitt 55-250mm!

Fast du skriver ju att du "skulle vilja ha ett objektiv som jag inte behöver gå så långt bort om objektet är nära som jag måste göra med 55-250mm". Det tycker jag låter som om du skulle få bättre bilder med 18-55.
 
Om hundarna springer från höger till vänster på håll så funkar ett 50-250, men tvärvänder dom och springer emot sig så kommer de för nära för 50mm , men har man däremot ett objektiv som är 18-250 så kan man följa dem lite över hela planen vill säga. Kör själv 70-300 och det funkar på håll men så kommer de för nära så får man byta kamera till 18-55mm, så ett 18-250/300 hade varit perfekt. Så jag antar att TS har samma "problem" ?
 
Raderat språklustigheter.

Från forumreglerna:

Språk, personangrepp, uppvigling
Använd ett rimligt och städat språk. Kommentera inte andras sätt att skriva, såsom felstavningar, särskrivningar etc.
 
lite tips

Canons 18-135 är en av de bästa allround till budgetpris, annars kan du satsa på lite ljusstarkare objektiv, 18-50 sigma f2.8, eller tamron 17-50 f2.8, finns också sigma 17-70 som är väldigt bra.

Lite dyrare är canon 17-40 F4L, begagnat. Kör inte på 15-85, den är LITE bra på allt, men inte WOW på något, dessutom vinjetterar den en hel del på din 550D.

För 4000kr kan du köpa tamron 17-50 f2.8 och canon 85mm 1.8 så kommer du garanterat ha det kul =)



Hejsan! Jag är nybörjare på fotografering och ta mest bilder på mina hundar för skoj skull!
Nu hade jag velat ha ett nytt objektiv till min Canon 550D, de objektiven jag har är Canon EF 50MM 1.8 II och Canon EF-S 55-250MM IS II som jag är jätte nöjd med! Men skulle vilja ha ett objektiv som jag inte behöver gå så långt bort om objektet är nära som jag måste göra med 55-250mm och 50mm! Om ni förstår! ;) Och hundarna rör ju på sig hela tiden också!
Jag har kollat på Canon 18-200mm och undrar ifall den kan passa? Och ge ungefär samma resultat som 55-250mm objektivet gör! Eller om ni har förslag på något annat objektiv? Vill inte ha ett 18-55mm då jag redan har ett som står på hyllan! ;)
Jag vill lägga högst 4000kr!
Tacksam för svar :)
 
Kör inte på 15-85, den är LITE bra på allt, men inte WOW på något, dessutom vinjetterar den en hel del på din 550D.
=)

Har själv köpt 15-85 nyss, inte hunnit testa den ännu, men i alla tester som jag läst i förväg fick den väldigt höga betyg, ofta högre än L objektiven på crop-sensorer.

Både på min 60D och i DPP finns det funktioner som kompenserar objekttivets vinjettering och andra optiska tillkortakommanden. Vet inte hur det är på 550D och den DPP version som medföljer.

Det enda jag har hunnit testa hittills är IS (genom att fota text med/utan IS, 85 mm och 0,25 sek) och det funkar verkligen.
 
intressant

Jag har också ägt 15-85, den har riktigt bra omfång, man behöver inte ens köpa vidvinkel till den då 15 täcker riktigt fint. Fokusen är snabb, USM är bra, byggkvalitén, osv, den har jättemånga bra saker, och ser bra ut på pappret, men vad jag själv upplevt är att den var lite tråkig. Dessutom vinjetterade den för mycket, den försvann först vid F7 och det är inte kul att ta bort det varje gång man importerar en bild. För den prislappen så kan man hellre investera i 17-55 elller sigma 17-50 där båda är mycket skarpare och har bra optisk kvalité.

Stabilisatorn på den är riktigt bra men som sagt, det är tråkiga bilder. Den är snäppet bättre än 17-85 men tycker det är fööör dyr för det man får. Jag sålde mitt och köpte ett 24-105 F4, och skillnaden är stor på alla plan. Ångrar inte en sekund :)



Har själv köpt 15-85 nyss, inte hunnit testa den ännu, men i alla tester som jag läst i förväg fick den väldigt höga betyg, ofta högre än L objektiven på crop-sensorer.

Både på min 60D och i DPP finns det funktioner som kompenserar objekttivets vinjettering och andra optiska tillkortakommanden. Vet inte hur det är på 550D och den DPP version som medföljer.

Det enda jag har hunnit testa hittills är IS (genom att fota text med/utan IS, 85 mm och 0,25 sek) och det funkar verkligen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.