Jag har haft en Canon 450D med objektivet 18-55mm IS i ca 2 mån. Och nu har jag egentligen väldigt många frågor men om jag förstått det rätt är exponeringen en stor del av bilden och jag undrar hur man får bäst exponering. Jag läser hela tiden om ljusmätning, har 450D en ljusmätning äns? Är den bra i så fall? Jag har läst något om att om man fotograferar snö blir bilden 18% grå och att man då kunde ljusmäta i handflatan, stämmer det? Hur vet jag att jag har bra exponering?
Jag undrar i princip allt om exponering, om grunden till att få rätt exponering. Eftersom jag knappt vet något är det svårt att formulera frågor men jag hoppas att ni förstår ungefär vad jag skulle vilja veta. Om ni inte har det stå får ni ställa någon slags motfråga.
Glöm allt du hört, för du verkar ha fått det totalt om bakfoten =)
Alla kameror har ljusmätning. Annars skulle dom ju inte veta hur mycket ljus dom skulle ta in.
Det finns olika mätmetoder. 450D, och i princip alla billigare kameror, saknar spot-mätning. Det är säkert det du hört.
*Utsnitt- eller centrumvägd = prioriterar det som finns i mitten av sökaren. Alltså, det som är i mitten kommer bli bäst exponerat.
*"Medelvärde" (minns inte exakt vad den heter) = prioriterar hela bilden lika. Den gör ett medelvärde helt enkelt.
*Evaluernade eller matrix-mätning = En lite mer avancerad mätning som brukar vara bäst i de flesta fall.
*Spotmätning = Mäter endast i en liten liten punkt. Väldigt bra om man kan använda den, men utsnittsmätning fungerar nästan lika bra i de flesta fall. Fördelen är att du kan sikta på tex ett gråkort, och därmed få en exakt mätning.
Billiga kameror har de tre översta, och dyrare även den sista.
Kameran mäter REFLEKTERAT ljus, vilket är en RELATIV mätmetod. Graden reflekterat ljus beror inte bara på färgen, utan även på ytstruktur och materialets andra egenskaper.
Mäter du INFALLANDE ljus blir det alltid rätt. Går du till fotografen kanske du vet att han håller upp en liten pryl framför dig och mäter ljuset.
Problemet med att mäta REFLEKTERAT ljus är just att olika motiv har olika egenskaper. Kameran är därför kalibrerad att tro att alla motiv reflekterar som ett medelgrått motiv med 18% reflektion.
Snö reflekterar över 90% och ett helt svart motiv bara ca 5%.
Anta att du fotar snö. Kameran blir då lurad att tro att det är ljusare än vad det är, pga att snö reflekterar så mycket mer än 18%. Kameran kompenserar detta med att ta in mindre ljus, och bilden blir grå istället för vit. En underexponering alltså.
Omvänt blir svarta motiv inte helt svarta, utan lite grå.
Handflatan reflekterar ungefär 18% (och du har den alltid med dig), så det brukar vara ett tips att mäta i handen.
Annars har du funktionen "exponeringskompensation". Där ställer du in plus eller minus, och kameran tar in mer eller mindre ljus.
Det enda sättet att säkert veta om du exponerat rätt är att kolla på histogrammet. När du tittar på dina bilder i kameran trycker du på display tills du får fram det.
Om något är för ljust kommer histogrammet gå utanför skalan till höger, och om det är för mörkt går det utanför till vänster. Är det för ljust kommer det också blinka på dessa punkter på bilden (endast i visningsläget med histogrammet.
Finns många bra artiklar under "fotoskolan" här på fotosidan.