Vid sidan om mitt ordinarie arbete har jag jobbat en del som konsertfotograf och har även anlitats som festivalfotograf på större musikfestivaler. Vis av min erfarenhet vill jag tipsa dig om att din kamera duger fint till att fota konserter med, men du behöver ett ljusstarkare objektiv. En normalzoom (18-50) med bländare 2,8 rakt över skulle säkert fungera perfekt för dig. Försök att hålla dig inom det brännviddsområdet, det är svårt att få fram den närvaron och nerven som behövs i konsertfoton med teleobjektiv.
Jag har fotat en hel del konserter med en digital Leica och ett 40/2,0 samt ett 15/4,5. Trots att kameran är i princip oanvändbar över 1280 ASA så fungerar det riktigt bra på 640 ASA som du ser här:
https://www.flickr.com/photos/chasid68/sets/72157636840509785/
Om jag själv fick välja helt fritt och inte behövde begränsas av min ekonomi skulle jag satsa på Rock'n Roll kameran Sony A7s och ett Zeiss FE 16-35mm. En bekant som har varit i branschen länge har en Sony A7s och han är fullständigt lyrisk över resultatet på höga ASA. Enligt honom går det utmärkt att fota på 60.000 ASA med gott resultat!
/Mikael Good