Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med identifiera fågel

Produkter
(logga in för att koppla)

MatteH

Aktiv medlem
Hallå!
Beklagar de extremt dåliga bilderna, men nån vet kanske ändå vad det kan vara. Tror att det är en ormvråk men är inte 100 på det.

3 bilder på samma fågel.

Mvh
Matte

Bilagor

• image0001.jpg
    image0001.jpg
    21.4 KB · Visningar: 939
Nästa okända f¨ågel har jag dessvärre bara en bild på...

Mvh
Matte

Bilagor

• _dsc0988.jpg
    _dsc0988.jpg
    24.1 KB · Visningar: 930
..och den sista lilla rackaren :)

Tack på förhand!

Mvh
Matte

Bilagor

• img2005-08-27_03.jpg
    img2005-08-27_03.jpg
    34.5 KB · Visningar: 934
Shit, det var snabbt svarat. Är detta 100% ig så blir jag glad :)

Andra kommentarer om mina okända fåglar?
Mvh
Matte

Hej

bild fyra ser mer ut som en hofärgad rödstjärt. Än en grå flugsnappare. Man anar faktiskt lite rött i kanterna på stjärten..

/Patrik jonasson

Nya fåglar!!!

Hej igen!
Tack igen för er hjälp. Här kommer några nya fåglar. (Dessvärre lika dåliga bilder som förut) De är hårt beskurna.
Bild 1 och 2 är på samma fågel. Bild 3 gissar jag på Fiskgjuse. Nummer 4 är en sångare helt klart, ser ut som en Gransångare men trivs den i vassig miljö?
Tack på förhand än en gång!
Mvh
Matte

Bilagor

• img2006-08-15 150001.jpg
    img2006-08-15 150001.jpg
    99.5 KB · Visningar: 676
Jag skulle vilja få bild 1 och 2 till sävsångare. Bild 3 är helt riktigt en fiskgjuse och bild 4 en lövsångare.

Det är ju början på flyttiden så man kan se småfåglar som sångare lite varstans i naturen.

Ny fråga i samma tråd. :)

Jag har spenderat några dagar i Härnösand, och härom morgonen tog vi en promenad och såg en ganska intressant fågel.
Tyvärr ligger kameran kvar hemma i Stockholm, så jag ska försöka beskriva den så bra jag kan med ord. :p

* Grundfärgen var svart, med vad som såg ut som en vit strimma från halsen ner till "naveln" eller så.

* Näbben var ljus och påminde till längden om en svannäbb, men var smalare och plattare såg det ut som.

* Halsen var relativt kort, jämfört med t.ex svan.
Benen fick jag tyvärr inte syn på, så jag kan inte ge någon information om dem.

* Vingspannen såg ganska imponerande ut, bortåt cirka en meter.

* Fågeln dök från simmande läge, och stannade under ytan ganska länge, och simmade längre än man tror vid första ögonkastet.

Vore väldigt intressant att få veta vad det var för en gynnare jag såg, eftersom han skrämde halvt ihjäl mig när han lyfte plötsligt runt en vassrugge framför mig. ;D

Oj, läckra bilder Omar! =)

Men jag är osäker på om storskarven är vad jag söker; det känns som att den jag såg hade mer vitt på magen än på sidorna, och jag tror heller inte huvudet var så ljust...

Det kanske var en ungfågel? Har inget vitt uppepå huvudet, men ljus mage. Ser nu att du skriver platt näbb, då kanske det var en islom, kan ha ett vingspann på uppåt 90cm?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar