Annons

Hjälp att komma igång med konsertfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag vill börja ta konsertbilder och undrar om någon här har gjort det och kan ge lite tips?

Vid sidan om mitt ordinarie arbete har jag jobbat en del som konsertfotograf och har även anlitats som festivalfotograf på större musikfestivaler. Vis av min erfarenhet vill jag tipsa dig om att din kamera duger fint till att fota konserter med, men du behöver ett ljusstarkare objektiv. En normalzoom (18-50) med bländare 2,8 rakt över skulle säkert fungera perfekt för dig. Försök att hålla dig inom det brännviddsområdet, det är svårt att få fram den närvaron och nerven som behövs i konsertfoton med teleobjektiv.

Jag har fotat en hel del konserter med en digital Leica och ett 40/2,0 samt ett 15/4,5. Trots att kameran är i princip oanvändbar över 1280 ASA så fungerar det riktigt bra på 640 ASA som du ser här: https://www.flickr.com/photos/chasid68/sets/72157636840509785/

Om jag själv fick välja helt fritt och inte behövde begränsas av min ekonomi skulle jag satsa på Rock'n Roll kameran Sony A7s och ett Zeiss FE 16-35mm. En bekant som har varit i branschen länge har en Sony A7s och han är fullständigt lyrisk över resultatet på höga ASA. Enligt honom går det utmärkt att fota på 60.000 ASA med gott resultat! :)

/Mikael Good
 
Vid sidan om mitt ordinarie arbete har jag jobbat en del som konsertfotograf och har även anlitats som festivalfotograf på större musikfestivaler. Vis av min erfarenhet vill jag tipsa dig om att din kamera duger fint till att fota konserter med, men du behöver ett ljusstarkare objektiv. En normalzoom (18-50) med bländare 2,8 rakt över skulle säkert fungera perfekt för dig. Försök att hålla dig inom det brännviddsområdet, det är svårt att få fram den närvaron och nerven som behövs i konsertfoton med teleobjektiv.

Jag har fotat en hel del konserter med en digital Leica och ett 40/2,0 samt ett 15/4,5. Trots att kameran är i princip oanvändbar över 1280 ASA så fungerar det riktigt bra på 640 ASA som du ser här: https://www.flickr.com/photos/chasid68/sets/72157636840509785/

Om jag själv fick välja helt fritt och inte behövde begränsas av min ekonomi skulle jag satsa på Rock'n Roll kameran Sony A7s och ett Zeiss FE 16-35mm. En bekant som har varit i branschen länge har en Sony A7s och han är fullständigt lyrisk över resultatet på höga ASA. Enligt honom går det utmärkt att fota på 60.000 ASA med gott resultat! :)

/Mikael Good

Vilken typ av objektiv som kan vara lämpligt beror ju mycket på var man står och vilken typ av bilder man vill ta. Så att säga att teleobjektiv inte tar fram närvaro och nerv tycker inte jag stämmer.
Är det liten scen och man står framme vid scenen är det menlöst med teleobjektiv. Men om man är på en stor scen som är riktigt hög kan det vara menlöst med t.ex. 17-50 då det är så långt upp till artisterna.
Vill man ta close-ups kan det också vara bra med tele.
Jag brukar börja med typ 17-50 i diket om det är lagom liten scen. Sen när jag efter tre låtar flyttar mig ut i publiken byter jag till ett 70-200 f2.8 och tar närbilder där man också får fram känslan i form av ansiktsuttryck och svett som droppar.
Så alla typer av objektiv funkar och beror helt på situation och vilken typ av bilder man vill ta.
 
Vilken typ av objektiv som kan vara lämpligt beror ju mycket på var man står och vilken typ av bilder man vill ta. Så att säga att teleobjektiv inte tar fram närvaro och nerv tycker inte jag stämmer.
Är det liten scen och man står framme vid scenen är det menlöst med teleobjektiv. Men om man är på en stor scen som är riktigt hög kan det vara menlöst med t.ex. 17-50 då det är så långt upp till artisterna.
Vill man ta close-ups kan det också vara bra med tele.
Jag brukar börja med typ 17-50 i diket om det är lagom liten scen. Sen när jag efter tre låtar flyttar mig ut i publiken byter jag till ett 70-200 f2.8 och tar närbilder där man också får fram känslan i form av ansiktsuttryck och svett som droppar.
Så alla typer av objektiv funkar och beror helt på situation och vilken typ av bilder man vill ta.

Nu tillhör jag förvisso de priviligierades skara som har full access och det gör att jag inte behöver bry mig så mycket om 3 låtars regeln. Jag får dock inte röra mig helt fritt på scenen för då blir filmarna sura! Och backstage ska kamerorna vara nedpackade :) Du har rätt i att man inte bara kan ha vidvinkelbilder, det är alltid bra att ha en del närbilder för helhetens skull, det blir rätt trist annars: https://www.flickr.com/photos/chasid68/sets/72157645578004284/
 
Jag har en Nikon D7000 och ett 50/1,8-objektiv. Är det utrustning som duger till att fota konserter med? Vilket objektiv rekommenderas om jag vill kunna ta närbilder på lite längre håll, på konserter av rockklubbstyp?
 
Nu har jag börjat lägga ut lite konsertbilder på min bildhemsida http://andershedman.net/ . Bilderna på ett av banden, Heavy tiger, är riktigt bra eftersom de spelade i vanligt ljus, medan de andra känns suddiga eftersom scenen dränktes i vitt ljus som en dimma. Finns det något sätt att få skarpa bilder när det är sådant där vitt ljus på scenen?
 
Nu har jag börjat lägga ut lite konsertbilder på min bildhemsida http://andershedman.net/ . Bilderna på ett av banden, Heavy tiger, är riktigt bra eftersom de spelade i vanligt ljus, medan de andra känns suddiga eftersom scenen dränktes i vitt ljus som en dimma. Finns det något sätt att få skarpa bilder när det är sådant där vitt ljus på scenen?

Det handlar delvis om hur man ställer in kameran och delvis hur man efterbehandlar bilderna.
Vilka inställningar körde du med?

Det ser lite ut som om du använde blixt, gjorde du det?
 
Jag körde bara med auto. Minns inte om blixten användes. Till nästa spelning skall jag försöka mig på manuella inställningar :)

Så länge du kör på auto kan du glömma att få bra konsertbilder.
Kameran exponerar utifrån spottar och annat ljus och då blir det alltid för ljust.
Det bästa är att köra manuellt och vara beredd på att justera efter hand som ljuset förändras.
En stor fördel är också att fota i RAW-format då man kan göra mycket mer med bilderna i efterhand än om man kör direkt till JPG.
Om du vill ha lite input om hur du skall ställa in kan du kolla på mina konsertbilder på flickr, där kan du på varje bild se vilka inställningar jag använde. Så ger det en hint om hur du skall ställa in.
Här: https://www.flickr.com/photos/-bjornsphoto-/sets

Blixt blir aldrig bra, undvik det!
 
Tack för svaret, Björn! Jag skall titta på dina bilder nu och låta mig inspireras av inställningar m.m. Som tur är fotade jag i RAW så det går att göra lite förbättringar av bilderna.
 
plåta konserter

Hej
Litet tips
Allmänintrycket av en hel scen under en konsert är att det ser rätt mörkt ut. Men det viktiga, artisten badar nästan i ljus, nästan hela tiden. Därför kör jag följande metod: Spotmätning, manuellt. Du hittar snabbt en inställning bländare-slutare som funkar nästan hela tiden. Kan du låsa fokus och exponering har du alla möjligheter att komponera i sökaren.
Ett ljusstarkt objektiv är inte fel och att kunna dra upp ISO till "brusgränsen" är också bra såklart. Och RAW är det som gäller.
Så gör jag med viss framgång.
Lycka till
PS. Hann inte läsa inlägget här ovan från Björn Olsson innan jag började skriva. Ursäkta upprepningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.