Jo, fast Nikon har en motsvarighet till Canon 70-200/4 L IS USM i Nikkor AF-S 70-200/4 VR så jag förstår inte riktigt. Dessutom har den en bra 35:a.
Jag är förvisso inte så jätteinsatt i Nikons objektivpark - att de har en 35:a med stabilisering visste jag t.ex. inte!?
Väljer man tredjepartsobjektiv som Tamron och Sigma så skulle jag rekommendera Nikon D750 framför Canon 6D (även om 6D är ett mycket trevligt och bra kamerahus det också). Men planerar man att skaffa originalobjektiv tycker i alla fall jag att Canon har det intressantaste utbudet av objektiv, t.ex. med 16-35/4L IS USM, 24-70/4L IS USM, (70-200/4L USM), 70-200/4L IS USM, 40/2.8 STM pancake, 35/2 IS USM och 50/1.2L USM. Sedan finns det även ett mycket fint utbud även på telesidan, t.ex. 400/5.6. Därmed inte sagt att Nikon har en svag eller dålig objektivpark.
Oavsett om TS väljer Nikon eller Canon så är jag övertygad om att han kommer att bli nöjd. Och som någon skrev..det finns även alternativ som exempelvis Fuji XT-1 som kan vara intressant i sammanhanget.