Annons

Hjälp med naturbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Yankee

Aktiv medlem
skulle jag som nybörjare vilja ha.
Det jag undrar är angående dessa vattenfall som folk ideligen tar då vattnet blir "mjukt" (som på denna bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=217791).
Jag förstår att det är längre slutartider men ungefär hur långa och vilken inställning ska man ha på bländaren?
/En frälst nybörjare på villovägar
 
Slutartiden hänger på hur kraftig effekt du vill ha och hastigheten på vattnet, bländare väljer du så att exponeringen blir rätt.
Åk till ett vattendrag i din närhet och testa alternativa slutartider och för anteckningar och jämför sedan effekten.
 
Ibland kan det vara svårt att ha tillräckligt lång slutartid för den typen av bilder, så ett tips är att köpa ett ND-filter. De finns i olika styrka och släpper igenom mindre ljus (som solglasögon ungefär).

Tiderna kan vara ett antal sekunder, så du måste också använda stativ.
 
Är det ett vattenfall kan du få en dylik effekt handhållet om du har en lins med IS och är någorlunda stadig. Funkar skitbra. Har ingen uppe nu, men det kommer så småningom.
 
Ok, tack så mycket.
Jag har köpt ett stativ till och börja med (162cm 199:- onoff). Billigt antar jag, det lär väl inte vara sån stor skillnad på stativ och stativ?.
Jag får testa i helgen på ristafallet.
 
Du måste ha ett mörkt gråfilter också för att kunna komma upp i slutartider på en sekund eller mer vilket behövs. Om du inte fotar i skymning förstås...
 
Rekommendation: Med det stativet; använd självutlösare eller dito, eftersom det antagligen inte är så stabilt som tex ett Manfrotto för 5 papp. Har själv ett ministativ, men då måste jag använda fjärrkontroll (eller självutlösare på 2 eller 10 sek). helt ok för min del.
 
Vekt stativ

Ett annat tips för att få ditt stativ stabilare, häng kameraväskan på det, det stagar upp ordentligt och trycker ned stativet ordentligt i marken.
 
Yankee skrev:
Ok, tack så mycket.
Jag har köpt ett stativ till och börja med (162cm 199:- onoff). Billigt antar jag, det lär väl inte vara sån stor skillnad på stativ och stativ?.
Jag får testa i helgen på ristafallet.

Det kan vara stor skillnad mellan olika stativ. Ett stativ för 199:- är ett väldigt billigt alternativ som förmodligen är en ganska ranglig historia. Men det skadar ju inte att testa det i alla fall. Det kanske fungerar för dina behov!

Annars är det klassiska att titta på Manfrottos modeller..tex 190- eller 055-serien. De är något dyrare (runt 1000-2000:), men ger å andra sidan hyfsad stabilitet. Men riktigt stabila är de inte. Har själv ett stativ från 055-serien (Nature Trekker 2) och kan tycka att det är lite väl skrangligt ibland. Petar man lite lätt på det vill det gärna vibrera en stund efter. Så därför drar jag mig ofta från att fälla ut benen på stativet alltför långt.

Om du nu ska använda dig av ett sådant billigt (och förmodligen ganska så skrangligt) stativ så är mitt tips att inte fälla ut stativbenen allför mycket. Du kan också testa att öka stabiliteten genom att hänga på extra vikter (tex en väska eller liknande) under stativet. En trådutlösare..alternativt kamerans självutlösare minskar också risken för skakningsoskärpa.
 
alcedo [E.F.S] skrev:
Slutartider på runt 1-2 sekunder tycker jag brukar funka bra. Den här bilden är tagen med ca 1 sekunds slutartid.

I Ditt bildexempel syns vattnets "fartränder", vilket gör det till en bättre bild än Roberts "filmjölksexempel".
Men det finns ingen lathund för slutartider.
Allt beror på hur snabbt vattnet är.
I fjälljokkar med snabbt vatten får vattnet "fartränder" redan med 1/8 eller 1/15.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.